درباره قدیمی ترین مسجد بحرین/ظاهر ساده و مناره دوقلو


درباره قدیمی ترین مسجد بحرین/ظاهر ساده و مناره دوقلو

مسجد «الخمیس» قدیمی ترین مسجد در بحرین و جهان عرب به شمار می آید که با ظاهر ساده اش از مساجد دیگر متمایز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اخبار الخلیج، بحرین به میراث صید مروارید مشهور است، اما این کشور یکی از آثار مهم میراث اسلامی یعنی مسجد «الخمیس» قدیمی ترین مسجد در بحرین و یکی از قدیمی ترین مساجد در جهان عرب را در خود جای داده است.

مسجد الخمیس از مهمترین آثار قدیمی و باستانی در بحرین به شمار می اید که در سال 692 میلادی براساس گفته اداره فرهنگ و آثار باستانی بحرین ساخته شده است.

«شیخ خلیفه بن احمد آل خلیفه» مدیر اداره موزه ها و آثار باستانی در هیئت فرهنگ و آثار باستانی بحرین به سی ان ان عربی گفت: این مسجد علاوه بر اینکه قدیمی ترین مسجد ساخته شده در بحرین است، با قرار گرفتنش در یک منطقه تاریخی این کشور دارای اهمیت است، زیرا عامل اساسی برای تجارت و اقتصادی در بحرین در آن دوره بوده است.

این مسجد در طول زمان براساس نیازهای جامعه توسعه یافته است و ظاهر کلی آن به سادگی متمایز است، به طوری که افراد بر راحتی و قابل استفاده بودن آن متمرکز شدند.

از عناصر اصلی که همچنان در این مکان وجود دارد، چشمه ای است که برای وضوء از آن استفاده می شود.

نامگذاری این مسجد به بازار الخمیس برمی گردد که در مکان این مسجد برپا می شد. به طوری که احمد آل خلیفه به ارتباط حرکت تجاری در مساجد اشاره دارد. جایی که مساجد نخستین فضای اجتماعی به شمار می آمدند و تنها برای مسایل دینی نبودند.

به این مسجد همچنین «مسجد منارتین» به دلیل دو مناره دو قلو اش اطلاق می شود.

این دو مناره عنصر جذابی برای بازدیدکنندگان بحرین از قدیم بوده است. به طوری که مردم می تواند این مناره ها را از ساحل تشخیص دهند، هنگامی که از دریا نزدیک به محل مسجد بود.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی