وزیر ارتباطات: دره عمیق دیجیتال پر خواهد شد


وزیر ارتباطات: دره عمیق دیجیتال پر خواهد شد

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رویداد ایران هوشمند که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد گفت: روزهای اول وزارت فکر می‌کردیم بین شهرها و روستاها، شکاف دیجیتالی وجود دارد، در حالی که پس از مدتی متوجه شدیم این شکاف نیست و دره عمیقی است که باید پر شود.

رویداد ایران هوشمند در حالی امروز، چهارشنبه آغاز به کار کرد که رئیس جمهوری پای ارائه ۱۰ استارتاپ اینترنتی در حوزه‌های مختلف مانند خدمات، اشتغالزایی، حمل و نقل و لجستیک نشست.
پس از این ارائه و حضور رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: ایران هوشمند برای حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌های این حوزه شکل گرفته است و در این رویداد چهل هیئت بین‌المللی حضور دارند.
وی افزود: سال ۹۶ که برای پست وزارت ارتباطات دعوت شدم، دغدغه دکتر روحانی رئیس جمهور ایجاد ۱۰۰ هزار شغل بود، البته در جلسه معرفی من به مجلس و جلسه رأی اعتماد در مجلس، این تعداد به ۳۰۰ هزار شغل ارتقا پیدا کرد. پس از آن برنامه‌ریزی‌های من و جلساتی که برگزار شد به این سمت رفت که بتوانیم به این قول عمل کنیم.
وزیر ارتباطات در ادامه گفت: جلسات متعددی با استارتاپ‌ها برگزار کردیم البته بیشتر با شکست‌خورده‌ها صحبت کردیم تا بتوانیم از این طریق مشکلات آنها را رصد کنیم.
جهرمی افزود: در این خصوص با انجام مطالعات بین‌المللی متوجه شدیم نقش دولت‌ها در تحول در اقتصاد دیجیتال چیست؛ دولت‌ها در عرصه اقتصاد دیجیتال از ناظر به تسهیل‌کننده توانمندساز تبدیل می‌شوند، ما نیز همین راستا دو کار انجام دادیم یکی کاهش میزان تصدی‌گری حکومت تا بتوانیم بخش خصوصی را به توانمندسازی برسانیم.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: وقتی وارد این کار شدیم فکر می‌کردیم بین مناطق شهری و روستاهای دور افتاده یک شکاف دیجیتال وجود دارد و اگر این پوشش را درست کنیم و از خدمات را به شکل منصفانه توسعه دهیم و مشکلات حل می‌شود اما پس از مدتی متوجه شدیم که این شکاف دیجیتالی نیست بلکه دره عمیقی است.
وی تصریح کرد: این سهم جوان‌هایی که امروز اینجا هستند و مدیران سنتی که متأسفانه سر جاهایشان نشستند و تکان نمی‌خورند، شکافی که باید آن را پر کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم گفت: انصافاً رئیس جمهوری من را در این مدت تنها نگذاشتند و تعداد دیگراز مدیران دولتی نیز همراهی می‌کردن اما بزرگترین کار را جوانان و کسانی انجام دادند که کسب و کارهای نوپا دارند.
وی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاد این بود که ما به دنبال توانمندسازی، از بین بردن موانع و تسهیل‌گری برویم، نتیجه دو سال صبر کردن و جلسات متعددی که با مجموعه‌های مختلف برگزار کردیم تبدیل به طرح شد که با شش امضا به مجلس رفت.
آذری جهرمی افزود: انتظار ما این بود که طرح فردای آن روز به تأیید نهایی برسد اما متأسفانه این کار نه ماه طول کشید در نهایت درقالب طرح نوآفرین ابلاغ شد، اکنون میدان برای استارتاپ‌های ما بزرگ شده و سعی کردیم این موانع را برطرف کرده و فضای مناسبی برای شرکت‌های نوپا به وجود بیاوریم و این طرح از شرکت‌هایی که درآمدشان تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد حمایت می‌کند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بخشی از دولت او را در این مسیر همراهی نکرده‌اند و بخش دیگر کاملاً حامی‌اش بودند، افزود: افاقاتی که در حوزه آی تی در کشور رخ داده را می‌توانید از فردا در نمایشگاه الکامپ ببینید. ما اعتقاد داریم تمام محدودیت‌های موجود، برای ما فرصت است و می‌توانیم با توجه به فرصت‌هایی که ایران هوشمند پیش رویمان قرار می‌دهد آینده روشنی را رقم بزنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا