کارخانجات فرآوری گوجه در استان گوجه را 800 تومان از کشاورزان می گیرند


کارخانجات فرآوری گوجه در استان گوجه را 800 تومان از کشاورزان می گیرند

کارخانجات فرآوری گوجه در استان گلستان با قیمت 800 تا 900 تومان گوجه را از کشاورزان تحویل می‎گیرند.

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی‎رغم آنکه صدای گرانی در بازار گوش فلک را کر کرده و هیچ کسی نیست که از شرایط بازار و قیمت‎ها بی‎اطلاع باشد اما در سال «رونق تولید» در بازار قیمت‎ها این تولید کننده است که مغلوب بازار می‎شود.

بخشی از این تولید مربوط به بخش کشاورزی است، کشاورزانی که با خون دل و با تمام مشقت مزارع خود را کشت می‎کنند و به امید برداشت محصول با قیمت مناسب در روزهای گرانی بازار هستند ولی به ناگاه در بازار قیمت‎ها تمامی تلاش‎های شبانه‎روزیشان رنگ می‎بازد.

گوجه‎کاران گلستانی نیز از این دست تولیدکنندگان هستند که امسال نه تنها قربانی دلالی و واسطه‎گری شدند بلکه طمع کارخانجات رب در استان گلستان باعث شده که حتی زیر قیمت اعلام شده گوجه را از کشاورزان خریداری کنند.

حالا بسیاری از گوجه‎کاران استان گلایه دارند که با چنین شرایطی و هزینه‎های گزاف حمل بار و کارگر چیزی از محصول گوجه امسال عایدشان نمی‎شود.

از سویی دیگر برخی از کشاورزان بیان می‎کنند که کارخانه‎ها به قیمت 800 یا 900 تومان هر کیلو گوجه فرهنگی را خریداری می‎کنند ولی این در حالی است که قیمت رب در بازار کمتر از 13 هزار تومان نیست.

کشاورزان اعتقاد دارند که کارخانجات قیمت نهایی گوجه را مشخص می‎کنند، سال گذشته با وجود افزایش قیمت چند برابری رب گوجه فرنگی کارخانجات استان به ازای هر کیلو گوجه تنها 450 تومان به کشاورزان پرداخت کردند.

«علیقلی ایمانی» در این‎باره در گفت‎وگو با خبرنگاران می‎گوید: وزارت جهاد کشاورزی به استان‎ها برشی برای کشت محصولات کشاورزی در نظر می‎گیرد و تقریبا در کشت گوجه در استان برش استان رعایت شده و آنقدر گوجه نداریم که تولید افزایش یافته باشد و منجر به کاهش قیمت‎های گوجه فرنگی شود.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: امسال «سال رونق تولید» نامگذاری شده ولی متاسفانه دستگاه‎های مختلف ضد تولید عمل می‎کنند و به کشاورزی که از دی سال گذشته برای پرورش نهال و مراحل داشت گوجه فرنگی زحمات زیادی را متحمل شده و هزینه های سنگین را پرداخته می‎کنند به قیمت مناسب محصولشان را خریداری نمی‎کنند.

ایمانی افزود: همیشه شاهد آن هستیم که دلالان به بحث خرید محصولات کشاورزی وارد می‎شوند و چوب حراج به سر تولید می‎زنند و همچنین با دلالی منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول می‎شوند.

وی با بیان اینکه چرا دستگاه‎های نظارتی نسبت به این موضوع و ساماندهی چنین شرایطی اقدام نمی‎کنند، افزود: بر اساس نشست‎هایی که بخش کشاورزی و صنعت داشت این تفاهم ایجاد شد که از کشاورز هر کیلو گوجه فرنگی را یک هزار و 200 تومان کارخانجات استان خریداری کنند و با این قیمت 25 درصد سود به کشاورز تعلق می‎گرفت.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان افزود: دو جلسه در رامیان و علی آبادکتول که قطب تولید گوجه استان به‎شمار می‎روند با حضور مسئولان کارخانجات فرآوری گوجه و مسئولان صنعت و معدن استان و بخش کشاورزی در این راستا برگزار شد ولی امروز شاهد آن هستیم که هر کیلو گوجه فرنگی در کارخانجات از کشاورزان تنها 800 یا 900 تومان خریداری می‎شود.

ایمانی افزود: این قیمت درحالی است که بر اساس قیمت کف بازار هر 800 گرم رب گوجه فرنگی حداقل 13 هزار و 800 تومان و حداکثر 22 هزار تومان خرید و فروش می‎شود و قیمت گوجه فرنگی بر اساس حداقل قیمت رب در استان بوده است.

«حسین طلوعیان» در این‎باره می‎گوید: هر ساله در هنگام برداشت گوجه چنین مشکلاتی وجود دارد و پیک تولیدی اتفاق می‎افتد و این پیک تولید ممکن است همزمان با شروع کار کارخانجات نباشد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در ابتدا کارخانجات فرآوری گوجه با قیمت یک هزار و 200 تومان گوجه را از کشاورزان خریداری می‎کردند ولی به دلیل کاهش کیفیت گوجه این قیمت نیز کاهش یافته است.

طلوعیان معتقد است که گوجه ای که کشاورزان تحویل کارخانه می‎دهند گوجه دست دوم و سوم است و گوجه درجه یک به بازار عرضه می‎شود.

وی یادآور شد: 9 واحد فرآوری گوجه در سطح استان فعالیت می‎کنند و ظرفیت سالانه این واحدها 500هزار تن است و در حال حاضر 7 تا 10 هزار تن روزانه گوجه تحویل این کارخانجات می‎شود.

/شبستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش