آسیب شناسی نظام مراقبت اجتماعی ضروری است


آسیب شناسی نظام مراقبت اجتماعی ضروری است

تهران- ایرنا- مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه بر آسیب‌شناسی نظام مراقبت اجتماعی (نماد) و ارائه یک الگوی خوب تاکید کرد و گفت: اگر به دنبال کاهش آسیب‌ها و هم‌افزایی با دستگاه‌ها هستیم باید به سمت پیشگیری رشدمدار برویم.

«علی‌محمد زنگانه» روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی توجیهی مدیران و مجریان طرح نماد که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، افزود: ما با چالش بزرگی در کشور مواجه هستیم که اگر از آن به ابرچالش، یاد کنیم اغراق نکرده‌ایم.

وی دعاوی حوزه خانواده را از اولین دعاوی حقوقی کشور دانست و افزود: موضوعاتی مانند مطالبه مهریه و طلاق توافقی، الزام تمکین و … از دعاوی حوزه خانواده است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۵۳۵ هزار پرونده در کشور رسیدگی می‌شود که این آمار نشانگر وجود چالش در خانواده ها است. نقش خانواده به عنوان بازتولید کننده در سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه ضرب و جرح عمدی را رتبه دوم اتهامات در پرونده ها در کشور عنوان کرد که ریشه آن عدم تاب‌آوری است.

زنگانه توهین، تهدید و تخریب را از عناوین دیگر اتهامات کشوری عنوان کرد و گفت: یکی از چهار وظیفه ما به عنوان قوه قضاییه رسیدگی به این موضوعات است.

وی با استناد به سخنان شهید بهشتی مبنی بر توجه به اصل ۱۵۶ قانون اساسی، اقدام مناسب برای پیشگیری قبل از وقوع جرم و به نوعی پیشگیری غیر کیفری قبل از وقوع جرم و رفتار کنشی را از وظایف قوه قضاییه عنوان کرد.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه همچنین گفت: پیشگیری غیرکیفی شامل پیشگیری موقعیتی و اجتماعی است که در پیشگیری اجتماعی اگر فرد درست تربیت شده باشد به دنبال تعدی به حقوق دیگران نیست اما پیشگیری موقعیتی اگر انگیزه مجرمانه به هر دلیل وجود داشته باشد موقعیت و فرصت ارتکاب جرم را از بین ببرد.

زنگانه ادامه داد: برنامه پیشگیری رشد مدار بر اساس محیط شکل‌گیری شخصیت به سه سطح خانواده‌محور، مدرسه‌محور و جامعه‌محور تقسیم می‌شود و جامعه هدف آن زیر ۱۸ سال دارد.

وی با بیان اینکه دولت دانمارک ۱۷ سال پیشگیری رشد مدار را از دوره ابتدایی آغاز کرده اند، افزود: از زمان آغاز تا به حال میزان آسیب های اجتماعی در گروه سنی نوجوان و جوان در این کشور با ۵۰ درصد کاهش روبرو بوده است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر به دنبال کاهش آسیب‌ها و هم‌افزایی با دستگاه‌ها هستیم باید به سمت پیشگیری رشدمدار برویم. این پیشگیری چند ساحت دارد که پس از بررسی آن در کارگروه‌ها از سوی متخصصان، پیشگیری مدرسه‌محور مهم شمرده شد که باید مدنظر قرار بگیرد.

زنگانه افزود: برای اجرای پیشگیری رشدمدار مدرسه‌محور مدل علمی از سوی دانشگاه تهران به ما ارائه و در حضور وزیر آموزش و پرورش وقت، علی اصغر فانی و دبیرکل شورای عالی، مهدی نویدادهم مورد بررسی و بحث قرار گرفت و بعد از یک سال این مدل علمی و اجرایی شد.

وی ادامه داد: یکی از استان‌هایی که مجری این طرح بود به عنوان پایلوت (آزمایش کننده) کشوری برای اجرای این طرح انتخاب شد. که این پایلوت جامعه نماد برای ۲۶ هزار دانش‌آموز در کل مدارس نظرآباد اجرا شد.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه یادآور شد: اکنون وارد پایلوت جامعه ۳۵ گانه در ۳۱ استان کشور که در تهران مشتمل بر ۴ منطقه است، شده‌ایم تا با کمک همکاران وارد فاز تعمیم مرحله اول که شامل ۲۰ هزار مدرسه است شویم.

وی افزود: بعد از این موضوع تمام مدارس تا پایان برنامه ششم توسعه در فاز تعمیم دو قرار دارند. سازمان برنامه بودجه نیز مسئول تامین منابع هر یک از این مراحل است.

زنگانه تصریح کرد: در طرح ملی نماد که همان نظام مراقبت اجتماعی است با شرایطی که همکاران قوه قضاییه به وجود می‌آورند، این نظام در کشور شکل می‌گیرد.

دوره آموزشی طرح ملی نماد، نظام مراقبتی اجتماعی دانش‌آموزان سراسر کشور، ویژه عوامل اجرایی وزارت آموزش و پرورش در استان ها است که امروز و فردا در اردوگاه شهید باهنر برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس