چالش‌های موجود در رژیم غذایی کودکان مبتلا به سلیاک


چالش‌های موجود در رژیم غذایی کودکان مبتلا به سلیاک

بیماران مبتلا به سلیاک، ناچار از پیروی رژیم غذایی بدون گلوتن هستند. کاری که چالش‌های پنهان زیادی را با خود به همراه دارد. چرا که بحث فقط بر سر حذف کامل مواد غذایی دارای گلوتن از رژیم غذایی روزانه نیست، بلکه تامین مواد مغذی لازم و ضروری برای بدن در کنار رعایت این محدودیت

مسئله‌ بسیار پیچیده‌ای است. متخصصان این حوزه با مرورمطالعات صورت گرفته بررژیم غذایی کودکان دارای سلیاک متوجه شده‌اند که کمبود برخی ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها در این کودکان، موضوع بسیار مهمی است.

دریافت چربی بالا درکنار کمبود برخی ویتامین‌ها

به تازگی محققان ایتالیایی برای ارزیابی وضعیت تغذیه در کودکان دارای سلیاک به مرور مقالات منتشر شده طی ۲۰ سال گذشته در این زمینه پرداختند. نتایج این بررسی که هفته گذشته در پایگاه Nutrients منتشر شد، نشان می‌دهد چند چالش مهم بر سرراه تغذیه بیشتر این کودکان قرار دارد. دریافت میزان بالای چربی کودکان در این گروه یکی ازمهم‌ترین چالش‌هاست که البته رفع آن نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بالا بودن چربی در نان مخصوص این بیماران، یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این وضعیت است و برخی دیگر از محصولات ویژه این بیماران نیز همین مشکل را دارند.اما درمقابل این اضافه دریافت چربی، نوبت به ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها که می‌رسد، بسیاری از کودکان، از کمبود دریافت این موارد رنج می‌برند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، کلسیم

آهن، منیزیم و روی در این گروه از کودکان بسیار شایع است. البته کمبود این مواد فقط به واسطه محدودیت‌های غذایی در این افراد ایجاد نمی‌شود، بلکه مشکلاتی که آن‌ها در جذب مواد دارند نیز از دلایل مهم بروز این وضعیت است.

متخصصان تاکید دارند که باید با آموزش‌های بهتر به والدین کودکان سلیاکی، آن‌ها را تشویق به فراهم کردن رژیم غذایی متعادل‌تری برای این کودکان کرد و در عین حال برنامه دقیق و منظمی برای دریافت مکمل‌های غذایی این کودکان در نظر گرفت.

zendegisalam.kh​orasannews.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403