64 درصد تالاب‌های جهان در معرض تخریب است


64 درصد تالاب‌های جهان در معرض تخریب است

اصفهان - ایرنا - مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان این که در جهان بیش از یک میلیارد نفر از راه تالاب‌ها زندگی و درآمد کسب می‌کنند، گفت: 64 درصد از تالاب‌های جهان در معرض تهدید و تخریب قرار دارد.

علی ارواحی روز چهارشنبه در سومین کارگاه تدوین برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی CEPA در اصفهان اظهار داشت: در برنامه CEPA باید منافع ذی نفعان دیده شود و این موضوع نیازمند یک برنامه ریزی درست است.

۲۵۰ تالاب در کشور شناسایی شده که ۳۳ تالاب از این تعداد در کنوانسیون رامسر ثبت شد، در جهان ۲ هزار و ۳۳۷ تالاب وجود دارد.

ارواحی تصریح کرد: عدم آگاهی تصمیم گیران و تصمیم سازان در جوامع محلی تالاب ها، نبود آگاهی از کارکرد تالاب ها و ساز و کارهای آن و مشارکت کم ذی نفعان را می توان از جمله این عوامل عنوان کرد.

وی با تاکید بر ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی در این برنامه بیان کرد: وقتی این اقدام ها تاثیرگذار است و باعث تغییر نگرش در این باره می شود که یک برنامه هدفمند واثر بخش در این باره ضرورت دارد.

ارواحی با اشاره به اینکه تالاب "کانی برازان" ارومیه تجربه ای موفق از اجرای برنامه cepaدر ایران است که برای نخستین بار به صورت آزمایشی اجرا شد اضافه کرد: در مورد تالاب بین المللی گاوخونی نیز این موضوع دیده شده است و در حال پیگری است که به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه امیدوارم برنامه CEPA در استان اصفهان نتایج خوبی برای تالاب بین المللی گاوخونی داشته باشد افزود: این برنامه به صورت ملی برای تالاب‌های کشور در حال تدوین است و در این زمینه برنامه ها وطرح های خوبی در زمینه شناسایی ذی نفعان ؛ اطلاع رسانی و آموزش و برنامه ریزی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این کارگاه بر اجرای مسئولیت اجتماعی در برنامه سیپا در استان تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد این برنامه بتواند در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و حضور گروه‌های ذیربط برای حفاظت از تالاب گاوخونی موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه همه مردم و مسئولان باید برای حفظ محیط زیست کوشا باشیم گفت: دادستان اصفهان برای پاسخگویی بهینه به مراجعات قضایی زیست محیطی در حکمی دستور پیگیری پرونده‌های زیست محیطی را در شعبه چهاردهم دادسرای عمومی و انقلاب صادر کرده است.

آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی در خصوص اهمیت حفاظت و نگهداری محیط زیست و تالاب‌های کشور به تاکید کارشناسان امری بسیار ضروری است. آموزش مردم، جوامع محلی و آگاهی‌افزایی در خصوص منافع اقتصادی، اجتماعی محیط زیست و تنوع زیستی می‌تواند راهبرد مناسبی برای این موضوع باشد.

وقتی مردم از منافعی که محیط زیست برای آنها فراهم می‌سازد به طور کامل اطلاع پیدا کنند در مقابل آن احساس تعلق و مسئولیت کرده و در حفاظت و حراست از آن خواهند کوشید.

نخستین کارگاه مشارکتی تدوین برنامه CEPA (ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی) با حضور بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی استان اصفهان در روزهای نوزدهم و بیستم ماه تیر با هدف افزایش مشارکت ذی نفعان در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و حضور گروه‌های ذیربط برای حفاظت تالاب‌های در معرض خطر و افزایش اثر بخشی برنامه‌های مدیریت زیست بومی در تالاب‌های در معرض خطر برگزار شد.

در ادامه این کارگاه امروز سومین و فردا ۲۷ تیرماه چهارمین کارگاه برگزار خواهد شد.

/ ‏۸۱۱۴/‏۶۰۲۶/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر