کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی


کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای خانواده‌های اعضا کانون پرورش فکری استان در مراکز فرهنگی هنری شماره یک پارس‌آباد، شماره یک کوثر و شماره سه اردبیل برگزار شد.

کارگاه آموزشی«نقش خانواده در مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان» به همت مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد.

در راستای آموزش مهارت‌های زندگی و بررسی راهکارهای ترغیب به مطالعه در کودکان و نوجوانان کارگاه آموزشی «نقش خانواده در مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان» با حضور جمعی از اولیای اعضا در مرکز شماره ۳ کانون اردبیل، برگزار شد.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در این کارگاه ، فرهاد اسعد کارشناس نهاد کتابخانه‌های عمومی در سخنانی به تشریح تأثیر مطالعه در تکامل و رشد شخصیت کودکان پرداخت.

وی با تأکید بر الگوپذیری کودکان از رفتار بزرگ‌سالان، گفت: مطالعه و کتاب‌خوانی توسط بزرگ‌ترها در خانه عاملی برای ترغیب کودکان به مطالعه است.

اسعد با ذکر معیارهای انتخاب کتاب برای کودکان، خاطرنشان کرد: توجه به علائق و ذائقه کودک در انتخاب کتاب در استمرار آن‌ها برای مطالعه تأثیرگذار خواهد بود.

گفتنی است شرکت‌کنندگان ضمن ابراز رضایت از مطالب ارائه‌شده در جلسه خواستار تداوم کارگاه برای جلسات بعدی شدند.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پارس‌آباد، علی برادران مربی مسئول، ضمن قدردانی از حضور و استقبال والدین از کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی، گفت: کانون پرورش فکری آماده برگزاری کارگاه‌های مختلف در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی، حجاب و عفاف و نحوه صحیح برخورد با فرزندان است و برپایی چنین کارگاه‌هایی می‌تواند پل ارتباطی بین والدین و کانون پرورش فکری باشد.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در ادامه حمیده طلائی مدرس دانشگاه و کارشناس آموزش مهارت‌های زندگی، درباره مسائلی از قبیل آسیب‌های اجتماعی مخصوصاً شبکه‌های مجازی و نحوه برخورد والدین در مواجهه با چنین آسیب‌هایی سخنرانی کرد، سپس در مورد مباحث فرزندپروری و حل مسئله، مطالبی را با اولیا در میان گذاشت و در پایان برنامه به پرسش‌هایی که از طرف والدین مطرح شد پاسخ گفت.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در برنامه‌ای دیگر، کارگاه مهارت‌های ده‌گانه زندگی با حضور۳۰ نفر از اولیا با همکاری اداره بهزیستی شهرستان کوثر در مرکز فرهنگی هنری شماره یک برگزار شد.

خدیجه امانی و معصومه حبیبی از کارشناسان ارشد روانشناسی به عنوان مدرس این کارگاه بودند و سرفصل دروسی که در طول جلسات کارگاه مهارت ده‌گانه زندگی تدریس شد به شرح ذیل است.

- مهارت «خودآگاهی»: توانایی شناخت هویت فردی و جمعی خود است. آگاهی از خصوصیات فردی ، نقاط قوت و ضعف، پیشرفت‌ها و ناکامی‌ها و چگونگی تأثیر افکار بر رفتار و احساسات، معرف هویت فردی ماست. آگاهی از گروه‌هایی که عضو آن هستیم. چگونگی عملکرد ما در گروه و نقش‌هایی که در گروه‌های مختلف ایفا می‌کنیم، معرف «ما» و هویت جمعی ماست. شناخت هویت فردی و جمعی به فرد کمک می‌کند خودش و دیگران را بهتر بپذیرد و روابط اجتماعی مؤثر و همدلانه با دیگران برقرار کند.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

- مهارت «همدلی»: یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران و راحتی زمانی را که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند و بتواند دیگران را با همه تفاوت‌هایشان بپذیرد و به آن‌ها احترام بگذارد. این مهارت به فرد کمک می‌کند تا بتواند نظرها، عقاید، نیازها و هیجان‌های خود را ابراز و به هنگام نیاز از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران در مواقع ضروری از عوامل مهم یک رابطه سالم است.

- مهارت «روابط بین فردی»: این مهارت به ایجاد روابط بین فردی مثبت و مؤثر با دیگر افراد کمک می‌کند. یکی از این موارد توانایی ایجاد و ابقای روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماعی روابط گرم خانوادگی و قطع روابط اجتماعی ناسالم ، نقش بسزایی دارد.

- مهارت «تصمیم‌گیری»: این مهارت به فرد کمک می‌کند تا به نحو مؤثری در مورد مسائل زندگی، تصمیم‌گیری نماید. تصمیم‌هایی مانند انتخاب دوست، رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر و ... . اگر افراد بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم‌گیری نمایند، جوانب مختلف انتخاب‌ها را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، مسلماً در سطوح بالاتر بهداشت روان قرار خواهند گرفت.

- مهارت «حل مسئله»: این مهارت تصمیم‌گیری‌های هیجانی را در افراد کاهش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا به مسائل زندگی‌شان فرایند مدار نگاه کرده و به شکلی فرآیندی در جهت حل آن اقدام نمایند.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

- مهارت «تفکر انتقادی»: تفکر انتقادی یا نقادانه، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است. به‌عنوان‌مثال: چقدر تحت تأثیر شایعات قرار می‌گیریم؟ جهت قبول یک حرف یا خبر، چقدر تحقیق و تفحص می‌کنیم؟ آیا راه‌های کسب اطلاعات و تحلیل آن را می‌دانیم؟ آموزش این مهارت افراد را قادر می‌سازد تا در برخورد باارزش‌ها، فشار گروه و رسانه‌های گروهی مقاومت کنند و از آسیب‌های ناشی از آن در امان بمانند.

- مهارت «تفکر خلاق»: این نوع تفکر به حل مسئله و تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک می‌کند. با استفاده از این نوع تفکر راه‌حل‌های مختلف مسئله و پیامدهای هریک از آن‌ها بررسی می‌شوند. این نوع مهارت فرد را قادر می‌سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم‌گیری خاص مطرح نیست با سازگاری و انعطاف بیشتر به زندگی روزمره بپردازد.

- مهارت «مقابله با هیجان‌ها»: این توانایی فرد را قادر می‌سازد تا هیجان را در خود و دیگران تشخیص داده، نحوه‌ی تأثیر هیجان‌ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان‌های مختلف نشان دهد.

- مهارت« مقابله با استرس»: این مهارت شامل شناخت استرس‌های مختلف زندگی و تأثیر آن‌ها بر فرد است به‌عنوان‌مثال: ارتقا ازدواج، اولین روز کاری، بیماری از دست دادن مادر یا پدر، همه تنش‌زا هستند. شناسایی منابع بالقوه‌ی تنش‌زا و چگونگی تأثیر آن‌ها فرد را قادر می‌سازد تا با اعمال و موضع‌گیری‌های مناسب خود فشار و استرس را کاهش دهد.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی


کارگاه آموزشی«نقش خانواده در مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان» به همت مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد.

در راستای آموزش مهارت‌های زندگی و بررسی راهکارهای ترغیب به مطالعه در کودکان و نوجوانان کارگاه آموزشی «نقش خانواده در مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان» با حضور جمعی از اولیای اعضا در مرکز شماره ۳ کانون اردبیل، برگزار شد.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در این کارگاه ، فرهاد اسعد کارشناس نهاد کتابخانه‌های عمومی در سخنانی به تشریح تأثیر مطالعه در تکامل و رشد شخصیت کودکان پرداخت.

وی با تأکید بر الگوپذیری کودکان از رفتار بزرگ‌سالان، گفت: مطالعه و کتاب‌خوانی توسط بزرگ‌ترها در خانه عاملی برای ترغیب کودکان به مطالعه است.

اسعد با ذکر معیارهای انتخاب کتاب برای کودکان، خاطرنشان کرد: توجه به علائق و ذائقه کودک در انتخاب کتاب در استمرار آن‌ها برای مطالعه تأثیرگذار خواهد بود.

گفتنی است شرکت‌کنندگان ضمن ابراز رضایت از مطالب ارائه‌شده در جلسه خواستار تداوم کارگاه برای جلسات بعدی شدند.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پارس‌آباد، علی برادران مربی مسئول، ضمن قدردانی از حضور و استقبال والدین از کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی، گفت: کانون پرورش فکری آماده برگزاری کارگاه‌های مختلف در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی، حجاب و عفاف و نحوه صحیح برخورد با فرزندان است و برپایی چنین کارگاه‌هایی می‌تواند پل ارتباطی بین والدین و کانون پرورش فکری باشد.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در ادامه حمیده طلائی مدرس دانشگاه و کارشناس آموزش مهارت‌های زندگی، درباره مسائلی از قبیل آسیب‌های اجتماعی مخصوصاً شبکه‌های مجازی و نحوه برخورد والدین در مواجهه با چنین آسیب‌هایی سخنرانی کرد، سپس در مورد مباحث فرزندپروری و حل مسئله، مطالبی را با اولیا در میان گذاشت و در پایان برنامه به پرسش‌هایی که از طرف والدین مطرح شد پاسخ گفت.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

در برنامه‌ای دیگر، کارگاه مهارت‌های ده‌گانه زندگی با حضور۳۰ نفر از اولیا با همکاری اداره بهزیستی شهرستان کوثر در مرکز فرهنگی هنری شماره یک برگزار شد.

خدیجه امانی و معصومه حبیبی از کارشناسان ارشد روانشناسی به عنوان مدرس این کارگاه بودند و سرفصل دروسی که در طول جلسات کارگاه مهارت ده‌گانه زندگی تدریس شد به شرح ذیل است.

- مهارت «خودآگاهی»: توانایی شناخت هویت فردی و جمعی خود است. آگاهی از خصوصیات فردی ، نقاط قوت و ضعف، پیشرفت‌ها و ناکامی‌ها و چگونگی تأثیر افکار بر رفتار و احساسات، معرف هویت فردی ماست. آگاهی از گروه‌هایی که عضو آن هستیم. چگونگی عملکرد ما در گروه و نقش‌هایی که در گروه‌های مختلف ایفا می‌کنیم، معرف «ما» و هویت جمعی ماست. شناخت هویت فردی و جمعی به فرد کمک می‌کند خودش و دیگران را بهتر بپذیرد و روابط اجتماعی مؤثر و همدلانه با دیگران برقرار کند.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

- مهارت «همدلی»: یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران و راحتی زمانی را که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند و بتواند دیگران را با همه تفاوت‌هایشان بپذیرد و به آن‌ها احترام بگذارد. این مهارت به فرد کمک می‌کند تا بتواند نظرها، عقاید، نیازها و هیجان‌های خود را ابراز و به هنگام نیاز از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران در مواقع ضروری از عوامل مهم یک رابطه سالم است.

- مهارت «روابط بین فردی»: این مهارت به ایجاد روابط بین فردی مثبت و مؤثر با دیگر افراد کمک می‌کند. یکی از این موارد توانایی ایجاد و ابقای روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماعی روابط گرم خانوادگی و قطع روابط اجتماعی ناسالم ، نقش بسزایی دارد.

- مهارت «تصمیم‌گیری»: این مهارت به فرد کمک می‌کند تا به نحو مؤثری در مورد مسائل زندگی، تصمیم‌گیری نماید. تصمیم‌هایی مانند انتخاب دوست، رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر و ... . اگر افراد بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم‌گیری نمایند، جوانب مختلف انتخاب‌ها را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، مسلماً در سطوح بالاتر بهداشت روان قرار خواهند گرفت.

- مهارت «حل مسئله»: این مهارت تصمیم‌گیری‌های هیجانی را در افراد کاهش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا به مسائل زندگی‌شان فرایند مدار نگاه کرده و به شکلی فرآیندی در جهت حل آن اقدام نمایند.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

- مهارت «تفکر انتقادی»: تفکر انتقادی یا نقادانه، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است. به‌عنوان‌مثال: چقدر تحت تأثیر شایعات قرار می‌گیریم؟ جهت قبول یک حرف یا خبر، چقدر تحقیق و تفحص می‌کنیم؟ آیا راه‌های کسب اطلاعات و تحلیل آن را می‌دانیم؟ آموزش این مهارت افراد را قادر می‌سازد تا در برخورد باارزش‌ها، فشار گروه و رسانه‌های گروهی مقاومت کنند و از آسیب‌های ناشی از آن در امان بمانند.

- مهارت «تفکر خلاق»: این نوع تفکر به حل مسئله و تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک می‌کند. با استفاده از این نوع تفکر راه‌حل‌های مختلف مسئله و پیامدهای هریک از آن‌ها بررسی می‌شوند. این نوع مهارت فرد را قادر می‌سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم‌گیری خاص مطرح نیست با سازگاری و انعطاف بیشتر به زندگی روزمره بپردازد.

- مهارت «مقابله با هیجان‌ها»: این توانایی فرد را قادر می‌سازد تا هیجان را در خود و دیگران تشخیص داده، نحوه‌ی تأثیر هیجان‌ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان‌های مختلف نشان دهد.

- مهارت« مقابله با استرس»: این مهارت شامل شناخت استرس‌های مختلف زندگی و تأثیر آن‌ها بر فرد است به‌عنوان‌مثال: ارتقا ازدواج، اولین روز کاری، بیماری از دست دادن مادر یا پدر، همه تنش‌زا هستند. شناسایی منابع بالقوه‌ی تنش‌زا و چگونگی تأثیر آن‌ها فرد را قادر می‌سازد تا با اعمال و موضع‌گیری‌های مناسب خود فشار و استرس را کاهش دهد.

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد