تابستان جای خالی زمستان


تابستان جای خالی زمستان

سنندج - ایرنا - کتاب «تابستان جای خالی زمستان» نوشته مریم عزیزخانی است که در سال 1398 توسط انتشارات مایا در 124 صفحه و 500 نسخه منتشر شده است.

موضوع این کتاب مربوط به مردمان کهن دیار گروس (بیجار) با فرهنگی بیش از هفت هزار ساله که در آن از سنت ها و اعتقادات این دیار داستان ها نقل شده است.

این رمان که در آن خواننده به گردش صمیمی در شهر و گذری بر محیط اجتماعی و اخلاقی مردمان گروس خواهد رفت و از نزدیک با زندگی آنها آشنا می شود در کنار آن داستانی را به نقل از سه نفر ادامه می دهد.

قهرمان داستان که یک زن است، با فراز و نشیب هایی همراه است که به نحوی ندای فقدان و رنج های زنان گروسی را به گوش خواننده می رساند و نشان می دهد یک بانوی کٌرد گروسی چگونه بر اعتقادات قلبی خود استوار است.

نویسنده با ترسیم زنی به نام پری چهره و شخصیت های سه مرد، فریاد دادخواهی و مظلومیت یک زن گروسی را به صدا در آورده و در گذر فراز و نشیب های زندگی، پری چهره در نهایت همانند یک قهرمان همیشگی سربلند به زندگی خود ادامه خواهد داد.

خلاصه تمام کتاب «تابستان، جای خالی، زمستان» این نیست، کتاب شرح ممنوعه ای است در فضای کوچک بیجار. شهری که حصارهای بسته آن، تیپ سنتی شهر، آشنایی ها و مراودات بین مردم، مورد قضاوت قرار گرفتن را محتمل تر و خشن تر می کند.

خواننده بیجار را در صفحات کتاب می‌بینید، به میدان طالقانی می‌رود و بستنی کلای می‌خورد، در بلوار دور میزند و سری هم به باغ های سراب خواهد زد و همچنین پدر طب بیجار، دکتر ریاضی را در داستان ملاقات می کند و او قهرمان این داستان زیبا را ویزیت خواهد کرد.

مریم عزیزخانی، متخصص گفتار درمانی در بیجار که اولین تجربه وی چاپ مجموعه داستان کوتاه به نام «با خودم حرف میزنم» بود که شامل ۱۳ داستان کوتاه در بازه های زمانی مختلف است و با این کتاب، دومین تجربه چاپی خود را به ثبت رسانده و این رمان سراسر افتخار کٌردی گروسی، اولین تجربه رمان نویسی اوست.

اولین کتاب فروشی در بیجار توسط استاد فریدونی در سال ۱۳۲۲ افتتاح شد و در حال حاضر چهار کتاب فروشی و ۲ کتابخانه عمومی در بیجار فعال هستند.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است.

۹۹۴۳/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022