کشف سلولی که عضله قلب را ترمیم می‌کند


کشف سلولی که عضله قلب را ترمیم می‌کند
تهران-ایرنا- محققان موفق به کشف سلول ایمنی خاصی در فضای اطراف قلب شده اند که به ترمیم عضله قلب کمک می‌کند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، قلب توسط یک کیسه پر از مایع، به نام مایع «پریکارد» احاطه شده است. اگرچه از آزمایش این مایع برای موارد تشخیصی استفاده می‌شود اما اطلاعات درمورد عملکرد این مایع اندک است.

اکنون محققان دانشگاه کلگری در کانادا متوجه شده‌اند که این مایع اسرارآمیز حاوی ماکروفاژها، سلول‌های ایمنی است که به ترمیم قلب بعد از جراحت کمک و از زخم شدن عضله قلب پیشگیری می‌کند. محققان امیدوارند که کشف آنها بتواند به پیشگیری از آسیب رسیدن به عضله قلب بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و یا ترمیم آسیب عضله قلب بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها کمک کند. بیماری قلبی عامل درجه یک مرگ و میر ناشی از بیماری در آمریکا محسوب می‌شود.

محققان دانشگاه کلگری در این مطالعه متوجه شدند که ساک خود قلب حاوی عامل مهمی است که می‌تواند برای ترمیم این ارگان شارژ شود.

آنها این تحقیق را که در مجله Immunity منتشر شده است با بررسی مایع پریکاردیال قلب موش آغاز کردند. محققان در این مایع به وجود سلولی به نام ماکروفاژ حفره پریکاردی Gata۶ پی بردند که پیش از این شناخته نشده بود؛ آنها متوجه شدند این سلول توان قابل توجهی در ترمیم عضله قلب دارد.

ماکروفاژها سلول‌های ایمنی هستند که هر چیزی را که نشانگر پروتئین بافت سالم ندارد شناسایی کرده و آنها را تجزیه و یا مصرف می‌کنند.

محققان این ماکروفاژها را در مایع پریکاردی انسان‌ها نیز بررسی کردند و متوجه شدند که این سلول‌ها برای ترمیم عضله قلب افرادی که دچار جراحت‌های قلبی شده بودند، به سختی تلاش می‌کردند.

آنها حدس می‌زنند که احتمالاً با تقویت میزان کافی این سلول‌ها می‌توان درمانی برای عضله آسیب دیده قلب ابداع کرد.

به گفته محققان، کشف یک سلول جدید که بتواند به ترمیم عضله آسیب دیده قلب کمک کند زمینه را برای ابداع درمان‌های جدید و کمک به میلیون‌ها نفری که از بیماری قلبی رنج می‌برند، هموار می‌سازد.

ir​na.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403