پاسخ سوالات خود را در زمینه «بی‌اشتهایی کودکان» اینجا بخوانید/ بخش اول


پاسخ سوالات خود را در زمینه «بی‌اشتهایی کودکان» اینجا بخوانید/ بخش اول

یک متخصص تغذیه به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «بی‌اشتهایی کودکان» اینجا بخوانید/ بخش اولبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «بی‌اشتهایی کودکان» را فرهاد وحید متخصص تغذیه پاسخ داده است.

سوال: پسرم ۳ سال و نیم سن دارد و اصلا غذا نمی‌خورد و فقط کیک با شیر می‌خورد، باید برای افزایش اشتهایش چه کار کنم؟

جواب: توصیه می‌شود غذا‌هایی که علاقه دارد را غنی سازی کنید، به این صورت که وعده غذایی را با کره یا خامه یا گوشت چرخ کرده ترکیب کنید، حتی شیر و کیک هم خوب است، مشکل در عدم مصرف غذای تکمیلی بوده که کودک استفاده نکرده است، اگر روند رشد پایین است روزانه از شربت زینک پلاس استفاده کنید و حتما غنی سازی انجام شود.

سوال: پسر ۵ ساله دارم که ۱۵ کیلو است و صبح نه غذا می‌خورد و نه چای، هر غذایی را هم نمی‌خورد، باید چکار کنم؟

جواب: باید به غذای تکمیلی اهمیت دهید؛ باید هنر بکار ببرید غذا‌هایی که دوست دارد را شناسایی کنید و کم کم در طول زمان تعداد غذا‌ها را افزایش دهید، به مرور فرزند با غذا‌های دیگر آشنایی پیدا می‌کند و در طول زمان علاقمند می‌شود.

سوال: دختر ۲ ساله‌ای دارم که ۱۰ کیلو و ۲۵۰ گرم وزن دارد. اشتهایش کم است و در آزمایش خونش گفتند که کمی کم خونی دارد. ویتامین D3 هم خیلی پایین است، اشتهایش بعضی اوقات خوب است، ولی نمی‌دانم چرا تاثیری در وزنش ندارد، آیا می‌شود سو جذب داشته باشد؟

جواب: برای کم خونی حتما از قطره آهن همراه با اسید فولیک استفاده کنید، ویتامین دی مشکلی ندارد و می‌توانید از مکمل ویتامین دی را به او بدهید؛ احتمالا فعالیت بدنی کودکتان بالاست به همین دلیل وزنش افزایش پیدا نکرده است.

سوال: دخترم ۱۵ ماه است که اصلا شیر نمی‌خورد، نه شیر مادر نه خشک؛ بد غذا هم است و به زور غذا می‌خورد، وزنش هم ۹ کیلو و ۶۰۰ گرم است، باید چه کار کنم؟

جواب: به احتمال زیاد عدم تحمل به شیر و لاکتوز دارد؛ می‌توانید دیگر به او شیر و شیر خشک هم ندهید، از شیر سویا یا شیر بادام می‌توانید استفاده کنید؛ به او به زور غذا ندهید، به صورت تشویقی هم غذا ندهید، هر غذایی که دوست دارد را به او دهید و به مرور غذایش را زیاد کنید.

برای افزایش اشتهای کودک چه کنیم؟

سوال: دخترم ٢ سال و نه ماه است . کم کاری تیرویید و یبوست دارد و اصلا میل به غذا ندارد، باید چه کار کنم؟

جواب: در کم کاری تیروئید، یبوست خیلی شایع است و ممکن است اضافه وزن هم پیدا کند، نگران نباشید و مایعات خیلی زیاد بدهید؛ برای کم کاری تیروئید حتما به متخصص غدد مراجعه کنید، بعضی از غذا‌ها را حتما به صورت پخته شده مصرف کنید، مثلا کم را حتما پخته به او دهید؛ اگر مشکل یبوست رفع شود میل به غذا بیشتر خواهد شد.

سوال: دختر ۷ ساله دارم. وزنش ۱۶ کیلوگرم است؛ غذا خوردنش بد نیست ولی اصلا وزن اضافه نمی‌کند، باید چه کار کنم؟

جواب: این خوب است و فعالیت بدنی خوبی دارد و نیازی به مداخله نیست مگر آزمایش مورد خاصی را نشان دهد؛ وزن ایده‌آلی دارد و جای نگرانی وجود ندارد.

سوال: دخترم ۱۸ ماهه است و اصلا میل به غذا خوردن ندارد؛ شیر مادر می‌خورد، ولی از اول خوب وزن نگرفت الان هم ۹۰۵ کیلو است، آیا اگر شیر مادر را قطع کنم برای غذا خوردنش بهتر است؟.

جواب: احتمالا شیر مادر کفایت می‌کند و بچه سیر می‌شود؛ اگر تمایل دارید می‌توانید او را از شیر مادر بگیرید و حتما برای غذای تکمیلی اصول اضافه کردن غذا را در نظر بگیرید تا مشکل بد غذایی رخ ندهد، احتمال کاهش وزن بعد از، از شیر گرفتن است و باید از دارو‌های مکمل استفاده کنید.

از شربت زینک غافل نشوید

سوال: پسر ۶ ساله دارم، ۱۸ کیلو و بسیار لاغر است؛ اشتها به غذا و حوصله خوردن غذا ندارد و آزمایشات لازم چک کردم مشکلی ندارد، برای افزایش اشتها چه دارویی می‌توانم به او بدهم؟.

جواب: توصیه این است که غذا را موقعی که در بیشترین حالت انرژی است به بدهید؛ وعده صبحانه خیلی سنگین در نظر بگیرید، وعده غذایی را به ۸ وعده اضافه کنید و در حجم کم و تعداد بالا باشد؛ اگر بعد از رعایت کردن این موارد باز وزن افزایش پید نکردن مکمل زینک پلاس و بکمپلکس به مدت یک ماه به او دهید.

سوال: پسرم ۱۳ ساله است، اشتهای غذا خوردنش خیلی کم است و وزنش هم خیلی پاین است، باید چه کار کنم؟.

جواب: باید آزمایش دهند، اگر مشکلی نبود غذا را غنی سازی کنید و افزایش مواردی مثل کره و گوشت غذا را تقویت کنید تا از لحاظ انرژی غنی باشد؛ چگالی غذا را افزایش دهید.

سوال: برای افزایش و ایجاد اشتها چه کنیم؟.

جواب: باید سن، جنس، وضعیت روحی را در نظر بگیریم.

سوال: پسر ۱۳ ماه دارم با وزن ۹ کیلو و ۲ دندان بیشتر ندارد، بی‌اشتهاست و غذا نمی‌خورد (البته شیر مادر را می‌خورد)؛ چگونه به او غذا دهیم که غذا بخورد (قبلا پوره سیب زمینی و فرنی خوب می‌خورد)، چگونه و چه کار کنیم وزن بگیرد؟.

جواب: شیر مادر از لحاظ حجمی کفایت می‌کند، اما کم کم تعداد وعده را کم کنید و به مرور مجدد غذای تکمیلی به او بدهید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403