بمب های هسته ای آمریکا در بلژیک هم نگهداری می شود


بمب های هسته ای آمریکا در بلژیک هم نگهداری می شود

سناتور کانادایی در مجمع پارلمانی ناتو هنگام ارائه گزارش جزئیات سیاست بازدارندگی ناتو سهواً اسامی بعضی از مکانهای مورد استفاده آمریکا برای نگهداری تسلیحات هسته ای را فاش کرد.

بمب های هسته ای آمریکا در بلژیک هم نگهداری می شود
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از اعلام ایستگاه رادیو-تلویزیونی ”وی آر تی“ بلژیک؛ یک سند ناتو که به رسانه ها درز کرده، مؤید آن است که تسلیحات هسته ای آمریکا در پایگاه هوایی کلین بروگل Kleine Brogel در استان لمبورگ بلژیک نگهداری می شوند.
پایگاه اینترنتی وی آر تی نیوز در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: هر چند که دهه ها این تصور وجود داشت که پایگاه هوایی مزبور به عنوان پایگاهی برای تسلیحات هسته ای آمریکا استفاده می شود، اما تاکنون هیچ منبع رسمی این امر را تائید نکرده بود. به موجب این سند، بالغ بر 150 بمب هسته ای در پایگاههای نظامی در چند کشور اروپایی و ترکیه نگهداری می شوند. پیش نویس سند فاش شده، با عنوان ”عصری جدید برای بازدارندگی هسته ای؟“، نخستین بار، ماه آوریل در اختیار اعضای مجمع پارلمانی ناتو قرار داده شد.
در این سند درباره تمدید (نگهداری) تسلیحات هسته ای آمریکا در اروپا است و برای سیاستمداران کشورهای مختلف عضو ناتو نگاشته شده است. از جمله افرادی یک نسخه از این سند را دریافت کرده اند، ووته دورینت Wouter De Vriendt نماینده پارلمانی حزب سبز بلژیک بود. این سند که محرمانه نیست، شامل فهرستی از پایگاههای نظامی در اروپا و ترکیه است که تسلیحات هسته ای آمریکا در آنها نگهداری می شود. نام پایگاه هوایی کلین بروگل هم در این فهرست دیده می شود. در بخش پایانی پیش نویس این سند، که پنجشنبه گذشته منتشر شد، پاراگرافی که شامل اطلاعات درباره مکان تسلیحات هسته ای است، تغییر داده شد.
جت های جنگنده جدید اف-35 مناسب برای حمل بمب های هسته ای است.
تصمیم وزارت دفاع بلژیک برای خرید 34 جنگنده اف- 35 A برای استفاده به جای ناوگان فعلی جنگنده های اف-16 نیروی هوایی، به این معناست که جنگنده های نیروی هوایی بلژیک، در صورت لزوم، قادر به حمل تسلیحات هسته ای آمریکا خواهند بود.
از سه هواپیمایی که احتمال داشت جای جنگنده های اف-16 نیروی هوایی بلژیک را بگیرد، فقط جنگنده اف-35 است که قابلیت حمل بمب های هسته ای آمریکا را دارد.
هلند و ایتالیا - هم که محل نگهداری تسلیحات هسته ای آمریکا تصمیم گرفته اند جنگنده های اف-35 خریداری کنند.
تعدادی از وزیران دولت بلژیک در اظهاراتی غیررسمی به وی آر تی نیوز گفتند وجود تسلیحات هسته ای آمریکا در بلژیک، امکان رشد و شکوفایی به کشورمان می دهد، به ویژه با توجه به اینکه بلژیک پول کافی برای عمل به تعهدات دفاعی خود نمی پردازد.
منابع دیپلماتیک نیز تائید کردند نگهداری تسلیحات هسته ای آمریکا در بلژیک برای ما کم هزینه است یا اصلاً هزینه ای ندارد. این بمب ها در انبارهای امن در پایگاه هوایی کلین بروگل نگهداری می شوند و نظامیان آمریکایی نظارت های لازم و بیشتر را انجام می دهند.
یکی از وزرای دفاع پیشین بلژیک به وی آر تی نیوز گفت: اگر بلژیک تصمیم بگیرد که دیگر به آمریکایی ها اجازه انبار کردن بمب های هسته ای شان را در پایگاه کلین بروگل ندهد، ملزم خواهد بود وجوه دفاعی بیشتری بپردازد.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز درباره نحوه فاش شدن این سند گفت ظاهراً سناتور کانادایی ”کمیته دفاع و امنیت“ مجمع پارلمانی ناتو، هنگام ارائه گزارشی درباره جزئیات سیاست بازدارندگی ناتو، سهواً اسامی بعضی از مکان های مورد استفاده آمریکا برای نگهداری تسلیحات هسته ای را فاش کرد.
به گزارش واشنگتن پست، سند موسوم به ”عصری جدید برای بازدارندگی هسته ای؟“ نخستین بار ماه آوریل منتشر شد. با وجود این، به نظر می رسد در این گزارش به 150 مکان که برای نگهداری تسلیحات هسته ای آمریکا استفاده می شود، اشاره شده بود. از جمله کشورهای ذکر شده در سند عبارت بودند از: بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه.
نسخه از گزارش (سند) اصلی -که بعداً حذف شد-، سه شنبه در روزنامه دمورگان بلژیک چاپ شد. در این گزارش به نقل از واشنگتن پست آمده بود که: ”این بمب ها در شش پایگاه در آمریکا و اروپا نگهداری می شوند - پایگاه کلین بروگل در بلژیک، پایگاه بوچل در آلمان، پایگاههای آویانو و گدی-تورهGhedi-Torre در ایتالیا، ووکل در هلند، و اینچیرلیک در ترکیه-. نسخه نهایی سند هفته گذشته منتشر شد که در آن، مکان های تسلیحات هسته ای آمریکا حذف شده بود.
به نوشته واشنگتن پست، سناتور جوزف دی، نویسنده گزارش اولیه گفت از منبع آزاد برای تهیه گزارش خود استفاده کرده است. وی تاکید این فقط یک پیش نویس است و ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان