راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول


اگر طرفدار سفرهای اقتصادی با هزینه مناسب هستید و می خواهید برای حمل و نقل با صرف مبلغ اندک به مقصدتان برسید، این مطلب را دنبال کنید. به شما خواهیم گفت چطور از کارت مترو استانبول استفاده کنید، با مترو سفر کنید؛ ایستگاه های مهم خطوط مترو استانبول را به شما معرفی می کنیم و اینکه چطور تاکسی بگیرید و کرایه واقعی را پرداخت کنید نه گران تر از حد معمول.

اگر طرفدار سفرهای اقتصادی با هزینه مناسب هستید و می‌خواهید برای حمل و نقل با صرف مبلغ اندک به مقصدتان برسید، این مطلب را دنبال کنید. به شما خواهیم گفت چطور از کارت مترو استانبول استفاده کنید، با مترو سفر کنید؛ ایستگاه‌های مهم خطوط مترو استانبول را به شما معرفی می‌کنیم و اینکه چطور تاکسی بگیرید و کرایه واقعی را پرداخت کنید نه گران‌تر از حد معمول.

ترانسفر فرودگاهی استانبول

چطور از مترو استانبول استفاده کنم؟

امیدواریم با خواندن این مطلب مثل ساکنین شهر استانبول به راحتی بتوانید از مترو استفاده کنید و لذت رفت و آمد سریع و به صرفه در استانبول را همراه با مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی تجربه کنید. در زمان نگارش این مطلب، 16 خط فعال حمل و نقل در استانبول وجود دارد، البته برخی خطوط رابطِ میان دیگر خط‌ها هستند و بسیار کوتاهند. ضمن اینکه نقشه خطوط مترو شامل خط‌های تله‌کابین در استانبول هم می‌شود که در حال حاضر 2 خط فعال دارد.

M1 مهمترین خط مترو برای گردشگران

خط مترو M1 مهمترین خطی است که پیش از سفر به استانبول باید به خاطر بسپارید. این خط از ایستگاه "یِنی کاپی" شروع می‌شود و در بین مسیر یکی به طرف فرودگاه آتاتورک می‌رود و دیگری به طرف "کیرازلی باهچیلار".

اگر در فرودگاه آتاتورک هستید خود را به ایستگاه مترو برسانید؛ به راحتی می‌توانید با استفاده از مترو در "ینی کاپی" پیاده شده و با عوض کردن خط به طرف میدان تکسیم بروید. بر عکس این مسیر هم وجود دارد، از ایستگاه ینی‌کاپی می‌توانید به دو مقصد مختلف بروید؛ یکی از مقاصد همین خط که با M1A مشخص شده است به فرودگاه آتاتورک می‌رسد و خط M1B آن به باجیلار. در واقع مترو وقتی از ایستگاه ینی‌کاپی حرکت می‌کند پس از توقف در اتوگار (ایستگاه ترمینال اتوبوسرانی استانبول) دو شاخه می‌شود.

ایستگاه های مهم در خط M1 کدامند؟

در قسمت قبل در مورد اهمیت خط M1 توضیح دادیم و گفتیم که فرودگاه آتاتورک مهمترین و آخرین ایستگاهش است. اما در مسیر M1 ایستگاه‌های مهم دیگری هم هستند:

یکی از آنها "کُجاتِپه" است. برای رفتن به مرکز خرید فروم استانبول و فروشگاه ایکیا در استانبول کافیست در ایستگاه کجا تپه از مترو پیاده شوید. درست کنار ایستگاه مترو فروم و ایکیا را خواهید دید. ایستگاه مهم بعدی "آکسارای" است. توقف مترو کمی بالاتر از میدان آکسارای است. بنابراین کمی به سمت میدان که حرکت کنید می‌توانید از مسجد جامع تاریخی والیده سلطان دیدن کنید. مسجد جامع تاریخی سلیمانیه هم حدود 1.5 کیلومتر از محدوده آکسارای فاصله دارد و به راحتی می‌توانید از آن هم دیدن کنید. در همین محدوده حمام قدیمی "سوفالار" قرار دارد. یک حمام سنتی با سبک عثمانی که حدود 300 سال قدمت دارد. خیلی بزرگ نیست و داخل آن بازسازی شده و بسیار جالب است. حتما حمام عثمانی را اینجا تجربه کنید. در ضمن آکسارای یکی از محله‌‎های خوب برای تبدیل پول‌تان به لیر است. علاوه بر اینکه می‌توانید از دیدنی‌های محله آکسارای لذت ببرید و دلارهای‌تان را تبدیل کنید، ترموای T1 هم با همین ایستگاه تقاطع دارد. این ترموا ایستگاه‌های مهمی را شامل می‌شود. ایستگاه بعدی روی خط M1، ایستگاه "توپکاپی" است. این ایستگاه با مسیر ترموای T4 تقاطع دارد. ایستگاهی را به شما معرفی خواهیم کرد که اگر قصد خرید عمده پوشاک دارید، لازم است حتما با آن آشنا شوید؛ ایستگاه "زِیتین بورنو". خیابان "مِرتِر" که محل عرضه پوشاک عمده است در نزدیکی همین ایستگاه قرار دارد. ایستگاه های "آتاکوی - شیرین اولر"و "باهچه لی اِولر" هم از نظر تقاطع با متروبوس مهم و شلوغ هستند.

راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول

معرفی ایستگاه‌های خط M2 استانبول:

بعد از M1 خط متروی M2 که در تصویر پایین آن را به رنگ سبز می‌بینید، یکی از پرطرفدارترین خطوط مترو به خصوص برای گردشگران است. این خط در بین ایرانیان با نام خط تکسیم شناخته می‌شود. چون یکی از مهمترین ایستگاه‌های آن تکسیم است. این خط مترو از ینی کاپی شروع و به ایستگاه "حاجی عثمان" ختم می‌شود.

با استفاده از خط M2 می‌توانید به میدان تکسیم که ایستگاه دارد بروید، با فونیکولار خود را به کاباتاش برسانید و از گشت با کشتی لذت ببرید. همینطور می‌توانید در جاده استقلال قدم بزنید و خرید کنید. هتل‌های بسیاری در میدان تکسیم قرار گرفته که با وجود این خط حتی می‌توانید به راحتی از فرودگاه به هتل محل اقامت‌تان بروید و بالعکس. دومین ایستگاه مهم در خط M2 ایستگاه وزنیجیلر یونیورسیتی است. این ایستگاه چون در محله لاله‌لی آکسارای قرار دارد دارای اهمیت است. علاوه بر اینها این ایستگاه با ترموای T4 هم تقاطع دارد. ایستگاه بعدی که به شما معرفی می‌کنیم ایستگاه "عثمان بی" است. خیابان عثمان بی یکی از خیابان‌های معروف و قدیمی استانبول برای خرید لباس مجلسی و عروس است. از طرفی با پیاده شدن در این ایستگاه به خیابان "نیشان تاشی" هم دسترسی خواهید داشت. این خیابان دست کمی از عثمان بی ندارد و برای خرید مناسب است. ایستگاه بعدی روی این خط "هالیچ" است. از این ایستگاه می‌توانید سوار اتوبوس شوید و به تله‌کابین استانبول بروید. همینطور می‌توانید با کمی پیاده‌روی به اسکله "اِمینونو" بروید. علاوه بر همه اینها ایستگاه هالیچ بسیار زیباست و می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. ایستگاه "گایرِت تِپه" سه ایستگاه بعد از تکسیم و به طرف "حاجی عثمان" است. در این ایستگاه می‌توانید نزدیک مرکز خرید "زورلو" پیاده شوید. این ایستگاه با متروبوس هم تقاطع دارد.

معرفی خط متروی مارمارای

یکی از خطوط مترو مهم شهر استانبول و البته بزرگترین پروژه این شهر هم به حساب می‌آید؛ خط متروی مارمارای است. این خط مترو از زیر تنگه بُسفر، آسیا را به اروپا متصل میکند و شما به راحتی با این خط مترو می‌توانید بین دو قاره رفت و آمد کنید. این خط مترو تعداد ایستگاه های کمی دارد اما بسیار مهم هستند.

ایستگاه ینی کاپی در این خط هم وجود دارد. قبلا هم درباره اهمیت ینی کاپی توضیح دادیم. بنابراین اگر هر جایی باشید و خود را به ینی کاپی برسانید می‌توانید با خط متروی مارمارای از بخش اروپایی به بخش آسیایی بروید. ایستگاه "سرکیجی و اسکودار" دو ایستگاه مهم دیگر در این خط هستند. در ایستگاه سرکیجی شما نزدیک به اسکله امینونو پیاده خواهید شد که البته با ترموای T1 هم تقاطع دارد. ایستگاه اسکودار هم اولین ایستگاه بخش آسیایی است در این ایستگاه حوالی برج دختر یا قیز کولسی پیاده می‌شوید. با چند دقیقه پیاده‌روی به برج دختر خواهید رسید.

راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول

چطور از خط ترموا T1 استفاده کنم؟

یکی از قدیمی ترین خطوط حمل و نقل درون شهری استانبول این خط ترامواست که از اسکله کاباتاش شروع و تا منطقه باجیلار ادامه دارد. ترموای T1 در این مسیر از مکان های دیدنی زیادی عبور می‌کند. این خط تراموا از اسکله کاباتاش شروع شده و در مسیر خود از اسکله امینونو و سپس از مسجد ایاصوفیه، سلطان احمد، بازار سرپوشیده شهر استانبول و میدان آکسارای می‌گذرد در ادامه این خط ترموا راه خود را تا منطقه زیتون برنو، مرتر و گون‌گورن ادامه داده و به محله باجیلار می‌رسد. اگر در ایستگاه گون‌گورَن پیاده شوید می‌توانید به راحتی از مرکز خرید کاله دیدن کنید.

راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول

چطور ارزان‌تر با مترو یا ترموا در استانبول سفر کنیم؟

با خرید استانبول کارت به راحتی می‌توانید باز هم در هزینه‌های رفت و آمد خود صرفه‌جویی کنید. این کارت را می‌توانید از مترو یا دکه‌ها خرید روزنامه تهیه کنید. اطلاات بیشار را در مطلب استانبول کارت چیست؟ مطالعه کنید.

گران تاکسی نگیریم!

احتمالا اگر به استانبول سفر کرده باشید یا با کسانی که تجربه سفر به استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه را دارند، صحبت کرده باشید، حتما به شما درباره نرخ سرسام‌آور کرایه‌های تاکسی در ترکیه گفته‌اند. در اینجا نکاتی را به شما می‌گوییم تا قبل از سوار شدن به تاکسی رعایت کنید. البته این نکات باعث ارزان شدن نرخ تاکسی نخواهد شد اما حداقل کمک می‌کند تا گران‌تر از معمول کرایه پرداخت نکنید.

قبل از سوار شدن به تاکسی مقصدتان را به راننده بگویید و از او بخواهید هزینه را تا رسیدن به مقصد به شما بگوید. اگر به هردلیلی هزینه را به شما نگفت، سوار این تاکسی نشوید. اکثر راننده‌ها می‌دانند دقیقا هزینه چقدر خواهد شد. قبل از سوار شدن پول‌تان را خرد کنید. مثلا از اسکناس‌های 100 یا 200 لیر برای پرداخت کرایه استفاده نکنید؛ گاهی برای پس گرفتن بقیه پول از راننده دچار دردسر خواهید شد. البته همه این طور نیستند اما مواردی دیده شده و بهتر است برای اینکه سفر خوب و کم حاشیه‌ای داشته باشید این نکات را رعایت کنید.

درباره اتوبوس‌های استانبول بدانید

در استانبول، رفت و آمد با اتوبوس‌ها قدری دشوار است. هرکدام از اتوبوس‌ها کدی مشخص دارند و از مسیرهای معینی می‌گذرند. کد هر اتوبوس بالای آن نوشته شده؛ برای مثال کدهای 34T یا 97 A، بنابراین کافیست کد بالای هر اتوبوس را ببینید و مسیر مورد نظر خود را پیدا کنید. این وسایل نقلیه در مناطق آسیایی استانبول دیده می‌شوند و در مناطق توریستی زیاد کاربرد ندارند. مسافران برای رفت و آمد، بیشتر از مترو و تراموا استفاده می‌کنند. در هر حال، اگر خواستید از اتوبوس استفاده کنید از مردم محلی راهنمایی بخواهید. هزینه اتوبوس را با آک‌بیل و استانبول کارت می‌توانید پرداخت کنید.

با دولموش‌های استانبول به راحتی رفت و آمد کنید

دولموش یعنی پر شده؛ در استانبول، به نوعی ون یا مینی‌بوس که تا پر نشده حرکت نمی‌کند، دولموش گویند. این وسایل نقلیه جایگزینی برای تاکسی‌ها هستند. تقریبا همه‌جا دیده می‌شود و هزینه آن‌ ارزان است (حدودا 2 لیر). دولموش‌ها از مسیر مشخصی می‌گذرند. قبل از رسیدن به ایستگاه مورد نظر بگویید: اینه‌جِک‌وار یعنی کسی اینجا پیاده می‌شود.

سفر بین دوقاره را با قایق‌های استانبول امتحان کنید

در استانبول، برای مسیر بین دو قاره آسیا و اروپا و یا رفتن به جزایر پرینس باید از کشتی‌ها و قایق‌های مسافربری استفاده کنید. قایق‌های تفریحی تندرو استانبول از اسکله‌‌های کاباتاش، کادیکوی، بوستانچی، مالتپه و کارتال حرکت می‌کنند تا به جزایر پرینس برسند. در میان این جزایر، جزیره بیوک آدا از همه زیباتر و پرطرفدارتر است. برای رسیدن به این جزیره باید تا ایستگاه آخر بروید. لذت قایق‌سواری در آب‌های استانبول و درنهایت قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های دل‌نواز جزیره بیوک آدا را از دست ندهید.

اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید، با کلیک روی یکی از آیکون‌های زیر مستقیما با همکاران ما در ترکیه تماس بگیرد.

راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول


1398/04/26 | کد مطلب: 2059
برچسب‌ها: نکات سفراستانبول
راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول
راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول هانیه کاظمی
راهنمای حمل و نقل عمومی استانبولمهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !