60 درصد معلولان فارس بیکار هستند/ 65 درصد ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی برای معلولان نامناسب است


60 درصد معلولان فارس بیکار هستند/ 65 درصد ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی برای معلولان نامناسب است

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد معلولان فارس به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، افزود: این در حالی است که به‌جز معلولان ذهنی، بقیه معلولان توانایی کار دارند؛ اما دراین‌باره هم از منظر فرهنگ دچار مشکل هستیم و هم کارفرمایان همکاری نمی‌کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد معلولان فارس به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، افزود: این در حالی است که به‌جز معلولان ذهنی، بقیه معلولان توانایی کار دارند؛ اما دراین‌باره هم از منظر فرهنگ دچار مشکل هستیم و هم کارفرمایان همکاری نمی‌کنند.

به گزارش ایلنا، سید مرتضی موسوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته با تحقق 135 درصدی هدفگذاری بهزیستی، 3 هزار و 651 نفر از معلولان استان با ضریب اطمینان 85 درصد دارای شغل پایدار شدند، افزود: هدف‌گذاری اشتغال معلولان برای سال 98 نیز دو هزار و 990 نفر است که تاکنون و در سه‌ماهه نخست سال جاری ۵۲۷ شغل ایجاد شده است.

وی افزود: فارس رکورددار اعلام کودک‌آزاری در میان استان‌های کشور است و دو آسیب اجتماعی طلاق و کودک‌آزاری، ازجمله بیشترین آسیب‌های اجتماعی در استان است.

موسوی در این نشست، آخرین آمارها از تعداد کودکان خیابانی، میزان تسهیلات اشتغال ویژه معلولان و واحدهای مسکونی ساخته‌شده برای خانواده‌های با بیش از دو معلول را برشمرد و به انتقاد از مسئولان به خاطر نادیده گرفتن مسائل و مشکلات معلولان پرداخت.

کمبود چانه‌زنی در دولت برای اخذ اعتبارات دستگاه‌های استان فارس

مدیرکل بهزیستی فارس در ابتدا با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی شفافیت، توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی افزود: در کشور ما نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر چانه‌زنی است و هر مدیری که قدرت چانه‌زنی بیشتری در سطح ملی و استانی داشته باشد، امکان دریافت امکانات و تسهیلات بیشتر برای استان خود را می‌تواند فراهم کند؛ به همین خاطر است که استان‌هایی که تعداد وزرای بیشتری در دولت دارند، اعتبارات بیشتری برای آن استان جذب می‌شود.

سید مرتضی موسوی سپس با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان فارس کمبود نیروهای ملی در دولت است، خاطرنشان کرد: نحوه بودجه‌ریزی و شفافیت بودجه و اعتبارات مدت‌هاست که در سازمان بهزیستی مطرح است.

پرداخت یارانه 174 هزارتومانی به 62 هزار معلول

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیون و 192 هزار نفر در استان تحت آموزش‌های فردی، گروهی، خانوادگی، پیشگیری از اعتیاد و... قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: افراد تحت تکفل بهزیستی فارس از ۱۸ هزار و ۷۰۰ معلول مستمری‌بگیر در سال ۹۶ به ۶۲ هزار و ۴۶۴ نفر در سال ۹۷ رسیده است و دریافت مستمری آن‌ها نیز با احتساب یارانه‌ به 174 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره قانون جامع حمایت از معلولان گفت: تا پیش از عملی شدن این قانون هر معلول به‌تنهایی مشمول مستمری می‌شد؛ اما امروز همه اعضای خانواده معلولی که سرپرست خانوار باشد، از مستمری بهره‌مند می‌شوند.

تسهیلات ویژه بهزیستی برای کارفرمایان معلولان

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه به افزایش 5/2 برابری تسهیلات اشتغال نسبت به سال گذشته برای معلولان استان اشاره کرد و گفت سال گذشته تسهیلات بانکی اشتغال برای معلولان استان معادل ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که این رقم امسال به ۸۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

موسوی با بیان اینکه در سال گذشته سقف پرداخت تسهیلات هر نفر ۲۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد بوده است، افزود: این تسهیلات امسال به ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله با سود ۴ درصد رسیده است.

وی با اشاره به تسهیلات ویژه بهزیستی برای کارفرمایانی که برای معلولان اشتغال پایدار ایجاد کنند، بخشی از این تسهیلات را پرداخت حق بیمه، پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی به ازای هر معلول شاغل و جبران کارایی معلولان عنوان کرد.

90 درصد کودکان حاضر در مراکز شبه‌خانواده از خانواده‌های بد سرپرست هستند

موسوی با اشاره به کودک‌آزاری گفت: بیش از ۹۰ درصد کودکان در مراکز شبه‌خانواده از خانواده‌های بد سرپرست هستند و تنها ۱۰ درصد آن‌ها بی‌سرپرست هستند؛ در حال حاضر ۵۱۵ کودک زیر ۱۸ سال در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه درباره کودکان کار نیز گفت: مشاهده کودکان کار در خیابان نشانه‌ای از آسیب اجتماعی است و شیراز نیز از شهرهایی است که دچار این آسیب است.

مرتضی موسوی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۷۴ کودک کار و خیابان توسط بهزیستی ساماندهی شده‌اند، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از این کودکان، کودک کار و ۲۰ درصد آنان را کودکان خیابانی تشکیل می‌دهد.

65 درصد ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی برای آمدوشد معلولان نامناسب است

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه مناسب‌سازی بافت شهری برای آمدوشد معلولان را یکی از مشکلات اساسی حضور معلولان در جامعه خواند و گفت: مشکل ما در این زمینه بیش از هر چیز فرهنگی است و در برخی مکان‌ها هم که مناسب‌سازی صورت گرفته است، مسیر زردرنگ پیاده‌روها به کانال یا جوی آب یا تیز چراغ‌برق منتهی می‌شود.

موسوی با بیان اینکه تاکنون تنها ۳۵ درصد از ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی مناسب‌سازی شده است، افزود: بیشترین مشکل را در این زمینه متوجه بانک‌ها است، چراکه ساختمان بانک‌ها عموماً با حدی از فاصله از زمین بنا شده است، معمولاً در خیابان اصلی هستند و آسانسور نیز ندارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است