نسخه zwnj;نویسی الکترونیکی شفافیتی که به نفع همه است


نسخه zwnj;نویسی الکترونیکی شفافیتی که به نفع همه است

سلامت نیوز: کاهش خطای پزشکی، نظام مند شدن اقلام دارویی ،پرداخت آنلاین حق پزشکان، از بین رفتن قاچاق دارو و حذف بده و بستان های احتمالی بین پزشکان و داروخانه ها از شفافیت های طرح نسخه نویسی الکترونیکی است که به نفع همه است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دارو درمانی یکی از قوی ترین ابزارهای درمان بیماری ها بشمار می رود و از طرفی دیگر یکی از...

سلامت نیوز: کاهش خطای پزشکی، نظام‌مند شدن اقلام دارویی ،پرداخت آنلاین حق پزشکان، از بین رفتن قاچاق دارو و حذف بده و بستان‌های احتمالی بین پزشکان و داروخانه‌ها از شفافیت‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی است که به نفع همه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دارو درمانی یکی از قوی‌ترین ابزارهای درمان بیماری‌ها بشمار می‌رود و از طرفی دیگر یکی از شایع‌ترین خطاهای پزشکی، خطاهای ناشی از نسخه نویسی کاغذی است.
نسخه نویسی کاغذی گاهی به دلیل دست خط پزشکان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می‌شود و در این راستا پیاده‌سازی نسخه نویسی الکترونیک می‌تواند مشکلات متعدد کاغذی را بهبود دهد و علاوه بر آن، موجب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار نیز می‌شود.

طرح الکترونیکی کردن خدمات پزشکی مازندران در قالب چهار طرح نسخه نویسی الکترونیکی، ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی آغاز شده است که به مشارکت سه ضلع این مثلث یعنی مردم، پزشکان و موسسات و مراکز درمانی نیاز دارد.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران روز سه‌شنبه در نشست شورای اطلاع رسانی در جمع خبرنگاران گفت که به طور یقین در عملیاتی شدن این طرح‌ها نواقص و مشکلاتی بوجود می‌آید که به همکاری، صبر و حوصله نیاز دارد.

دکتر رسول ظفرمند شفاف‌سازی داده‌های بیمه شده، ارائه خدمات فنی و تخصصی مطابق با مقررات و استاندارد درمانی و بالینی و کاهش هزینه‌ها از مزایای اجرای این طرح ها برشمرد و افزود: نسخه نویسی الکترونیکی مهمترین طرح به لحاظ شفافیت در مراحل درمانی است.

ظفرمند با بیان اینکه زیر ساخت‌های اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در بستر اینترنت مهیا است و قطع شدن اینترنت فقط بهانه محسوب می‌شود، گفت: نرم افزار نسخه‌نویسی الکترونیکی که قابل نصب در تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و رایانه‌ها است، دراختیار همه پزشکان، بیمارستان‌ها و موسسات دولتی و بخش خصوصی طرف قرار داد با بیمه سلامت استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از هفت میلیون مراجعه سرپایی توسط بیمه شدگان سلامت استان در مراکز و مؤسسات درمانی طرف قرارداد به ثبت می‌رسد، گفت: درطرح نسخه نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه، کد ملی جایگزین می‌شود و در پشت سامانه نسخه نویسی راهنمای بالینی و قواعد بیمه‌گری، همپوشانی و احراز هویت و اعتبار بیمه‌ای دفترچه‌ها کنترل و از طریق درگاه دیده شده نسخه تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: در این نرم افزار مشخصات همه بیمه شده‌ها، قواین بیمه‌ای، مقررات دارو نویسی و اقلام دارویی، آزمایشگاه و عکس برداری‌های وجود دارد و در صورت غیر استاندارد بودن این فرایند، دستگاه آلارم مربوطه را اعلام می‌کند.

ظفرمند گفت: اگر دارویی بیش از اندازه به نسبت نوع بیماری نسخه شود، یا تعداد دارو نیز بیشتر از استاندارد نسخه شود و یا مشکلات بیمه‌ای و یا مقررات دارویی رعایت نشود، به راحتی قابل رفع است.

وی با بیان اینکه پزشکان با نسخه نویسی الکترونیکی به صورت آنلاین حق و حقوق خود را دریافت می‌کنند، اظهار داشت: ثبت و نگهداری مراجعه به پزشکان، مراجع تشخیصی و داروخانه‌ها و ایجاد یک پرونده الکترونیک سلامت به بیماران کمک می‌کند که سیر درمان آنها با داشتن خلاصه‌ای از پرونده پزشکی در یک مسیر علمی قرار گیرد.

طبق آمار بیمه سلامت مازندران یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند که ۲۲۱ هزار نفر از این افراد عضو صندوق بیمه همگانی، حدود ۳۳۰ هزار نفر کارکنان دولت و سایر اقشار و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان استان هستند.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، مازندران سه میلیون ۲۸۵ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل