اصلاح ساختار بودجه بدون اصلاح اقتصاد کشور معنا ندارد


اصلاح ساختار بودجه بدون اصلاح اقتصاد کشور معنا ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح ساختار بودجه گفت: اصلاحات در بودجه بدون اصلاح در اقتصاد معنا ندارد.

محمد حسین حسین زاده بحرینی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اصلاح ساختار بودجه گفت: اصلاحات در بودجه بدون اصلاح در اقتصاد معنا ندارد؛ وقتی که تصمیم می‌گیرد شرکت‌های دولتی را به گونه دیگری مدیریت کنید، اقدام غیر بودجه‌ای است که تأثیر آن را در بودجه خواهید دید.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفته می‌شود که یارانه‌های پنهان به بسته حمایت از تولید و حمایت از خانواده تبدیل شود، جراحی اقتصادی اتفاق می‌افتد که اثر آن را در بودجه می‌بینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه به معنای بازمهندسی اقتصاد ایران است که باید آثار آن را در بودجه سال آینده ببینیم. اگر این اصلاحات سریع‌تر اعمال شود ممکن است اثرات آن را در بودجه سال ۹۸ نیز ببینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این اولین بار است که سازمان برنامه و بودجه با کمک نیروهای خوبی که اخیراً در سازمان حضور پیدا کردند و هدایت سنگرهای کلیدی را در برنامه‌ریزی برعهده دارند نقشه راه خوب و منسجمی را برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور تدوین کرده است.

حسین زاده بحرینی گفت: همه ما نگران هستیم که آیا این برنامه‌ها با این حجم سنگین قابلیت اجرا دارد یا خیر؟ می‌توان اجرا را به حدی محدود کرد که دولت توان اجرای آن را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید اصلاحات اقتصادی تبدیل به یک اجماع ملی شود گفت: باید تصمیم گیری شود که آیا بند به بند این برنامه‌ها در مجلس تصویب شود و یا به تصویب شورای عالی هماهنگی قوا برسد. هر مرجعی که این اصلاحات را تصویب کنند به شرط آنکه انسجام آن را به هم نزد و فاز بندی عملیاتی بتواند انجام دهد، کاری ارزشمند انجام داده است.

وی ادامه داد: در ابتدای هر سال مجلس یکسری منابع را تحویل دولت می‌دهد تا با این منابع اهداف خود را محقق کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکسری از منابع مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی است که ۱,۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، علاوه بر این هزار هزار میلیارد تومان هم مربوط به یارانه غیر هدفمند است که دولت در قالب هزینه حامل‌های انرژی در میان کل مردم پخش می‌کند.

بحرینی گفت: بر این اساس ۲,۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بودجه است که از این میزان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است که ۳۵۰ هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه‌های جاری و اجتناب ناپذیر می‌شود و مجلس فقط برای ۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه حق تدبیر دارد که بگوید کجا مصرف شود؛ بنابراین اقتصاد ایران در حال حاضر گرفتار این مشکل است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: کسانی که باید اقتصاد کشور را تدبیر کنند دستشان بسته است، فرقی نمی‌کند که چه دولتی و چه مجلسی سر کار باشد وقتی از ۲,۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع فقط اختیار ۵۰ هزار میلیارد تومان را داشته باشید، نمی‌توانید تدبیر خواصی انجام دهید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید ۱,۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و هزار هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان را مورد بررسی قرار دهیم و در مدل معقولی که به درد مردم بخورد بازتعریف کنیم.

وی تصریح کرد: بسته منسجمی که برای اصلاح اقتصاد کشور تدوین شده است و این موضوعات را هدف گرفته است، در صورتی که این بسته اجرایی شود در آینده اقتصاد کشور با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود.


محمد حسین حسین زاده بحرینی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اصلاح ساختار بودجه گفت: اصلاحات در بودجه بدون اصلاح در اقتصاد معنا ندارد؛ وقتی که تصمیم می‌گیرد شرکت‌های دولتی را به گونه دیگری مدیریت کنید، اقدام غیر بودجه‌ای است که تأثیر آن را در بودجه خواهید دید.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: زمانی که تصمیم گرفته می‌شود که یارانه‌های پنهان به بسته حمایت از تولید و حمایت از خانواده تبدیل شود، جراحی اقتصادی اتفاق می‌افتد که اثر آن را در بودجه می‌بینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه به معنای بازمهندسی اقتصاد ایران است که باید آثار آن را در بودجه سال آینده ببینیم. اگر این اصلاحات سریع‌تر اعمال شود ممکن است اثرات آن را در بودجه سال ۹۸ نیز ببینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این اولین بار است که سازمان برنامه و بودجه با کمک نیروهای خوبی که اخیراً در سازمان حضور پیدا کردند و هدایت سنگرهای کلیدی را در برنامه‌ریزی برعهده دارند نقشه راه خوب و منسجمی را برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور تدوین کرده است.

حسین زاده بحرینی گفت: همه ما نگران هستیم که آیا این برنامه‌ها با این حجم سنگین قابلیت اجرا دارد یا خیر؟ می‌توان اجرا را به حدی محدود کرد که دولت توان اجرای آن را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید اصلاحات اقتصادی تبدیل به یک اجماع ملی شود گفت: باید تصمیم گیری شود که آیا بند به بند این برنامه‌ها در مجلس تصویب شود و یا به تصویب شورای عالی هماهنگی قوا برسد. هر مرجعی که این اصلاحات را تصویب کنند به شرط آنکه انسجام آن را به هم نزد و فاز بندی عملیاتی بتواند انجام دهد، کاری ارزشمند انجام داده است.

وی ادامه داد: در ابتدای هر سال مجلس یکسری منابع را تحویل دولت می‌دهد تا با این منابع اهداف خود را محقق کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکسری از منابع مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی است که ۱,۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، علاوه بر این هزار هزار میلیارد تومان هم مربوط به یارانه غیر هدفمند است که دولت در قالب هزینه حامل‌های انرژی در میان کل مردم پخش می‌کند.

بحرینی گفت: بر این اساس ۲,۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بودجه است که از این میزان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است که ۳۵۰ هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه‌های جاری و اجتناب ناپذیر می‌شود و مجلس فقط برای ۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه حق تدبیر دارد که بگوید کجا مصرف شود؛ بنابراین اقتصاد ایران در حال حاضر گرفتار این مشکل است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: کسانی که باید اقتصاد کشور را تدبیر کنند دستشان بسته است، فرقی نمی‌کند که چه دولتی و چه مجلسی سر کار باشد وقتی از ۲,۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع فقط اختیار ۵۰ هزار میلیارد تومان را داشته باشید، نمی‌توانید تدبیر خواصی انجام دهید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید ۱,۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و هزار هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان را مورد بررسی قرار دهیم و در مدل معقولی که به درد مردم بخورد بازتعریف کنیم.

وی تصریح کرد: بسته منسجمی که برای اصلاح اقتصاد کشور تدوین شده است و این موضوعات را هدف گرفته است، در صورتی که این بسته اجرایی شود در آینده اقتصاد کشور با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود.

کد خبر 4669050

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج