تعمیرکاران تعویض کار


تعمیرکاران تعویض کار

سنندج - ایرنا - با نگاهی به یک دهه پیش، اگر وسیله ایی در منزل دچار ایراد فنی می‌شود، تعمیرکارانی در هر کوچه و خیابان یافت می‌شدند که با کمترین هزینه و زمان، عیب دستگاه را رفع وآن را سالم به مشتری تحویل می‌دادند.

سرعت تکنولوژی آن قدر افزایشی بوده که تعمیر از همخوانی با آنجا مانده و در شهر کمتر استاد کاری را می توان یافت که فرصت و علاقه ایی به تعمیر وسایل برقی و لوازم خانگی داشته باشد.

از یک سو زمان بر بودن تعمیرات، افزایش حجم تعداد دستگاه‌هایی که دچار ایراد شده‌اند، عجله مشتریان برای تحویل سریع‌تر کالا و افزایش کرایه مغازه و مخارج زندگی از جمله دلایلی است که این روزها کمتر استاد کاری را می‌توان یافت برای تعمیر وقت گذاشته و از تعویض قطعه برای وسیله تعمیری صرف نظر کند.

عدم تعمیر دستگاه‌ها توسط استادکاران و سریعترین راهکار ممکن، یعنی تعویض قطعه معیوب، باعث شده آنهایی که به امید تعمیر به یک تعمیرکار لوازم خانگی یا مکانیکی خودرو مراجعه می‌کنند، تنها باید نسبت به خرید و بعد تعویض قطعه معیوب اکتفا کنند.

تابلوی بسیاری از اصنافی که به خدمات برقی و مکانیکی اشغال دارند، با عنوان تعمیرکار یا تعمیرگاه خودنمایی می کند و همین یک کلمه ساده، از ماهیت اصلی حرفه فاصله گرفته و به یک صنف تعویض کار تبدیل شده است.

می‌توان گفت شهروندانی که برای تعمیر دستگاه و وسیله مورد نظر خود به تعمیرکار یا تعمیرگاه مراجعه می‌کنند، صبر و تحمل کمی برای تعمیر قطعه دارند و با اصرار از استاد کار می خواهند در سریعترین زمان ممکن دستگاه را برایشان آماده کار کند همین تعجیل موجب شده تعمیرکاران هم به تعویض قطعه بیشتر تمایل داشته باشند چون مقرون به صرفه تر است.

با توجه به اینکه تعمیرکاران باید قطعه معیوب را تعویض کنند، مشتریان نیز برای تهیه قطعه نو، باید به چند صنف عرضه قطعات مراجعه کنند البته گاهی تهیه و خرید چنین قطعاتی از تعمیر آن زمان و هزینه بیشتری می برد.

عدم تجمیع صنف قطعات فروشی با تعویض کاران بر اساس بافت شهری و سقف کرایه اماکن تجاری باعث شده همراهی این ۲ صنف همکار در کنار یکدیگر ممکن نباشد و مردم برای یافتن قطعه باید همه شهر را جستجو کنند.

صرف هزینه‌های رفت و آمد، اتلاف وقت، کیفیت‌های متنوع قطعات، عدم اطلاع مشتری از ماهیت اصلی قطعات، عدم تجمیع تعمیرکاران و تأمین کنندگان، این نیاز احساس می‌شود که استادکاران حرفه تعمیر به اصلات خود بازگردند.

موضوع تغییر حرفه تعمیرکاری به تعویض کاری امری است که در سراسر کشور احساس می‌شود و در شهر بیجار هم با قدمت هشت هزار ساله، می‌توان گفت کمتر صنفی را می‌توان یافت که یک تعمیرکار واقعی داشته باشد.

تعویض سریع قطعه معیوب با یک قطعه نو، این روزها مختص یک صنف و حرفه خواص نیست و توسط هر فردی که اندکی دانش فنی داشته باشد ممکن خواهد بود و در بسیاری از خانواده‌ها، یکی از اعضای خانواده مسئول تعمیر لوازم خانگی است.

با توجه به اینکه تعویض قطعه معیوب به سرعت در حال گسترش و فراگیر شدن در جامعه امروزی است امّا رضایت مشتریان را به همراه ندارد و بیشتر افرادی که برای تعمیر وسیله ایی به تعمیرکار مراجعه می‌کنند، انتظاری جز تعمیر ندارند.

قبضه شدن تدریجی بازار با قطعات چینی ارزان قیمت موجب شده بسیاری از تعمیرکاران لوازم خانگی و خودرو تعویض قطعه جدید را به تعمیر قطعه ترجیح دهند و برای همراهی مخاطب مزیت‌های بسیاری را برای توجیه تعویض پشت سر هم ردیف می کنند و دست آخر، هزینه گزاف بر مشتری اعمال می شود.

یکی از شهروندان بیجاری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موتور کولر آبی خانه ام دچار مشکل شده بود برای رفع اشکال آن به چندین تعمیرکار مراجعه کردم که همگی رأی بر تهیه یک موتور جدید دادند، قیمت این موتور در بازار از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بر اساس کیفیت و برند آن متغیر بود.

محسن عنایتی افزود: با مشورت یکی از دوستان، با یکی استادکارن قدیمی شهر که در حاشیه و کوچه ای دور افتاده تعمیرگاه کوچکی داشت آشنا شدم و با ارائه موتور کولر به وی، در کمتر از یک ساعت مشکل برقی موتور رفع شد و تنها ۲۵۰ هزار ریال نیز بابت دستمزد برایم هزینه داشت.

او می‌گوید: تعمیرکاران نیز به این مساله کم حوصلگی مشتری و زمان بر بودن تعمیر واقف هستند البته کمتر تعمیرکار ماهری پیدا می‌شود که بدون تعویض قطعه بتواند آن را تعمیر کند.
یکی از تعمیرکاران لوازم خانگی هم گفت: بیشتر کارآموزان تعمیرکار مهارت تعویض قطعه را ابتدا فرا می‌گیرند و مراحل بعدی آموزش مکانیک دستگاه و نحوی رفع ایراد را نمی‌آموزند و ترجیح می‌دهند راحت ترین راه را ادامه دهند.

هادی اسماعیلی افزود: در نمایندگی‌های خودرو که دارای واحد تعمیرکاری هستند مکانیک هایی هستند که بیشتر بر تعمیر اصرار دارند و در صورت تمایل مشتری، قطعه معیوب را تعویض می‌کنند.

او اضافه کرد: تولید انبوه و ارزان قیمت قطعات یدکی چینی در بازار موجب شده ارزش ریالی تعویض قطعه از تعمیر آن از نظر مشتری به صرفه تر باشد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران لوزام خانگی بیجار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قیمت اندک قطعات یدکی ساخت چین است باعث می‌شود برخی مجموعه سازان به جای استفاده از قطعه مرغوب ایرانی از قطعات بی کیفیت چینی استفاده کنند.
اسدالله حاتم زاده افزود: استفاده قطعات بی کیفیت چینی در بسیاری از لوازم و دستگاه‌ها موجب شده تعمیر قطعات معیوب امکان پذیر نباشد و تعویض قطعه بهترین راه پیش رو هم برای مشتری و هم برای تعمیرکار تلقی شود.

وی با اشاره به زمان بر بودن تعمیر و هزینه تمام شده آن گفت: مشتریانی که کیفیت کار و عمر بیشتر دستگاه برای آنها مهم است، حاضرند با هزینه بیشتر و اتلاف وقت، در نهایت از کار با دستگاه قبلی خود اطمینان بیشتری داشته باشند.

حاتم زاده یادآور شد: گارانتی تعمیر دستگاه‌هایی که توسط تعمیرکار انجام می‌شود هیچگاه برای تعویض قطعات نخواهد بود زیرا کیفیت قطعات یدکی در بازار را نمی‌توان تضمین کرد.

در شهرستان بیجار حدود ۲۸۳ واحد تعمیرگاهی خودور، ۲۶ تعمیرکار لوازم خانگی، ۱۴ واحد تعمیرکار گوشی تلفن و همراه و ۱۲ واحد صنفی سیم پیچی موتورهای الکتریکی فعالیت دارند.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است.

۹۹۴۳/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06