رویکرد مزارع آموزشی دانشگاه فردوسی تولید محصولات راهبردی است


رویکرد مزارع آموزشی دانشگاه فردوسی تولید محصولات راهبردی است

مشهد- ایرنا- سرپرست مزارع آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به اهمیت محصولات راهبردی و مهم که نیاز کشورمان است هرسال در این مزرعه چند محصول عمده کشت، نگهداری و برداشت می‌ شود.

کمال حاج محمدنیا قالیباف روز چهارشنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر همین اساس کشت گندم به‌عنوان یکی از این محصولات مورد تاکید این مجموعه است.
وی تاکید کرد: هدف مزارع آموزشی و تحقیقاتی، تجاری و کسب درآمد نیست و فقط بستر تحقیقاتی و آزمایشگاهی را برای استادان و دانشجویان دانشگاه فراهم می کند.
استادیار گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در مزرعه ۲۰۰ هکتاری دانشگاه فردوسی مشهد سالانه نزدیک به ۵۰ پایان نامه تحقیقاتی توسط دانشجویان مقاطع مختلف و اعضاء هیات علمی مورد بررسی و کار پژوهشی قرار می گیرد.
حاج محمدنیا قالیباف با اشاره به تحقیق بر روی بعضی از محصولات ارگانیک افزود: در دنیا استفاده از غذای سالم اهمیت ویژه ای دارد و محصولاتی را مورد استفاده قرار می دهند که نیترات کمتری داشته باشد ولی هنوز موضوع سلامت در اولویت اول مردم کشور ما قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: برای تهیه محصولات ارگانیک نباید به هیچ وجه از سموم و کود شیمیایی مصرف شود ولی در ایران کمتر به این قضیه توجه می شود همچنین با توجه به فعالیت های انجام شده و طرح توسعه ای در این مزرعه سه هکتار زمین به تولید محصولات ارگانیک اختصاص داده شده است.

سرپرست مزارع آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تولید محصولاتی همچون انواع کدو، لوبیا سبز، گوجه فرنگی و سبزیجاتی مانند ریحان و شوید که به صورت ارگانیک تولید می شود افزود: مردم به دنبال محصولاتی می گردند که هزینه کمتری برایشان داشته باشد و بعضی از تولید کنندگان هم از این موقعیت استفاده کرده و برای به دست آوردن سود بیشتر بدون توجه به زمان اتمام و از بین رفتن خاصیت سموم در میوه ها آن را به بازار ارائه می کنند.
حاج محمدنیا قالیباف به تلاش همکاران و متصدیان خود اشاره کرد و گفت: در این مجموعه علاوه بر تأمین اهداف آموزشی و پژوهشی، بخش زیادی از نیاز روزمره واحدهای داخلی دانشکده کشاورزی از محصولات این مزرعه برآورده می شود.
او ادامه داد: در این مزرعه یک هکتار زمین برای تولید بیش از ۴۰ گونه گیاه دارویی جهت استفاده های آموزشی، پژوهشی در نظر گرفته شده است.
سرپرست مزارع آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه فردوسی مشهد به برداشت دو هکتار گوجه فرنگی به صورت فله در این مزرعه اشاره کرد و گفت: قرار است در سالهای آینده طرح تکمیل این چرخه برای به دست آوردن رُب ارگانیک نیز کامل شود همچنین ۱۵ هکتار زمین در اختیار کشت ذرت علوفه ای قرار دارد که به مصرف دام های شیری دانشگاه می رسد که به عنوان یک ارزش افزوده و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.
حاج محمدنیا قالیباف افزود: در سال ۹۷ و در مجموع مساحتی افزون بر ۵۵ هکتار برای کشت پائیزه در نظر گرفته شد و از بذر مصرفی که رقم آن پیشگام بود نزدیک به ۳۲۰ تن محصول به دست آمد.
او ادامه داد: این مزرعه دارای دو حلقه چاه است که در هر ثانیه حدود ۵۰ لیتر آب دارد و آبیاری این مزرعه به شیوه آبیاری به روش نشتی صورت می گیرد تا آب به ریشه گیاهان برسد اما با توجه به اُفت میزان آب به واسطه کاهش منابع آب زیرزمینی در حال ارتقای سیستم آبیاری و جایگزینی آن با لوله های آبیاری تحت فشار هستیم.
۲۰۳۰/‏۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر