150 میلیون یورو برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت


150 میلیون یورو برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت

ارومیه- ایرنا- معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال با دستور مقام معظم رهبری 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور اختصاص یافت.

خسرو شهبازی شامگاه سه شنبه در چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در ارومیه افزود: با این میزان اعتبار در ۳۷۷ شهرستان و حدود یک هزار و ۳۴ حوزه آبخیز کشور طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته عملیات آبخیزداری در ۳۴۰ شهرستان و ۶۴۹ حوزه آبخیز با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری انجام شد.

شهبازی ادامه داد: انجام اقدامات آبخیزداری اثرات مثبت فراوانی دارد و با اجرای این اقدامات سه تا ۹ تن در هکتار میزان فرسایش خاک کاهش یافته است.

به گفته معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تولید علوفه در هر هکتار نیز به ۱۲۰ کیلوگرم رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین با اجرای این طرح‌ها ۷۰ درصد حجم سیلاب‌ها در کشور و ۳۲ درصد میزان تبخیر آب‌های سطحی کشور کاهش یافته است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از دهه ۷۰ تاکنون اقدامات موثری در بخش آبخیزداری و تغذیه سفره‌های زیرزمینی کشور انجام شده است.

شهبازی افزود: ۶۱ درصد مساحت کشور برابر با ۱۰۰ میلیون هکتار با خطر خشکسالی و فرسایش مواجه است و سالانه متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن می باشد.

وی ادامه داد: این میزان فرسایش خاک یکی از بالاترین میزان فرسایش‌های خاک در کل جهان است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور است.

وی اظهار داشت: قانون جامع خاک در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در حال حاضر هشت طرح مهم و عملیاتی برای مقابله با بحران‌های طبیعی تهیه و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده که ۶ مورد از آنها برای مهار سیلاب‌ها بوده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: توجه به موضوعات زیست محیطی و منابع طبیعی از مهمترین ویژگی های برنامه ششم توسعه است و تصویب قانون حفاظت از خاک و تالابها از مهمترین اقدامات در حوزه قانونگذاری است و خروجی چنین همایش های علمی به رفع مشکلات و تصویب مقررات جدید منجر شود.

سیدهادی بهادری افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه کشور ۲۰ درصد از تالاب‌های کشور احیا می شود.

وی اظهار داشت: نبود مدیریت صحیح و عوامل انسانی عامل بسیاری از مشکلات محیط زستی کشور است و باید برنامه های عملیاتی قدرتمندی را برای احیای تالاب ها و دریاچه های کشور تدوین کنیم.

رییس انجمن آبخیزداری ایران نیز در این همایش بیان کرد: شناساندن و تبیین ضرورت حفاظت از آب و خاک و آبخیزداری از اهداف اصلی انجمن آبخیزداری ایران است.

حمیدرضا صادقی گفت: مشکل اصلی محیط زیست کشور گرد وغبار و کم آبی است که باید به صورت علمی دنبال رفع این مشکلات بود.

وی ادامه داد: مقالات ارائه شده به این همایش در خصوص آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش خاک بسیار ارزشمند است که امیدواریم دستگاه‌های اجرایی در موضوعات زیست محیطی از این مقالات استفاده کنند.

دبیر علمی چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران نیز در این همایش گفت: مدیریت آب و خاک با تمرکز بر مسائل احیای دریاچه ارومیه محوریت اصلی این همایش ۲ روزه است.

هیراد عبقری افزود: از مجموع ۴۳۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۸۰ مقاله به صورت شفاهی و ۲۷۸ مقاله به صورت پوستر در این ۲ روز ارائه می شود.

وی اضافه کرد: برای خارج شدن از بحران های طبیعی کشور باید ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود چون برای رسیدن به دانشگاه جامعه محور و جامعه دانشگاه محور راهی جز توسعه آبخیزداری و مدیریت منابع نیست.

چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران به میزبانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر در ارومیه در حال برگزاری است.

آبخیزداری و مدیریت بحران حوضه دریاچه ارومیه، رفتارهای هیدرولوژیک، بوم سازگان آب‌های داخلی، فناوری ها و ابزارهای پیش بینی روند تغییرات حوضه آبخیز، درهم کنش عوامل طبیعی و انسانی در بحران‌های آب و خاک، پایش و ارزیابی عملکرد اقدامات آبخیزداری در کاهش بحران‌های محیطی و سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌های بالادستی و حکمرانی در مدیریت حوزه‌های آبخیز از مهمترین محورهای این همایش با تاکید بر آبخیزداری و مدیریت جامع منابع آب و خاک است.

این همایش با حضور استادان، پژوهشگران، کارشناسان، مدیران آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دانشجویان کشور در حال برگزاری است.

در سال های گذشته موضوع آبخیزداری به شدت مورد توجه مسوولان کشور قرار گرفته و با توجه به وضعیت و شرایط اقلیمی کشور انجام اقدامات آبخیزداری به کانون توجهات تبدیل شده است.

۸۱۳۷/۷۱۲۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی