باید توان موشکی ایران تعدیل شود، وگرنه اروپا را از دست می‌دهیم!/ دولت سایه، نمی‌گذارد روحانی کار کند!


باید توان موشکی ایران تعدیل شود، وگرنه اروپا را از دست می‌دهیم!/ دولت سایه، نمی‌گذارد روحانی کار کند!

هدف اصلی غرب، خالی کردن دست ایران از مؤلفه‌های قدرت با وعده سرِ خرمنِ بهبود وضعیت اقتصادی است. در این میان اصلاح طلبان با بازی در پازل دشمن، به شیپورچی‌های ترامپ در ایران بدل شده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید توان موشکی ایران تعدیل شود، وگرنه اروپا را از دست می‌دهیم!

روزنامه همدلی در یادداشتی با عنوان «در چهارسالگی برجام» به قلم «صلاح الدین هرسنی» نوشت: «نظر به آنکه عزم اروپا در حفظ برجام جدی است، به نظر می‌رسد که همکاری تهران با اروپا مطمئن‌ترین مسیر حفظ برجام است. به این ترتیب و با همه موافقتی که اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام نشان داده‌اند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند حفظ برجام از این مسیر، متضمن قبول همکاری‌هایی بیشتری است که آنها از ایران انتظار دارند. به عبارت دیگر، اگر چه پایبندی ایران به برجام مورد تأیید اعضای اروپایی برجام است، اما آنها مانند آمریکا در قبال سیاست‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی آن موافقتی ندارند و این دست از رفتارها و سیاست‌ها را به گمان خود بدخیم و ثبات‌زدا می‌دانند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «معنا و مفهوم چنین نگرشی آن است که برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای در کانون‌هایی چون: دمشق، بغداد، بیروت و عدن می‌تواند عامل همسویی و نزدیکی اروپا به آمریکا در خروج از برجام شود. بدیهی است که تعدیل در برنامه‌های موشکی و همچنین تجدید نظر در سیاست‌های منطقه‌ای می‌تواند نقش کلیدی را در بقای برجام و ماندگاری آن بازی کند و عاملی برای ماندن اروپا در کنار ایران باشد. در غیر این صورت چه بسا ممکن است ایران، اروپا را نیز از دست بدهد».

همدلی افزود: «البته تعدیل در برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای هیچگاه نباید برای سیاست‌بازان و تصمیم‌گیران سیاست‌های منطقه‌ای و راهبردی ایران، به معنای عقب‌نشینی تلقی شود. به واقع اندکی واقع‌بینی آن هم بنا به شرایطی که بر اقتصاد ایران از یک طرف و شرایطی که در منطقه از سوی جریان‌های عربی- عبری به زیان ایران در حال رقم خوردن است، چنین ضرورتی را دو چندان می‌کند. این ضرورت اگرچه نمی‌تواند همچون عصای موسی برای اقتصاد بیمار ایران معجزه کند، اما می‌تواند نقش مسکنی مفید را برای حیات اقتصاد ایران ایفا کند».

در روزهای گذشته «احمد زیدآبادی» از متهمین فتنه ۸۸ در یادداشتی نوشته بود: «موضع اروپایی‌ها در مورد برجام روشن است گرچه عموماً مورد سوء فهم نیز قرار می‌گیرد. آن‌ها خواهان ادامه اجرای این پیمان بنا به تفسیر خاص خود هستند. در حقیقت اروپایی‌ها نیز مانند دولت باراک اوباما به این امید امضای خود را پای برجام گذاشتند که ایران با ورود به این پیمان امنیتی با غرب، گام به گام در جهت حل تمام اختلافات خود با آمریکا و اروپا حرکت کند و بدین طریق برجام‌های دیگری به‌خصوص درباره نقش منطقه‌ای ایران و صنعت موشکی آن شکل گیرد».

اصلاح طلبان در سال ۹۲ مدعی بودند که اگر در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپا به توافق برسیم، علاوه بر لغو تمامی تحریم‌ها، مشکلات معیشتی مردم نیز کاملاً برطرف می‌شود. برجام امضاء شد اما علیرغم بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها در جای خود باقی ماند و البته دامنه گسترده‌تری نیز پیدا کرد.

حال طیف اصلاح طلب بدون توجه به تجربه پرهزینه و عبرت آموز توافق هسته‌ای، مدعی است که باید در صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای خود تعدیل ایجاد کنیم تا مشکلات اقتصادی رفع شود.

هدف اصلی غرب، خالی کردن دست ایران از مؤلفه‌های قدرت با وعده سرِ خرمنِ بهبود وضعیت اقتصادی است. در این میان اصلاح طلبان با بازی در پازل دشمن، به شیپورچی‌های ترامپ در ایران بدل شده‌اند.

** علت اصلی وضع موجود، سوءمدیریت است نه تحریم‌ها

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «افزایش قیمت کالای اساسی، افزایش نرخ اجاره‌بها، شوک در بازار خودرو، رکود نفس‌گیر بازار مسکن و نوسان در بازار ارز از جمله مسائلی است که اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. زمانی هم که علت را جویا می‌شویم تنها شرایط تحریم را دلیل آشفتگی‌های اخیر می‌دانند. البته که تحریم دلیل مهمی برای وضع موجود بوده و ما شاهد هستیم که چگونه دست به گریبان اقتصاد کشور شده است اما به گفته برخی از کارشناسان نوع عملکرد عده‌ای از مسئولان در هر زمینه بی‌تأثیر نبوده و با اصلاح نوع عملکردها می‌توان قدم‌هایی را به جلو برداشت».

دولتمردان در اظهارات جداگانه، مدعی شده‌اند که وضع موجود ارتباطی با عملکرد دولت نداشته و علت اصلی، تحریم‌ها است. اما این ادعا به هیچ عنوان با واقعیت تناسب نداشته و حتی صدای اصلاح طلبان را نیز درآورده است.

چندی پیش «پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس نیز گفته بود: «متأسفانه بخش مهمی از نتایج حاصل از وضعیت اقتصادی به مدیران دولتی برمی گردد... اعتقاد بر این است که مشکلات سیستم مدیریت در کشور می‌تواند بیش از تحریم‌ها و فشار دشمنان بر پیکرها اقتصاد ضربه وارد کند. وضعیت حاصل از این سیستم در مدیریت اقتصادی نشان داد که زمان افزایش نرخ ارز به ۱۹ هزار تومان قیمت برخی از کالاهای وابسته به آن مثل خودرو دو برابر شد ولی زمان کاهش این نرخ در مرز ۱۴ هزارتومان نه تنها ما کاهش قیمت نداشتیم بلکه قیمت خودرو بیش از ۵ برابر نیز افزایش پیدا کرد».

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات نیز چندی پیش گفته بود: «در این شرایط همه معتقدند دولت فشل است و از اختیارات خود استفاده بهینه نمی‌کند. از طرف دیگر مدت‌هاست که شاهد تشکیل نهاد جدیدی تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران قوا و به ریاست رئیس‌جمهور با اختیارات بسیار بالا و فراقانونی هستیم. بدین نحو که اگر چیزی را مصلحت دیدند که در قانون وجود نداشته می‌توانند اجرا کنند و بعداً به مجلس مراجعه کرده و آن را قانون کند. آقای رئیس‌جمهور در این حد اختیارات دارد اما اتفاق خاصی نیفتاده است».

** دولت سایه، نمی‌گذارد روحانی کار کند!

«محمد کیانوش راد» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «بارها گفته شده که نمی‌توان در کشور پراکندگی در تصمیم‌گیری داشت و کشور را با ۲ دولت اداره کرد...اگر چه امروز برخورد ما در موضوع هسته‌ای و برجام به‌نحوی شده که شرایط خاص امروز را پدید آورده، اما فراموش نکنیم که اگر دولت می‌توانست از فرصت‌های ایجاد شده به نفع کشور استفاده کند، اما جریاناتی در کشور بودند که به‌عنوان دولت سایه می‌توانیم از آنها یاد کنیم که دنبال برهم زدن برجام بودند».

طیف اصلاحات اکثریت مطلق کابینه را در اختیار دارد. اما متاسفانه این جریان سیاسی هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد. به همین دلیل با بهانه‌های مختلف از پاسخگویی درباره وضع موجود طفره می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان