«ازبکستان» بازار افغانستان را هدف گرفت


«ازبکستان» بازار افغانستان را هدف گرفت

کابل- ایرنا- ازبکستان همسایه شمالی افغانستان، چشم به بازارهایی در این کشور دارد که همسایگانی چون ایران از آن غافل مانده اند.

همین ماه گذشته بود که نخست وزیر ازبکستان به استان بلخ افغانستان رفت تا در گشایش نمایشگاه صنایع کشورش در مزار شریف، مشارکت کند.

پس از آن بود که تاشکند در قرارداد فروش برق اعلام کرد که ۴۵ میلیون دلار از کل قرارداد را به کابل تخفیف می‌دهد.

امروز نیز نمایشگاه مشترک تجاری دو کشور با حضور بیش از ۷۰ تاجر افغان در تاشکند افتتاح شد تا مسیر مبادلات اقتصادی دو کشور تسهیل شود.

ترددی گذرا در شهر کابل و نگاهی به تابلو نوشته‌های ساختمانهای این شهر از این حقیقت پرده بر می‌دارد که فعالان اقتصادی ترکیه نیز نفوذ اقتصادی خود را در افغانستان هر روز گسترده‌تر می‌کنند.

وقتی در پایتخت افغانستان سوار تاکسی می‌شوید، هنگامی که راننده شما را بشناسد، شروع می‌کند از خاطرات ایران حرف زدن و اینکه خودرو و خانه مسکونی اش را از سال‌های حضور در ایران دارد.

یک فعال اقتصادی ایران مستقر در کابل به خبرنگار ایرنا گفت که همین مقدار حجم صادرات کشورمان به افغانستان حاصل اراده و خواست مسئولان محلی است نه فعالیت‌های سفارت کشورمان، چرا که بعد مسافت ایران با افغانستان باعث ارزان تمام شدن کالای ایرانی برای این کشور است.

او تاکید دارد ایرانی‌ها در بسیاری از پروژه‌های اقتصادی افغانستان حضور داشتند اما چون کیفیت ارائه خدمات و کالا مناسب نبود، به تدریج جای خود را به رقبای منطقه‌ای داده اند.

اشتراکات تمدنی، فرهنگی و زبان فارسی، پیوندهای دو ملت را مستحکم کرده است. چنانچه نظارت بیشتری در کیفیت کالاهای صادراتی به افغانستان صورت بگیرد، ایران می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی این کشور نقش افرینی بیشتری داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج