تامین مواد اولیه مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی قم است


تامین مواد اولیه مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی قم است

قم-ایرنا- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قم گفت: تامین مواد اولیه مهم‌ترین مشکل صنایع و واحدهای تولیدی استان است، 70 درصد از مواد پتروشیمی ساخت داخل بوده اما در عرصه توزیع و رویه آن در بورس مشکلاتی جدی وجود دارد.

ابوالفضل فراهانی روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم افزود: توزیع مواد اولیه صنایع کفش در بورس کالا سبب شده تا قیمت مواد اولیه تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

وی با انتقاد از شکل و رویه توزیع مواد اولیه پتروشیمی اظهار داشت: مواد پتروشیمی با قیمت واقعی در دست تولیدکنندگان قرار نگرفته و به دست دلالان می‌افتد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قم در ادامه با اشاره به موانع رونق تولید و تثبیت اشتغال بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی باسیاست‌ها و رویکردهایی که دارد امروز به یکی از مهم‌ترین و پر چالش تریم نهادها در مسیر رونق تولید تبدیل‌شده است.

فراهانی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی ۳۰ درصد از حقوق کارگران را دریافت می‌کند اما در مقابل آن خدمات درمانی که ارائه می‌دهد بسیار ناچیز و محدود بوده و در برخی از مراکز درمانی و آزمایشگاهی نیز اعتنایی به دفترچه‌های درمانی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بوده که سبب شده تا هزینه‌های تولید در استان به‌شدت افزایش پیدا کند.

وی بابیان اینکه تنها راه نجات کشور در شرایط فعلی حمایت از تولید و صنعت است، گفت: همچنین در بخش مالیات نیز مشکلاتی جدی در مسیر تولید و صنعت استان به وجود آمده که نیازمند تعامل بیشتر اداره کل امور مالیاتی با تولیدکنندگان است.

فراهانی همچنین اظهار کرد: مقررات و نظارت‌های سازمان محیط‌زیست از دیگر عواملی بوده که سبب می‌شود تا هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش پیدا کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قم اضافه کرد: بسیاری از مشکلاتی که از در رابطه با کاغذ برای واحدهای صنعتی ایجادشده از بخش محیط‌زیست ناشی می‌شود، در سطح کشور بیش از ۷۰ هزار تن در بخش‌های مرتبط با کاغذ شاغل هستند.

فراهانی تصریح کرد: گمرکات نیز در افزایش هزینه‌های تولید و مسائل ارزی مشکلاتی جدی برای تولیدکنندگان استان ایجاد کرده و مشکل ترخیص کالا مهم‌ترین معضل در این بخش است.

وی گریزی به سیاست بازگشت ارز حاصل از صادرات زد و گفت: سیاست بازگشت ارز دولت یکی دیگر از مشکلات بخش صادرات استان است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی با بهره ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که برای بسیاری از واحدهای تولیدی استان رقم سنگین و غیرقابل بازگشتی است.

وی همچنین با انتقاد از رویه شرکت‌های خدمات رسان استان اظهار داشت: طبق قانون، شرکت‌های خدمات رسان باید آب، برق و گاز را تا درب واحدهای تولیدی متصل کند، اما درصحنه بیرونی و واقعی برای انتقال این موارد هزینه‌های سنگینی دریافت می‌شود.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کند.

۷۴۰۳/ ۱۱۷۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی