نظرات کارشناسان دادگستری در تحقق عدالت نقش موثری دارد


نظرات کارشناسان دادگستری در تحقق عدالت نقش موثری دارد

قزوین - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت:نظرات کارشناسان دادگستری در تحقق عدالت نقش موثری دارد و باید با علم به این موضوع برای انجام امور محوله اقدام کنند.

محمد قاسمی روز دوشنبه در نشست مسئولان قضایی با هیات مدیره جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین گفت: دستگاه قضا و همچنین کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص کارشناسی مطالبات و دغدغه های متقابلی دارند و این موارد باید از دو طرف شنیده شود.
وی گفت: قطعاً می توان با تعامل و برگزاری نشست های هم اندیشی مشترک مسائل و مشکلات را برطرف کرد زیرا دستگاه قضایی و کانون کارشناسان هدف مشترکی را دنبال می کنند که تحقق عدالت در جامعه است.

دادستان مرکز استان افزود: رابطه کارشناس و قاضی یک رابطه کاملاً عاطفی است و زمانی که قاضی تصمیم نهایی خود را در خصوص پرونده ای می گیرد باید به کارشناسی انجام شده اطمینان و اعتماد قلبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: کارشناسان نیز باید به این موضوع واقف باشند که نظرات آنها در تصمیمات قضایی، تحقق عدالت و اجرای صحیح قانون تاثیر بسزایی دارد و نباید موجب تضییع حقوق فردی، عمومی و دولتی شود.

قاسمی با بیان اینکه باید قانون ملاک و معیار کارشناس و قاضی باشد، خاطر نشان کرد: کارشناسان کمک کار قاضی هستند و باید از ظرفیت فنی ای که در اختیار دارند به خوبی استفاده کنند تا عوامل قضایی در تصمیمات خود دچار خطا و اشتباه نشوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اظهار داشت: خوشبختانه تخلفات به عمد و با سوء نیت در بین کارشناسان رسمی استان قزوین بسیار اندک است اما باید در خصوص برخی کارشناسی ها آسیب شناسی انجام گیرد و مشکلات و معضلات موجود مرتفع شود.

وی افزود: عمده دغدغه دستگاه قضا تعداد و نحوه ارجاع پرونده به کارشناسان و دستمزد کارشناسی ها است که این موارد باید به عدالت نزدیک شود زیرا تعیین دستمزد در برخی موارد متناسب با موضوع پرونده و زحمتی که کارشناسان باید متحمل شوند، نیست که امیدواریم در این موارد نیز با تعامل و همکاری به نتایج مطلوب دست یابیم.

این مقام قضایی استان با بیان اینکه کانون کارشناسان از لحاظ علمی باید تقویت شود، تاکید کرد: کارشناسان باید به سطح مطلوبی از لحاظ علم و دانش برسند و بهترین تبلیغ برای آنها کیفیت نظرات کارشناسی است.
وی اضافه کرد: در شرایطی که قوه قضاییه در گام دوم انقلاب در مسیر تحول قرار گرفته است؛ کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز باید تحول و ارتقا را در برنامه های گوناگون خود قرار داده و در این مسیر قرار گیرد.

دادستان قزوین خاطرنشان کرد: عمده تخلفات در کارشناسی تاخیر در ارائه نظر کارشناسی، سهل انگاری و کوتاهی فنی از سوی برخی کارشناسان، ارزیابی غیرواقعی در خصوص وثیقه ها و نقض قوانین و مقررات مربوط است که باید در نشست های مشترک مورد بررسی قرار گیرد.
۶۱۰۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان