منطقه «مراکان» حوزه گردشگری مناطق آزاد ماکو و ارس را شکوفا می‌کند


منطقه «مراکان» حوزه گردشگری مناطق آزاد ماکو و ارس را شکوفا می‌کند

ارومیه- ایرنا- رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: گره خوردن مناطق آزاد ماکو و ارس از طریق منطقه حفاظت شده مراکانِ خوی می‌تواند تحولی در گردشگری این مناطق ایجاد کند.

بهروز عمرانی روز چهارشنبه در دومین روز از هجدهمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان‌های مناطق آزاد کشور در ماکو اظهار داشت: آثار و بناهای تاریخی منحصربفرد در مناطق آزاد ماکو و ارس بسیار بالا است و منطقه حفاظت شده مراکان می‌تواند حلقه اتصال تاریخی و گردشگری بین این مناطق شده و منجر به تحولی در صنعت گردشگری شود.

وی افزود: منطقه آزاد ارس در خصوص مرمت آثار تاریخی بخصوص کلیسای سنت استپانوس اقدام پژوهشی و خوبی انجام داده است.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد احیای اصالت، هنرهای سنتی و صنایع دستی در مناطق آزاد صورت گیرد و راه حفظ بقاء هنرهای سنتی، کاربردی کردن آنهاست.

وی به مراسم باداراک در قره کلیسای چالدران نیز اشاره کرد و گفت: این فرصت خوبی است که از ظرفیت‌های گردشگران دینی و آئینی این مراسم استفاده شود.

وی مناطق آزاد را فرصتی برای رونق و توسعه گردشگری در کشور عنوان کرد و افزود: قوانین حاکم بر این مناطق با تکیه بر جذب گردشگر می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصادی شود و لازم است در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای بین مناطق آزاد و میراث فرهنگی منعقد شود.

نشست مشترک معاونان فرهنگی سازمان‌های مناطق آزاد به مدت سه روز از سه شنبه آغاز شده است و تا پنجشنبه ۲۷ تیر ماه ادامه خواهد داشت.

منطقه حفاظت شده مراکان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان خوی واقع شده و از ۲۳۹ گونه گیاهان، ۲۷ گونه پستانداران، ۱۲۸ گونه پرندگان و ۲۰ گونه خزندگان برخوردار است.

۷۱۳۲/‏۷۱۲۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه