مدیرکل منابع طبیعی سمنان: 13 طرح آبخیزداری اجرا می‌شود


مدیرکل منابع طبیعی سمنان: 13 طرح آبخیزداری اجرا می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 13 طرح آبخیزداری در 11 حوضه آبخیز استان در وسعت بیش از 25 هزار هکتار با 164 میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود.

علینقی حیدریان روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: اجرای ۱۴۸ سازه سنگ و ملات و خاکی در قالب ۱۳ طرح آبخیزداری در دست اجرا در استان سمنان است.

وی با بیان اینکه حجم عملیات سنگ و ملات ۴۳ هزار متر مکعب و حجم عملیات خاکی ۱۵ هزار متر مکعب و حجم عملیات تور سنگی ۹۰۰ متر مکعب است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود برخی طرح های آبخیزداری مانند سازه های سنگ و ملات و بندخاکی تا پایان هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد.

حیدریان افزود: امسال سهم استان سمنان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد ریال است و تاکنون ۱۶۴ میلیارد ریال ابلاغ شده که اعتبار ۱۳ طرح در حال اجرا در ۱۱ حوضه آبخیز استان از این محل است.

وی تصریح کرد: ۱۳ پیمانکار اجرای عملیات ۱۳ طرح آبخیزداری در هشت شهرستان استان سمنان را برعهده گرفته و اکنون ساخت را شروع کردند.

حیدریان، کنترل رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره های زیرزمینی، استحصال آب‌های سطحی، کاهش سرعت سیلاب و کم اثر کردن خسارت سیل به شهرها، روستاها و زیرساخت‌هایی مانند جاده، راه آهن و اراضی کشاورزی را از جمله اهداف اجرای طرح‌ها ی آبخیزداری برشمرد.

وی با بیان اینکه سمنان از استان‌های پیشرو و پیشگام در اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور است، خاطرنشان کرد: استان سمنان دارای طرح‌های مطالعاتی خوبی در حوضه‌های آبخیز است و در صورت تامین اعتبار، این استان ظرفیت اجرای طرح‌های آبخیزداری بیشتری را دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه آبخیزداری یک ضرورت به منظور حفظ عرصه‌های منابع طبیعی است، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری محدود به خشکسالی نیست و در سال هایی که بارندگی خوب و ترسالی وجود دارد نیز باید اجرا شود.

سال ۹۷ هفت هزار میلیارد ریال معادل ۲۲ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تخصیص داده شد و از این میزان ۲۰۸ میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری به استان سمنان اختصاص یافت.

دست کم ۱۰ درصد از مجموع ۲۹۱ روستای استان سمنان با چالش کم آبی مواجه است و اجرای طرح های آبخیزداری نقش مهمی در تقویت سفره آب های زیرزمینی و کاهش تنش آبی دارد.
بیش از ۹۶ درصد استان سمنان در بخش اصلی فلات مرکزی قرار دارد و دارای مساحتی بیش از ۹.۷ میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مناطق بیابانی و نیمه خشک است.

۷۳۴۲/‏۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرمربی تراکتور مشخص شد