200 جام باشگاه کتاب و کتابخوانی در کردستان فعال است


200 جام باشگاه کتاب و کتابخوانی در کردستان فعال است

سنندج - ایرنا - 200 جام باشگاه کتاب و کتابخوانی در استان کردستان فعال شده است، در این باشگاه‌ها بچه‌ها، کتابخوانی خلاق را یاد می‌گیرند.

دومین کارگاه آموزشی تسهیلگران و مربیان جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان کردستان روز چهارشنبه به مدت ۲ روز زیر نظر زینب سنچولی و اسماعیل یزدان پور از پژوهشگران کتابخوانی و اساتید این حوزه در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج آغاز به کار کرد.

این کارگاه آموزشی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با همکاری دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور ۵۰ نفر از مروجان کتابخوانی، کتابداران، معلمان، مربیان، کارشناسان حوزه کتابخوانی و فعالان فرهنگی شهرستان‌های این استان برگزار شده است.

معرفی برنامه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، ضرورت بکارگیری روش‌های مشارکتی، اصول و مبانی تسهیل‌گری و تفاوت‌های آن با مربیگری، شیوه‌های ارزیابی مشارکتی ادبیات کودک، بررسی نمونه‌های ترویج کتابخوانی، و تمرین مستندسازی و اطلاع‌رسانی پیوسته ازجمله سرفصل‌های آموزشی در این کارگاه است.

این کارگاه که با مشارکت و استقبال پرشور کارشناسان و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی استان همراه بود، اصول یادگیری مشارکتی و تسهیل‌گری برای شرکت کنندگان تشریح شد.

دبیر اجرایی جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان کردستان در ابتدای این کارگاه آموزشی با اشاره به فعالیت ۲۰۰ جام باشگاه کتابخوانی در استان در سال گذشته گفت: توسعه فعالیت های باشگاه های کتابخوانی در سال جاری در دستور کار است.

بهاره بهمنی اظهار داشت: این کارگاه به منظور آموزش تسهیلگران و مربیان باشگاه های کتابخوانی استان با حضور فعالان، علاقه مندان و کارشناسان حوزه کتاب آغاز شد.

وی اضافه کرد: باشگاه های کتابخوانی بر اساس چهار گروه سنی در تیم های حداقل ۸ و حداکثر ۱۵ نفره تشکیل و با مدیریت و هدایت مربی کتابخوانی اداره می شود و بچه ها، کتابخوانی خلاق را یاد می گیرند.
بهمنی به نحوه فعالیت جام باشگاه های کتابخوانی اشاره کرد و افزود: فعالیت های مانند نامه به نویسنده، نامه به شخصیت های داستان، نوشتن ادامه داستان، تصویرسازی بر اساس محتوای داستان، طراحی جلد و سایر فعالیت های خلاقانه از جمله اهداف و فعالیت های است که بر اساس علاقه بچه ها در جام باشگاه های کتابخوانی دنبال می شود.

دبیر اجرایی جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان کردستان گفت: خروجی باشگاه های کتابخوانی که به صورت گروهی آماده می شود به محک داوری گذاشته می شود و در جشنواره های باشگاه های کتابخوانی استانی و کشوری شرکت داده و نهایت باشگاه برگزیده و برنده جام معرفی و تقدیر خواهد شد.

بهمنی با بیان اینکه رقابتی کردن این فعالیت به منظور ایده پردازی بیشتر در میان کودکان و نوجوانان است، تاکید کرد: ۲۰۰ جام باشگاه کتابخوانی شامل ۱۲۰ باشگاه در سنندج و ۸۰ باشگاه دیگر در سطح دیگر شهرستان های استان در سال ۹۷ فعال شدند.

وی با بیان اینکه دستاوردها و تجارب خوبی در سال گذشته در جام باشگاه های کتابخوانی استان به دست آمد، یادآور شد: در سال جاری نیز بنا داریم با تعداد کارشناسان، متخصصان و علاقه مندان بیشتری در جهت فعالیت کودکان و نوجوانان در جام باشگاه های کتابخوانی همکاری داشته باشیم.

بهمنی گفت: در این دوره از جام باشگاه های کتابخوانی تلاش می شود به زبان و ادبیات کوردی بیش از پیش اهمیت داده شود و در کنار مطالعه کتاب های مختلف از نویسندگان مختلف کتاب های کُردی نیز پرداخته شود.

۹۹۳۶/‌۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی