نشریات کودک و نوجوان دوباره فعال شوند


نشریات کودک و نوجوان دوباره فعال شوند

مدیرسابق مرکز آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری گفت: نشریات کودک و نوجوان باید مجدداً راه اندازی و بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص داده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ادبیات کودک و نوجوان با حضور سودابه امینی مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از شبکه رادیویی گفتگو پخش شد.

امینی در این برنامه با بیان این‌که ادبیات کودک در ایران حاصل تلاش مجموعه‌ای از عوامل است، گفت: وجود یک حلقه واسط بین کودک و بزرگسال برای اجرای دقیق‌تر اثرات تربیتی کتاب ضروری است. علاوه بر حضور تیم تربیتی شامل مربی و نویسنده اثر باید به تیم پژوهشگران نیز توجه کرد.

وی با اشاره به نقش پژوهشگر در این حوزه گفت: پژوهشگر در موارد شکاف نسلی بین نویسنده و کودک و نوجوان می‌تواند خواسته‌ها و نیازهای نوجوانان را به پدید آورنده گوشزد کند. مربی نیز به عنوان یار فعال نویسنده و پدیدآورنده عمل کرده و تأثیرات اثر ادبی را به نویسنده منتقل می‌کند. نویسنده بدون دیدار با کودک و نوجوان قادر به ارائه اثر موفق نخواهد بود. ادبیات کودک تنها محدود به کتاب‌های کودک و نوجوان نمی‌شود بلکه شامل ادبیات شفاهی و مکتوب است که همه جنبه‌های زندگی کودک را پوشش می‌دهد.

مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نشریه بچه‌های مسجد در دوره‌ای مسائل روز را برای بچه‌ها منعکس می‌کرد. این روزها نشریات کودک و نوجوان باید مجدداً راه‌اندازی و بودجه‌ای به آن اختصاص داده شود.

امینی درباره معیار انتخاب کتاب کودک گفت: ما باید به دوره جنینی، خردسالی، کودکی اول و دوم و نوجوانی اول و دوم توجه و این‌بازه بزرگ و تخصصی را برای پدیدآوردندگان تعریف کنیم. هر کتابی برای کودک مناسب نیست و کتاب باید با مخاطب تناسب داشته باشد و دنیای او را گسترش دهد.


به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ادبیات کودک و نوجوان با حضور سودابه امینی مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از شبکه رادیویی گفتگو پخش شد.

امینی در این برنامه با بیان این‌که ادبیات کودک در ایران حاصل تلاش مجموعه‌ای از عوامل است، گفت: وجود یک حلقه واسط بین کودک و بزرگسال برای اجرای دقیق‌تر اثرات تربیتی کتاب ضروری است. علاوه بر حضور تیم تربیتی شامل مربی و نویسنده اثر باید به تیم پژوهشگران نیز توجه کرد.

وی با اشاره به نقش پژوهشگر در این حوزه گفت: پژوهشگر در موارد شکاف نسلی بین نویسنده و کودک و نوجوان می‌تواند خواسته‌ها و نیازهای نوجوانان را به پدید آورنده گوشزد کند. مربی نیز به عنوان یار فعال نویسنده و پدیدآورنده عمل کرده و تأثیرات اثر ادبی را به نویسنده منتقل می‌کند. نویسنده بدون دیدار با کودک و نوجوان قادر به ارائه اثر موفق نخواهد بود. ادبیات کودک تنها محدود به کتاب‌های کودک و نوجوان نمی‌شود بلکه شامل ادبیات شفاهی و مکتوب است که همه جنبه‌های زندگی کودک را پوشش می‌دهد.

مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نشریه بچه‌های مسجد در دوره‌ای مسائل روز را برای بچه‌ها منعکس می‌کرد. این روزها نشریات کودک و نوجوان باید مجدداً راه‌اندازی و بودجه‌ای به آن اختصاص داده شود.

امینی درباره معیار انتخاب کتاب کودک گفت: ما باید به دوره جنینی، خردسالی، کودکی اول و دوم و نوجوانی اول و دوم توجه و این‌بازه بزرگ و تخصصی را برای پدیدآوردندگان تعریف کنیم. هر کتابی برای کودک مناسب نیست و کتاب باید با مخاطب تناسب داشته باشد و دنیای او را گسترش دهد.

کد خبر 4668815

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...