حمایت از صنعت پرورش میگو با افزایش سرانه مصرف داخلی


حمایت از صنعت پرورش میگو با افزایش سرانه مصرف داخلی

بندرعباس- ایرنا- یکی از مهمترین سیاست‌های کلان اقتصادی در کشور، توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های شیلاتی می‌باشد که در این میان صنعت پرورش میگو از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

امروز دشمن یک جنگ تمام عیار اقتصادی بر علیه کشور ما به راه انداخته و با همه توان سعی در فشار حداکثری بر بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی دارد که صنعت پرورش میگو نیز از این فشارها مستثنی نمی‌باشد.

پرورش میگو در ایران از دهه ۷۰ آغاز شده و براساس آمارهای موجود، در سالهای اخیر روند توسعه‌ای بسیار خوبی داشته است.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی، تولید میگو در سال ۹۲ رقمی در حدود ۱۲ هزار تن بوده که این میزان در سال گذشته به ۵۰ هزار تن رسیده است.

اما این صنعت رو به رشد که بنیادش از همان ابتدا بر پایه صادرات بنا شده، همچون دیگر صنایع و محصولات تولیدی، بی تأثیر از تحریم‌های ظالمانه دشمنان نیست و با هر بهانه‌ای از سوی وارد کنندگان به ویژه تحریم، ضربه سختی به صنعت پرورش میگو وارد خواهد شد.

آسیب پذیری بالای صنعت پرورش میگو با تکیه محض به صادرات

توسعه صادرات در هر بخشی از جمله میگو می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد؛ اما این مساله در شرایطی محقق می‌شود که در جنگ اقتصادی با دشمن نباشیم و هر روز یک تحریم ظالمانه جدید و ناجوانمردانه دیگری بر علیه کشورمان وضع نشود.

در شرایط بحران و تحریم، همواره معادلات تعریف شده اقتصادی بهم می‌ریزد که باید با اتخاذ راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن را مدیریت کرد.

به اعتقاد نگارنده یک دلیل مهم ضربه پذیری صنعت پرورش میگو در برابر تحریم‌های دشمنان، سرانه کم مصرف داخلی این آبزی و وابستگی بالایش به صادرات است؛ این وابستگی بالا در شرایط بحران و تحریم برای تولید کنندگان و فعالان عرصه پرورش میگو مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند زیرا که این آبزی مفید در حال حاضر در داخل چندان مورد اقبال نیست.

براساس جدیدترین آمارهای اعلام شده از سوی مسؤولان سازمان شیلات ایران، سالانه ۴۷ هزار تن میگو در مزارع پرورشی کشور تولید می‌شود که ۸۵ درصد آن صادر می‌گردد.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران چندی پیش در جریان بازدید از مراکز پرورش ماهی شهرستان سبزوار افزود: پارسال ۳۲ هزار تن صادرات میگو ۱۸۰ میلیون دلار ارز آوری برای ایران داشت

وی ادامه داد: در همین مدت ارزآوری از محل صدور انواع محصولات شیلات ایران ۵۰۰ میلیون دلار بود لذا در این حوزه سهم صادرات میگو قابل توجه است.

مردم دنیا ۱۰ برابر ایرانیان میگو مصرف می کنند

میزان بالای صادرات میگوی پرورشی ایران در شرایطی است که براساس اطلاعات موجود سرانه مصرف میگو در داخل حدود ۵۰ گرم است، در حالی که این میزان در جهان برابر ۵۰۰ گرم در سال یعنی ۱۰ برابر ایران است.

به طور کلی نه تنها میگو که مصرف آبزیان در سبد غذایی ایرانیان در مقایسه با بسیاری از کشورهای از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست.

در کشورهای اروپایی مصرف میانگین سالانه محصولات دریایی هر فرد ۲۵ کیلوگرم و در کشورهایی همچون چین و ژاپن بیش از ۳۰ کیلو گرم است و به عبارتی بیش از ۲.۵ برابر مردم ما در سال ماهی مصرف می‌کنند.

د رحالی شاهد کمترین سرانه مصرف میگو در ایران هستیم که این آبزی دارای فواید فراوانی شامل ضد فشار خون بودن، سرشار از سلنیوم (خاصیت آنتی اکسیدانی دارد)، ضد آلزایمر، ضد کم خونی و منبع پروتئین و کلسترول خوب است.

به گفته کارشناسان علم تغذیه، امگا ۳ فراوانی که در میگو وجود دارد، باعث می‌شود عادت به مصرف هفتگی آن از بروز آلزایمر و اختلال حواس در دوران سالمندی جلوگیری کند.

انجام سرمایه گذاری‌های بسیار در صنعت پرورش میگو

اوایل تیرماه امسال وزیر جهاد کشاورزی در بخشی از صحبتهایش در مراسم بهره برداری از مزرعه ۱۶۰ هکتاری پرورش میگو در شهرستان جاسک در استان هرمزگان گفت: با توجه به بازارهای بسیار مناسبی که امروزه وجود دارد در استان‌های ساحلی سرمایه گذاری‌های مناسبی در جهت توسعه صنعت پرورش میگو در حال انجام است.

محمود حجتی گفت: روسیه با مصرف سالانه ۲۰۰ هزار تن میگو، یکی از بازارهای بسیار مناسب برای ما محسوب می‌شود و همچنین بازارهای بسیار خوبی در نوار جنوبی خلیج‌فارس نیز وجود دارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر مزارع پرورش میگو با رشد بسیار خوبی توسعه پیدا می‌کنند.

رشد ۴۰ درصدی سطح زیرکشت میگوی پرورشی در هرمزگان

یکی از استان‌هایی که سرمایه گذاری بسیار قابل توجهی در حوزه صنعت پرورش میگو در آن صورت گرفته، استان هرمزگان است.

سطح زیر کشت میگوی پرورشی هرمزگان به عنوان استان اول کشور در زمینه تولید و پرورش آبزیان درحال حاضر ۴۰ درصد رشد دارد.

معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان گفت: ذخیره سازی مزارع پرورش میگو که از اسفند ماه ۹۷ آغاز شده بود همچنان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در سال زراعی ۹۸، تولید میگوی پرورشی به ۳۰ هزار تن برسد.

عبدالرسول دریایی در گفت وگو با ایرنا افزود: بیش از ۲ هزار و ۸۳۰ هکتار از زمین‌های پرورش میگو در قالب ۱۵ سایت و ۲۳۹ مزرعه به زیر کشت رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسؤول خاطر نشان کرد: ۱۷ مرکز تکثیر میگو در استان فعال می‌باشد که یک هزار و ۴۰۰ میلیون بچه میگو تولید کرده‌اند و از این تعداد ۳۲۰ میلیون به استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان (چابهار)، خوزستان و بوشهر ارسال شده است.

معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان تصریح کرد: این میزان تولید بچه میگو، نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، ۱۰ درصد رشد داشته است.

دریایی اظهار داشت: هرمزگان با توجه به شرایط آب و هوایی، قابلیت پرورش میگو دو دوره در سال را دارد به طوری که امسال حدود یک هزار و ۳۱۰ هکتار سطح مفید مزارع جدید اضافه خواهد شد.

حمایت از صنعت پرورش میگو با افزایش سرانه مصرف داخلی

با توجه به آنچه گفته شد و براساس آمار و ارقام، سرمایه گذاری بسیاری در صنعت پرورش میگو صورت گرفته و تا به امروز نیز این سرمایه گذاری، سودآوری و اشتغالزایی بالایی داشته است.

پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های ارزشمند اشتغالزایی است که تکمیل طرح‌های در دست اقدام شیلات در این حوزه، علاوه بر افزایش درآمد اهالی، زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر را برای جوانان فراهم می‌کند.

امروز شرایط کشور و منطقه تغییر کرده و هم اکنون در برهه حساسی به سر می بریم و باید با همه توان و علم از صنایع داخلی و بومی حمایت کنیم.

به اعتقاد نگارنده صنعت پرورش میگو را می‌توان با افزایش سرانه داخلی مورد حمایت قرار دارد؛ حمایتی که بازی دو سر برد محسوب می‌شود؛ از یک سو مردم کشورمان غذای سالم‌تری مصرف می‌کنند و از سویی دیگر با افزایش تقاضای داخلی، روند توسعه این صنعت تداوم می‌یابد و از وابستگی زیاد به صادرات خارج می‌شود.

با افزایش سرانه مصرف داخلی نه تنها پرورش دهندگان دغدغه صادر نشدن محصولات خود را ندارند بلکه برای عرضه آن در داخل کشور نیز با مشکلی مواجه نخواهند شد.

لازمه تحقق این امر ضرورت آگاه سازی جامعه نسبت به خواص تغذیه‌ای محصولات دریایی به ویژه میگو و تأثیر آن بر سلامت و پیشگیری از انواع بیماری‌ها است.

باید مردم را آگاه ساخت که میگوی پرورشی و حتی دریایی (صید از دریا) ایران در حال حاضر به عنوان سالم‌ترین و باکیفیت ترین میگوی جهان محسوب می‌شود.

در حالی شاهد کمترین سرانه مصرف میگو در کشور هستیم که خریداران خارجی مهم‌ترین دلیل خرید میگوی ایرانی را طعم و مزه بی نظیر آن در مقایسه با دیگر مناطق تولید کننده این آبزی در دنیا از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا و حتی عربستان ذکر می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان شیلات، در کنار تبلیغات مداوم صحیح و جذاب رسانه های دیداری و شنیداری برای تشویق مردم به مصرف هرچه بیشتر محصولات دریایی به ویِژه ماهی و میگو، سیستم نظام آموزشی به خصوص آموزش و پرورش نیز وظایف اصلی و خطیری را عهده دار هستند.

به گفته آنها یکی از مهمترین و مؤثرترین اقدامات جهت ترویج مصرف آبزیان به ویژه میگو در بین خانواده های ایرانی فرهنگ سازی مصرف آن در سبد تغذیه خانوارها از طریق آموزش از سنین پایه است.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...