چند روش ساده برای استفراغ کردن، عوارض و کارهایی که پس از آن باید کرد


چند روش ساده برای استفراغ کردن، عوارض و کارهایی که پس از آن باید کرد

استفراغ کردن یا بالا آوردن به یک حالت خروج غیرارادی محتویات معده از طریق دهان یا حتی بینی اطلاق می‌شود که بدن از آن برای خلاص شدن از دست ترکیبات مضر و سمی استفاده می نماید. استفراغ کردن حالتی بسیار ناخوشایند است و به ندرت...

به گزارش بهداشت نیوز: برخی افراد نیز برای کاهش وزن به استفراغ کردن عمدی روی می آورند که البته گزینه مناسبی نیست و برای سلامتی مضر خواهد بود. هر شخصی که در شرایط مناسبی قرار داشته و کاملاً سالم است نباید سعی در استفراغ کردن عمدی داشته باشد. برخی برای استفراغ اجباری از داروهای تهوع آور استفاده می کنند اما روش های غیردارویی دیگری نیز برای این کار وجود دارد که در ادامه این مطلب به شرح آن ها خواهیم پرداخت.
۱- فرو کردن انگشت در حلق

شاید شناخته شده ترین و معمول ترین روش استفراغ کردن عمدی، فرو کردن انگشت در حلق است. در این روش باید انگشت یا انگشتان خود را در موازات زبان به سمت حلق ببرید. این حرکت آرام بسیار حیاتی است زیرا واکنش اسپاسم طبیعی و درونی حلق را فعال می سازد. به محض این که حال خفگی را حس کردید انگشت خود را از دهانتان بیرون بکشید. اگر این کار را درست انجام داده باشید، بدن شما به سرعت محتویات معده را بیرون خواهد ریخت. اگر بار اول موفق به استفراغ نشدید می توانید بار دیگر این پروسه را تکرار کنید.

هر ترکیب یا ماده ای که بتواند تعادل الکترولیتی طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار دهد می تواند باعث شود بالا بیاورد. نمک حاوی مقادیر زیادی سدیم است که می تواند این توازن حساس الکترولیتی را بر هم بزند و به همین دلیل می توان از نمک برای بالا آوردن عمدی استفاده کرد. دو قاشق چای خوری نمک به یک لیوان آب اضافه کرده و آن را کاملاً حل نمایید و این معجون نمکی را یکباره و در یک قلپ بالا بکشید. اگر چه نوشیدن یکباره و زورکی لیوانی پر از آب شور خوشایند نیست اما به شما کمک می کند که محتویات معده خود را خالی نمایید. بعد از نوشیدن این محلول انتظار می رود که حداکثر ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بعد استفراغ کنید.
۳- نوشابه های بدون گاز
نوشابه های گازدار از محبوب ترین نوشیدنی های غیرالکلی هستند و وقتی از گاز خالی شوند همانند سدیم می توانند تعادل الکترولیتی بدن را به هم زده و باعث استفراغ شوند. وقتی که نوشابه از حباب هایش که نتیجه وجود دی اکسید کربن است خلاص شود، تنها یک نوشیدنی شیرین پر از شکر با طعم کولا خواهد بود. اگر این محلول شیرین را با فاصله زمانی نیم ساعت و برای چندین بار بنوشید می توانید باعث استفراغ عمدی خود شوید. برای این که این روش سریع اثر کند بهتر است پس از نوشیدن نوشابه، یک لیوان بزرگ آب بنوشید. بهتر است از نوشابه های دارای قند بالا برای این کار استفاده کنید زیرا قدرت بیشتری داشته و راحتتر باعث استفراغ می شوند. جالب این که نوشابه گازدار می تواند باعث آرام شدن معده شود اما در صورت نداشتن گاز نتیجه ای کاملاً متفاوت را در پی دارد.
۴- غرغره کردن سفیده تخم مرغ
شرط می بندیم که این موضوع را نمی دانستید. حالت خلط مانند، روان و شفاف سفیده تخم مرغ اشتهاآورترین چیزی نیست که می توانید تصور کنید. وقتی که بوی گند سفیده تخم مرغ را به این توصیفات اضافه کنید خیلی سریع به ابزاری موثر برای استفراغ کردن خواهید رسید. این روش کاملاً ساده و سرراست است. مقدار سفیده تخم مرغ را جدا کرده و غرغره کنید تا حالت خفگی طبیعی بدن فعال شده و خیلی زود از دست محتویات معده خود خلاص خواهید شد.

۵- محلول خردل و آب
این روش نیز باعث بر هم زدن تعادل الکترولیتی بدن می شود. خردل نیز یک چاشنی است که دارای مقدار زیادی سدیم در ترکیب خود بوده و یک ماده تهوع آور طبیعی تلقی می شود که می تواند باعث دل پیچه و در نهایت حالت تهوع شود. یک یا دو قاشق چایخوری خردل را با آب ترکیب کرده و یک نفس بنوشید. به یاد داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید زیرا مقادیر زیاد سدیم می تواند به سلامتی شما آسیب بزند.
۶-دیگر روش ها
اگر با فرو کردن انگشت در حلق موفق به استفراغ نشدید به سراغ مسواکتان بروید. برای این کار کافی است که مسواک را به انتهای زبانتان بمالید و خیلی زود خواهید فهمید که به زودی استفراغ خواهید کرد. بو کردن چیزهای بدبو و ناخوشایند نیز می تواند به شما در این امر کمک کند. تماشای صحنه استفراغ کردن یا هر صحنه ناخوشایند دیگری که شما را به استفراغ کردن وا می دارد نیز موثر خواهد بود. روش دیگر ترکیب مقداری جوش شیرین با آب و نوشیدن آن است. فکر کردن به تهوع نیز گاهی اوقات موثر واقع شده و شما را به استفراغ کردن واقعی وا می دارد.

بعد از استفراغ کردن چه باید کرد؟

یک دوش آب گرم بگیرید.
نفستان را به شدت و سرعت از بینتان عبور دهید تا باقیمانده های مواد بالا آمده در حین استفراغ که ممکن است در سینوس های بینی تان باقیمانده باشند خارج شوند.
برای خلاص شدن از بو و مزه بد دهان پس از استفراغ از غرغره کردن محلول دهان شویه استفاده کنید.
برای حفظ رطوبت آب بدن مقادیر کافی آب بنوشید.
برای خلاص شدن از نفس بدبو یا مزه تلخ دهان آبمیوه بنوشید.
برای آرامش یافت معده از محلول زنجبیل استفاده کنید.
برای بازگشت مایعات از دست رفته مقداری محلول اُ آر اس یا ترکیبات مشابه بنوشید.

روش هایی ساده برای استفراغ کردن
عوارض جانبی استفراغ خود خواسته و اجباری:

عادت کردن بدن به استفراغ های ناخواسته
کاهش مایعات بدن و از دست دادن الکترولیت ها
ساییده شدن دندان ها در اثر اسید معده
وقوع رفلاکس اسیدی معده و حتی زخم معده
ابتلا به یک بیماری مربوط به خوردن به نام بولیمیا (bulimia)

روزیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟