کولر گازی، کولر آبی کدام بهتر است؟


کولر گازی، کولر آبی کدام بهتر است؟

در فصول‌ گرم‌ سال بخصوص‌ در تابستان‌ کولر یکی از کاربردی‌ترین وسایل مورد نیاز هر مجموعه ای است و انتخاب کولر مناسب برای محیط مورد نظر، همواره یکی از دغدغه‌های مصرف‌کننده‌ها بوده است. در ایران معمولا مردم از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اقدام به راه‌اندازی کولر منازل می کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نفیس ۲۴، کولر انواع مختلفی دارد و در شهرهای مختلف کشور به علت تغییرات آب و هوایی و تفاوت‌های جوی، نوع وسیله سرمایشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است.

کولر گازی مناسب منطقه آب و هوایی گرم ومرطوب است و کولر آبی برای مناطق معتدل مناسب می‌باشد.

کولر آبی نوعی کولر می‌باشد که با استفاده از آب عمل خنک کنندگی را انجام می‌دهد و کولر گازی به این علت به این نام شناخته شده که بوسیله نوعی از گاز، عمل خنک کنندگی را انجام می‌دهد.

فروشگاه اینترنتی نفیس ۲۴ در این متن سعی دارد که انتخاب کولر مناسب را برای شما آسان کند.

کولر گازی:

کولر گازی با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز سرما تولید می‌کند، وظیفه جذب هوای گرم داخل و تولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرّد را دارد.

کولر گازی در انواع مختلفی تولید می‌شود:

- کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای سرد و گرم:

جزو ابتدایی‌ترین نوع کولرهای گازی است. تمام اجزای سیکل تبرید در یک مجموعه قرار دارد و به این دلیل به کولر پنجره‌ای معروف هستند که نیمی از دستگاه باید در محیط داخل و نیمی دیگر در محیط بیرون (در کنار پنجره) قرار گیرد.

- اسپلیت:

اسپلیت نوعی از کولرهای گازی می‌باشد که این روزها هواداران زیادی دارد. در اسپلیت بخش خنک‌کننده (اواپراتور) در داخل و بخش کندانسور و موتور در بیرون نصب می‌شود. مصرف برق اسپلیت نسبت به کولرهای گازی پنجره‌ای خیلی کمتر است و شاید علت گران‌تر بودن اسپلیت نیز همین باشد.

اسپلیت‌ها مدل‌های مختلفی دارند که معمولاً به اقتضای شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند که آنها عبارتند از:

اسپلیت دیواری، اسپلیت ایستاده، اسپلیت سقفی، اسپلیت کاستی

- کولر گازی پرتابل (قابل حمل):

همانطور که از نام این کولرها معلوم است قابل حمل می‌باشند و بیشتر مناسب فضاهای کوچک هستند. در این نوع کولرهای گازی باید هوای کندانسور از طریق لوله پلاستیکی انعطاف پذیر به بیرون هدایت شود.

- کولر گازی چند شعبه یا مولتی پنل:

سیستم‌هایی هستند که کمپرسور و کندانسور (یونیت خارجی) آنها به بیشتر از ۲ پنل داخلی متصل می‌شود در حالیکه در دیگر کولرهای گازی یا اسپلیت‌ها هر یونیت خارجی فقط به یک یونیت داخلی متصل می‌شود. در سیستم های چند پنله به علت استفاده از کمپرسورهای اینورتر مصرف برق ۴۰% کاهش می‌یابد و همین طور هر یونیت ترموستات جداگانه‌ای دارد که می‌توان به صورت مجزا از آنها استفاده کرد.

تمامی مدل‌های کولر گازی را به انضمام مشخصات فنی آنها می‌توانید در فروشگاه اینترنتی نفیس ۲۴ مشاهده کنید.

کمپرسور اینورتر چیست؟

موتور سیستم‌هایی که دارای کمپرسور اینورتر هستند بر خلاف موتورهای معمولی می‌توانند دور موتور را تنظیم کنند. این سیستم‌ها بر اساس درجه حرارت و میزان رطوبت تعریف شده از طرف کاربر دور موتور را زیاد یا کم می‌کنند. این کار باعث می‌شود که مصرف برق به کمترین حالت ممکن برسد و سیستم از لحاظ راندمان عملکرد، بهترین شرایط را داشته باشد وهمین‌طور در سیستم های اینورتر به دلیل اینکه دور موتور به‌طور یکنواخت افزایش و یا کاهش پیدا می‌کند میزان سروصدا به حداقل می‌رسد.

کولر گازی، کولر آبی کدام بهتر است؟

کولر آبی:

کولر آبی با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند و با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کند. کولرهای آبی بر اساس میزان مصرف انرژی یا در واقع میزان قدرت موتور دستگاه تقسیم بندی می شوند و اندازه آنها نیز بر این اساس تغییر می کند. برندهای بسیار زیادی در حال حاضر در بازار وجود دارد که بیشتر آنها ایرانی می‌باشند و از کیفیت بالایی برخوردارند.

کولر آبی آبسال یکی از بهترین و قدیمیترین برندهای موجود در بازار است که با نوآوری اقدام به تولید کولرهای آبی با ویژگی متفاوت و بهینه کرده است که در زیر به توضیح برخی از این کولرها خواهیم پرداخت:

کولر آبی کم مصرف:

این کولر مجهز به موتوری کم مصرف است که دارای سه دور سرعت بوده که هرکدام قابل تنظیم است. مجهز به پمپ کم مصرف و همچنین تا ۶۲% مصرف برق را کاهش می‌دهد.

موتور به صورت soft start یعنی بدون سروصدا روشن و خاموش می‌شود.

تحت حمایت سازمان بهروری انرژی تولید میشود به جهت مصرف بهینه انرژی

کولر بالکنی:

این کولر برای مکان‌هایی طراحی شده است که ورودی کانال کولر در آنها از طریق پنجره یا بالکن ساختمان پیش بینی شده است.

در این مدل علاوه بر اینکه در مصرف کانال صرفه‌جویی می‌گردد به دلیل قرارگیری دهانه خروجی در سقف کولر فضای کمتری را در بالکن اشغال خواهد نمود و در نتیجه نصب و سرویس به سهولت انجام می‌گیرد. درضمن به سبب دارا بودن مشبک اضافه، درصد خنک‌کنندگی آن بیشتر بوده و چون کولر در سایه بوده (بالکن) در فصل گرما کولر بازدهی بهتری خواهد داشت. البته باید خاطر نشان کرد که شرکت آبسال نوع کم مصرف این کولر را نیز تولید نموده است.

کولر آبی نانو سلولزی:

در این مدل، پوشش محافظ سطح پدهای سلولزی وارداتی می‌باشد که قابل شستشو می‌باشد و مجهز به فیلتر هوای قابل شستشو است.

نمایشگر دمای محیط و تایمر جهت تنظیم زمان روشن و خاموش شدن کولر طی یک شبانه روز از دیگر ویژگی های این کولر می‌باشد.

همچنین این مدل هم با دو مدل موتور معمولی و کم مصرف به بازار ارائه شده است.

سایت نفیس ۲۴ با ارسال رایگان کالا به تمام نقاط ایران این امکان را به هموطنان عزیز می‌دهد که ضمن صرفه‌جویی در زمان، خرید کم هزینه‌ای داشته باشند.

نکات بهداشتی:

کولرهای آبی می‌توانند با دور تند ریزگردها را وارد اتاق کنند. باز بودن قسمتی از هواگیر کولر باعث وارد شدن ریزگردها به محوطه کولر و ورود به ساختمان می‌شود و باید پس از هر بار افزایش غلظت ریزگردها در هوا، پوشال‌های کولر شستشو و آب محفظه آن تخلیه شود. برای جلوگیری از ورود ریزگردها و هوای گرم از طریق کولرهای آبی باید قسمت‌های هواگیر کولر کاملاً به وسیله پوشال گرفته شده و مقدار کافی آب داشته باشند.

تفاوت میان کولر آبی و کولر گازی:

هرکدام از کولرها (کولر آبی یا کولر گازی) دارای مزایا و معایبی هستند اما فاکتورهای اساسی برای انتخاب کولر

۱. هزینه خرید

۲. شرایط آب و هوایی منطقه

می‌باشد. در زیر به برخی از تفاوت های میان کولر آبی و کولر گازی می‌پردازیم:

- قیمت کولرهای آبی ارزان می‌باشد و نصب و نگهداری آن در مقایسه با کولرهای گازی بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

- کولرهای آبی مناسب مناطق گرم و خشک و کولرهای گازی مناسب برای نقاطی با آب و هوای گرم و مرطوب می‌باشد.

- در کولرهای گازی نیازی به کانال‌کشی نمی‌باشد که این امر باعث استفاده مفیدتر از فضا می‌باشد ولی برای کولرهای آبی باید کانال‌کشی نمود.

- با توجه به بحران آب، میزان آب مصرفی کولرهای آبی مسئله جدی می‌باشد در حالیکه در کولرهای گازی از آب به عنوان سیال خنک کننده استفاده نمی‌شود.

- در کولرهای آبی مصرف انرژی برق بسیار کم می‌باشد ولی مصرف برق در کولرهای گازی قابل توجه است.

-در پایان برای آشنایی بهتر با جزئیات محصولات برودتی، پیشنهاد می‌کنیم از سایت فروشگاه اینترنتی نفیس ۲۴ دیدن کنید.

انتهای رپرتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...