چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام شده است


چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام شده است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تا کنون چندین میلیون دلار از طریق مکانیسم ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس نقل و انتقال صورت گرفته است. نوشته چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام شده است اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تاکنون چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از اینترفکس؛ «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تا کنون چندین میلیون دلار از طریق مکانیسم ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس نقل و انتقال صورت گرفته است.

اخیرا «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملیاتی شدن این مکانیسم خبر داد و گفت که اولین تراکنش‌های آن در حال طی کردن پروسه خود است.

اینستکس سازوکاری است که بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از سوی اروپا برای انتفاع اقتصادی ایران از منافع برجام و ترغیب کردن ایران به ماندن در برجام پیشنهاد شد. با این وجود علی‌رغم چندین ماه از این وعده‌های اروپاییها، این مکانیسم تا کنون اجرایی نشده اما موگرینی روز دوشنبه در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل از عملیاتی شدن این مکانیسم خبر داد.

قرار است این مکانیسم فقط برای مبادله کالاهای غذایی و دارویی انجام شود اما مقامات ایرانی می‌گویند که مقدار بسیار ناچیز است و باید شامل فروش نفت ایران نیز باشد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه تأکید کرد که اگر اروپایی‌ها می‌خواهند توافق هسته‌ای را حفظ کنند، باید برای این کار «سرمایه‌گذاری» کنند.

مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز با انتقاد از کم کاری اروپا در چارچوب برجام گفته بود که اینستکس ماننده یک خودروی زیبا اما بدون سوخت است.

عملیاتی شدن کامل اینستکس هنوز به طور رسمی از سوی مقامات ایرانی اعلام نشده است.

قرار است علاوه بر کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان، چندین کشور دیگر اروپایی نیز به این سازوکار ملحق شوند.

لاوروف در بخشی دیگر از اظهارات خود درباره سوریه نیز گفت که آمریکا تلاش می‌کند جبهه النصره را از لیست گروه@های تروریستی خارج کند و آنها را تبدیل به یک گروه سیاسی برای حل و فصل موضوع سوریه کند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403