استفاده از فرصت‌های علمی بین‌المللی، رویکرد دانشگاه شیراز است


استفاده از فرصت‌های علمی بین‌المللی، رویکرد دانشگاه شیراز است

شیراز - ایرنا- دانشگاه شیراز از دانشگاه‌هایی است که یکی از رویکردهای آن استفاده از ظرفیت‌های علمی بین‌المللی است و در این زمینه با چند دانشگاه خارجی تفاهم‌نامه همکاری و تبادل دانشجو امضا شده است.

اگرچه این روزها شرایط سیاسی بر موضوع تبادلات علمی نیز تاثیرگذار است اما اگر بتوان این اتفاق را در مسیر درست قرار داد، شرایط برد - برد برای اعضای هیات علمی و دانشجویان طرف قرارداد به وجود می‌آورد.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز دراین زمینه گفت: دانشگاه‌هایی که طرف قرارداد با دانشگاه شیراز هستند عموماً دانشگاه‌های آلمان، اسپانیا، یونان، سوئد و ایتالیا هستند.

تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی
محمد صابر خاقانی نژاد سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد:یکی دیگر از اتفاقات خوب که در دانشگاه شیراز رخ داده است، امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌های مختلف است که در چهار ماه گذشته چهار تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست (Budapest University of Technology and Economics) ، دانشگاه Eötvös Loránd و Kaposvar از کشور مجارستان و دانشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات بغداد است.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه‌ها با هدف همکاری با محوریت تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و پژوهشی، دوره‌های کوتاه مدت آموزش زبان فارسی، آموزش مجازی (الکترونیکی)، راه‌های ارتقای توان علمی و آموزشی و انجام فعالیت های پژوهشی مشترک منعقد شده است.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز همچنین به اقدامات دانشگاه شیراز برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی اشاره کرد و گفت: دانشگاه شیراز در این زمینه کمی نسبت به دیگر دانشگاه ها عقب افتاده بود و دلیل آن نیز تغییر مدیریت دانشگاه و مدیریت بخش بین الملل دانشگاه بوده است.
خاقانی نژاد افزود: برای اینکه بتوانیم حداکثر پذیرش دانشجویان بین‌المللی داشته باشیم نیاز به فراهم ساختن زیرساخت داشتیم که خوابگاه‌های بین الملل دانشگاه در دست تعمیر قرار دارد و ۲ خوابگاه آن آماده و ۲ خوابگاه دیگر تا پایان مردادماه آماده می شود.
وی ادامه داد: سامانه پذیرش دانشجویان بین‌المللی طراحی و راه‌اندازی شده است، نرخ شهریه نیز به شدت تعدیل شده و به طور میانگین این شهریه حدود هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۸۰۰ دلار برای هر نیم سال است.با تعدیل نرخ شهریه با افزایش تعداد درخواست ها از سوی متقاضیان کشورهای مختلف به خصوص عراق برای تحصیل در دانشگاه شیراز مواجه شدیم.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز به لحاظ مقررات آموزشی به عنوان دانشگاه سخت گیر شناخته شده و این نیز بر روند حذف دانشجویان خارجی تاثیرگذار بوده است، از طرفی دیگر می‌توانیم بگوییم مدرک دانشگاه شیراز از معتبرترین مدارک علمی ایران بشمار می‌آید.
خاقانی نژاد با اشاره به سفر اخیر رئیس دانشگاه شیراز به سوئیس و بازدید وی از دانشگاه‌های برن، ژنو، ای تی اچ ETH و ای پی اف ال گفت: زمینه برای امضای تفاهم‌نامه همکاری با این چهار دانشگاه فراهم است که امیدواریم در روزهای آینده شاهد ارتباط بهتر اساتید و دانشجویان دانشگاه شیراز با دانشگاه سوئیسی باشیم.
وی بیان کرد: در چهار ماه گذشته ۱۷ نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه شیراز در قالب بورسیه اراسموس پلاس اروپا اعزام شدند که این تعداد تا پایان سال به ۲۵ نفر افزایش خواهد یافت.

برنامه ای اروپایی
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت:برنامه اراسموس پلاس (+Erasmus) برنامه‌ای آموزشی و پژوهشی تحت حمایت اتحادیه اروپاست که طی آن، دانشگاه‌های اروپایی از اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان امور بین‌الملل دانشگاه‌های طرف قرارداد خارج از اتحادیه اروپا، میزبانی می‌کنند.
خاقانی نژاد افزود: در چهار ماه گذشته ۱۷ نفر از استادان و دانشجویان در قالب برنامه اراسموس پلاس اعزام شدند که امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۲۵ نفر برسد.
وی گفت: دانشگاه طرف قرارداد برنامه اراسموس پلاس دانشگاه شیراز در گذشته هفت دانشگاه بودند که اخیراً نیز با سه دانشگاه دیگر قرارداد امضا شده و در آینده با اضافه شدن دانشگاه چالمرز سوئد و دانشگاه میلان ایتالیا این تعداد به ۱۲ دانشگاه می‌رسد.

اتحادیه تفتاش
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: یکی دیگر از اتفاقات چندماه اخیر عضویت دانشگاه شیراز در اتحادیه دانشگاه های جامع برتر کشور با نام تفتاش است که این کلمه مخفف اسم دانشگاه های تهران، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز است.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت: قرار است گروه تفتاش سامانه‌ای طراحی و راه‌اندازی کند تا دانشگاه‌های عضو فعالیت‌ها و ارتباطات بین‌المللی را به صورت مشترک دنبال کنند.
خاقانی نژاد در ادامه افزود: از بین کشورهای همسایه متقاضیان لبنانی وضع علمی بهتری دارند که ترجیح دانشگاه شیراز نیز این است که در کنار دانشجویان عراقی، سوری و یمنی، دانشجویان لبنانی نیز حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: هر پنج دانشگاه عضو گروه تفتاش مرکز رسمی آموزش ادبیات فارسی دارند که قرار است برای فارسی‌آموزان به صورت گردشی دوره‌های یک تا ۲ ماهه طراحی شود.
وی به فعالیت دفتر آموزش زبان فارسی زیرمجموعه مرکز همکاری بین‌المللی دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این دفتر برگزار می شود و در چند ماه گذشته رشد خوبی در زمینه آموزش زبان فارسی داشتیم که میزبان فارسی آموزانی از کشورهای ایتالیا، ژاپن، چین، فرانسه، کره جنوبی، لائوس و جمهوری چک هستیم.

شرایط سخت تبادل علمی
خاقانی نژاد افزود: در حال حاضر در سخت ترین و پیچیده ترین شرایط سیاسی و اقتصادی تاریخ برای فعالیت‌های بین المللی قرار داریم و مسایل سیاسی تاثیر خود را بر مسایل آکادمیک گذاشته است.
وی بیان کرد: به عنوان مثال دانشگاه شیراز تفاهم‌نامه خوبی با دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ داشت اما متاسفانه بعد از اینکه تمام هماهنگی‌ها انجام شد با یک ایمیل اعلام کردند که به ما اجازه همکاری داده نشد یا با یکی از دانشگاه های پرتغال صحبت های خوب و جدی برای اعزام دانشجو و استاد به این کشور صورت گرفت اما یک دفعه متوجه شدیم سفارت پرتغال در تهران اعلام کرده است به هیچ ایرانی ویزا داده نمی شود و همین باعث شد تمام تلاش چند ماهه ما از بین برود.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت: در حال حاضر فعالیت‌های بین‌المللی برای دانشگاه‌ها سخت است اما در این چند ماه دانشگاه شیراز کارنامه خوبی داشته است.
خاقانی نژاد همچنین به فعالیت اداره کنسولی دانشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: این اداره هم فعالیت‌های مربوط به دانشگاه شیراز و هم فعالیت‌های مربوط به دیگر دانشگاه‌ها در حوزه روادید و غیره را انجام می دهد.

ارتباطات بین المللی و خارجی
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۸ دانشجوی خارجی در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل هستند که تلاش می‌کنیم از مهرماه سال جاری این تعداد به ۱۵۰ نفر برسد.
وی اضافه کرد: عمده دانشجویان از عراق، عربستان، لبنان و یمن هستند و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و اغلب در رشته‌های مهندسی نفت، شیمی، زبان و ادبیات عربی و زبان و ادبیات فارسی تحصیل می کنند.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه شیراز گفت: تلاش می‌کنیم شیوه نامه تشویقی برای استادانی که فعالیت بین‌المللی ثمر بخش داشته باشند تدوین کنیم، تا اعضای هیات علمی دانشگاه را به افزایش فعالیت‌های بین المللی بیشتر ترغیب کنیم.
خاقانی نژاد افزود: تلاش می‌کنیم فضای فیزیکی دانشگاه بین‌المللی شود که در همین زمینه نصب تابلوهای سه زبانه در دستور کار است و به زودی نصب می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم ارتباط جدی با کشورهایی که تاکنون رابطه ای نداشته ایم داشته باشیم، همچنین در تلاش هستیم تا جایی که می‌توانیم از کشورهای همسایه دانشجویان دارای صلاحیت را جذب کنیم که امیدواریم این دانشجویان مبلغانی برای دانشگاه شیراز باشند و جایگاه دانشگاه در بین کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس ارتقا یابد.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک