کاظمی: 500 هزار دانش‌آموز همیارمشاور می‌شوند


کاظمی: 500 هزار دانش‌آموز همیارمشاور می‌شوند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 500 هزار دانش‌آموز همیارمشاور می‌شوند، گفت: در سال تحصیلی جدید 21 طرح را در دست اجرا داریم که ایجاد میز خدمت طرح نماد از جمله این...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دوره آموزشی- توجیهی طرح ملی نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان) در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم، با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید در خصوص الگوهای تربیتی، اظهار کرد: بهترین راه نمازخوان کردن فرزندان، تقید والدین به اقامه نماز است و این بهترین روش است یعنی اگر می‌خواهی تربیت شکل بگیرد، خودت عامل باش.

وی اضافه کرد: فضای مجازی به نقش و رده اول تربیتی تبدیل شده و مدرسه و خانواده در رده‌های بعدی است؛ اگر می‌خواهیم جامعه درست شود اول باید خودمان را بسازیم.

کاظمی با تأکید بر این مطلب که طرح ملی نماد باید نظام مراقبت اجتماعی کشور ما را شکل دهد اما الان به صورت پایلوت در آموزش و پرورش اجرا می شود، ادامه داد: طرح نماد محوری‌ترین طرح آموزش و پرورش برای توانمندسازی و ارتقای مهارت دانش‌آموزان و همچنین درمان و پییشگیری است لذا اگر می‌خواهیم آسیب‌ها را درمان کنیم باید به ریشه‌ها و نشاط اجتماعی بپردازیم.

وی گفت: اولین انتظار ما تحلیل دقیق آسیب‌های روانی است لذا باید اطلاعات دقیق داشته باشیم و بر اساس این اطلاعات، اقدامات لازم را صورت دهیم و بعد گزارش دهیم که چه برنامه‌هایی را در این راستا اجرا کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های روانی و اجتماعی باید این نماد را داخلی اجرا کنیم و بعد به بیرون ببریم یعنی اگر یک معاون پرورشی نتواند این طرح را در مدرسه خود اجرا کند، نمی تواند آن را به مدارس دیگری ببرد و در آنجا اجرا کند.

وی با بیان اینکه باید رئیس اداره مشاوره و رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی مثل دو برادر این کار را پیش ببرند، گفت: باید شورای سیاست‌گذاری در طرح نماد را به صورت داخلی شکل دهیم؛ وقتی 2 اداره کنار هم قرار نگیرند چطور می‌خواهیم بقیه دستگاه‌ها و ادارات را کنار هم جمع کنیم؟!

کاظمی افزود: طرح نماد یک طرح بسیار پرافتخار است اما فکر می کنم نیاز به یک آسیب شناسی دارد و باید ببینیم تیرهایی که از کمان رها کردیم چقدر به هدف برخورد کرده است؛ تمام هدف طرح نماد این است که دست این آدم‌هایی که آسیب زا هستند را در دست مسؤول مورد نظر قرار دهیم و بعداً از آن مسؤول درباره روند کارهای انجام شده بر روی آن فرد سؤال و پیگیری شود و آن فرد، صحیح و سالم به جامعه تحویل داده شود.

وی بیان کرد: در سال تحصیلی جدید 21 طرح را در دست اجرا داریم که یکی از این طرح‌ها، ایجاد میز خدمت طرح نماد است؛ یک ساختمانی را تجهیز کردیم که 14 دستگاه حضور دارند و برای هرکدام از این دستگاه ها یک میز و یک کامپیوتر می‌گذاریم که پیگیری کنیم فلان فرد که مثلاً به نیروی انتظامی معرفی شد تکلیفش چه شد و برای دستیابی به سرانجام رسیدن هدف، تلاش کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: برنامه بعدی این است که اگر خواسته باشیم طرح نماد را به 100 هزار مدرسه ببریم باید 100 هزار مشاور تربیت کنیم و میلیاردها تومان پول و سال ها زمان خواهد برد؛ بعد از 4 سال یک میلیون دانش آموز و 6587 مدرسه را در این طرح (نماد) گنجاندیم و گفتیم هر مرکز مشاوره در 750 منطقه را آموزش دهیم تا به طرح نماد وصل شوند.

وی با اشاره به فعالیت تشکل همیار مشاور، افزود: باید تلاش کنیم به 500 هزار همیار مشاور برسیم؛ یک شبکه جدید با کمک سردار مومنی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و کانون یاری‌گران زندگی تشکیل دادیم که از نماینده همه تشکل‌ها در مدارس استفاده می‌کنیم و این کانون می‌تواند عمق فعالیت‌های پیشگیری ما در حوزه اعتیاد را حداقل به 10 برابر افزایش دهد.

کاظمی اضافه کرد: کانون این طرح در سطح منطقه، کانون‌های فرهنگی و تربیتی هستند که تعطیلی هم ندارند ضمن اینکه در تلاش هستیم تا این کانون را به ثبت برسانیم چرا که این کانون ظرفیت کار ما را چند برابر خواهد کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر