نارضایتی رانندگان اتوبوس درونشهری زنجان از الگوی جدید خطوط حمل و نقل


نارضایتی رانندگان اتوبوس درونشهری زنجان از الگوی جدید خطوط حمل و نقل

زنجان - ایرنا - ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری و اجرای الگوی جدید از هفته‌های گذشته با نارضایتی رانندگان این صنف مواجه شده و به نوبه خود معضلاتی را در جابجایی شهروندان ایجاد کرده است.

ساماندهی خطوط حمل و نقل درون شهری زنجان درحالی بطور جدی از سوی مدیریت شهری زنجان مطرح و مراحل اولیه آن اجرا شده است که کارشناسان و متولیان امور شهری اجرای این طرح را امری ضروری و غیرقابل اجتناب عنوان میکنند.

ایده این الگو اوایل مهرماه سال ۹۶ یعنی حدود یک ماه بعد از شروع به کار شورای شهر جدید مطرح و یکم آبان همان سال نیز در قالب مقاله‌ای به ابعاد مختلف آن پرداخته شد و پس از طرح این ایده مشاور طرح ساماندهی خطوط اتوبوسرانی که از مدت‌ها پیش در حال باز طراحی خطوط اتوبوسرانی بود ایده جدید را برای متولیان شهری تشریح کرد.

هر چند در ابتدا مطرح شدن این طرح موجی از انتقادات اهالی کسبه واقع در محدوده اجرای این طرح را به دنبال داشت و حتی با انتقادات کارشناسان امر مواجه شد اما پس از هم اندیشیها و نشست های تخصصی نسبت به رفع معایب آن اقدام و در نهایت اجرای طرح جدید خطوط اتوبوسرانی شهر زنجان از پنجم تیر امسال بطور رسمی آغاز شد و به گفته مدیریت شهری اقدامات و زیر ساخت های لازم آن از قبل فراهم شده بود.

این درحالی است که با گذشت کمتر از یک ماه از اجرای طرح رانندگان اتوبوسرانی زنجان از اجرای آن رضایت ندارند، چرا که معتقدند وضعیت درآمد آنان سیر نزولی گرفته است و این وضعیت تا جایی ادامه داشت که این صنف روز سه شنبه و چهارشنبه دست از کار کشیده و خواستار تعیین و تکلیف خود شدند.

یکی از رانندگان با ابراز نارضایتی از اجرای این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: من و سایر رانندگان نسبت به کاهش چشمگیر درآمدخود معترض هستیم به طوریکه در برخی خطوط این درآمد به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است که کفاف خرج روزانه را نمی دهد.

بهروزی افزود: از طرفی وضعیت نامساعد اقتصادی کشور نیز موجب شده هزینه های ناشی از استهلاک خودرو نیز به مراتب افزایش یابد و این مساله مشکلات این صنف را به مراتب افزایش داده است.

وی اظهار داشت: هر اتوبوس روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خرج دارد از طرفی درآمد کم اتوبوسرانان با اجرای طرح جدید نگرانی های جدی را برای رانندگان به وجود آورده است و خواستار بازگشت خطوط به حالت قبلی خود هستند.

این راننده اتوبوس درونشهری ادامه داد: شهرداری هر بار وعده ای برای حمای از این رانندگان داده که به آن عمل نکرده است.

وی اضافه کرد: رانندگان این صنف خواستار رفع مشکلات بوجود آمده از سوی مسئولان مدیریت شهری هستندو در غیر این صورت انگیزه چندانی برای فعالیت ندارند.

شهردار زنجان: این طرح با گذشت زمان رضایتمندی شهروندان را به دنبال دارد

شهردار زنجان نیز با اشاره به اجرای طرح جدید خطوط حمل و نقل عمومی شهر زنجان گفت: در این راستا رضایت کسبه فعال در خیابانهای سعدی و سبزه میدان حاصل شده و بطور طبیعی اجرای طرح های جدید همواره مخالفت هایی دارد.

مسیح الله معصومی افزود: در گذشته ورود ۱۴۰ دستگاه اتوبوس به هسته مرکزی شهر مشکلات متعدد ترافیکی را برای شهر ایجاد کرده بود و با اجرای الگوی جدید این مهم به مراتب کاهش می یابد.

این مسئول تاکید کرد: اصلاح خطوط حمل و نقل درونشهری زنجان با کار کارشناسی انجام شده و موافقت شورای تامین شهرستان و استان را اخذ کرده و از مصوبات شورای اسلامی شهر است.

وی یادآوری کرد: ارزیابی ها نشان می دهد میزان رضایتمندی شهروندان از اجرای طرح مطلوب بوده و پیش بینی می شود با گذشت زمان و نهادینه شدن طرح میزان رضایتمندی نیز به مراتب افزایش یابد.

این مسئول با اشاره به برخی مخالفت ها با اصلاح خطوط حمل و نقل شهری، آن را طبیعی عنوان کرد و گفت: با گردشی شدن خطوط به صورت هر ۲ هفته یکبار برخی از رانندگان که بصورت ثابت در محورهای با مسافر بیشتری تردد می کردند متضرر شده و خواهان بازگشت به رویه قبلی و ثابت کار کردن در یک محور خاص هستند.

معصومی افزود: بر این پایه، شهرداری ماهانه یک و نیم میلیون تومان یارانه برای اصلاح خطوط به رانندگان پرداخت می کند که این مهم در راستای انجام بهینه اقدامات است.

وی یادآوری کرد: بر اساس آیین نامه چنانچه هر اتوبوسی که بیش از ۱۰ سال عمر دارد راننده آن باید برای آزاد سازی سند به شهرداری مراجعه کند و چنانچه فردی دارای اتوبوسی با عمر کمتر از ۱۰ سال است راننده آن می تواند به شهرداری مراجعه و اتوبوس را بر اساس تعریف های اعلام شده به شهرداری واگذار کند.

رییس کمیسیون حمل و نقل عمومی و خدمات شهری شورای شهر زنجان نیز گفت: اصلاح خطوط حمل و نقل درونشهری در شورای چهارم مورد توجه قرار گرفت که متاسفانه به دلایل مختلف عملیاتی نشد.

کاظم افشارچی افزود: علت اعتراض برخی از رانندگان به اجرای طرح مذکور، متضرر شدن به واسطه گردشی شدن فعالیت آنها در خطوط مختلف هر ۲ هفته یکبار است.

وی اظهار داشت: پیش از این نیز برخی رانندگان به افزایش خودسرانه نرخ کرایه اتوبوس ها بدون مصوبه شورای اسلامی شهر اقدام کرده بودند که هر گونه تغییر در نرخ کرایه ها نیازمند مصوبه شورا است.

افشارچی افزود: شهرداری و شورا دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی را مورد توجه قرار داده و در این راستا از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات دریغ نکرده است.

۹۶۴۶/‏۶۰۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت