باران موجب ورس 10 درصد شالیزارهای گیلان شد


باران موجب ورس 10 درصد شالیزارهای گیلان شد

رشت - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بارندگی های دو روز گذشته موجب ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج در 23 هزار هکتار از شالیزارهای استان شده است.

ابراهیم اکبرزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ورس بیشتر در شالیزارهای شهرستان‌های رشت، لنگرود، فومن و شفت رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: ساقه‌های برنج شالیزارهایی که دچار ورس شده، در روزهای آینده در خطر ابتلاء به بیماری بلاست قرار دارند از این رو شالیکاران به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص مبارزه به موقع با بیماری بلاست توجه کنند.

به گزارش ایرنا بلاست بیماری خطرناک برنج است که شیوع آن تا ۵۰ درصد محصول را از بین می‌برد. این بیماری روی برگ شالی برنج و در زمان خوشه دهی در شالیزارها نمایان و علائم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل مشاهده می‌شود که مرکز لکه‌ها معمولاً به رنگ خاکستری بوده و حاشیه لکه‌ها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به صورتی است.

در ارقام حساس در شرایط مرطوب چند لکه بهم متصل شده و سبب سوختگی و پژمردگی برگ‌ها می‌شود. لکه‌های ایجادشده روی ساقه، گره و یا دم خوشه سبب پوسیدگی در محل لکه شده و در صورت پیشرفت بیماری دانه‌ها پوک و سنبله‌ها به‌رنگ سفید مایل به خاکستری می‌شود. بیماری بلاست سبب کاهش میزان محصول می‌شود و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌یابد.

در مزارع برنج برای مبارزه با بیماری بلاست از سم هینوزان (ادیفنفوس) با دز مصرف یک لیتر در هکتار استفاده می‌کنند. همچنین سموم تری سیکلازول (بیم) با دز مصرف نیم کیلو در هکتار و وین (کارپرویامید) با دز مصرف ۴۰۰ سی سی در هکتار برای مبارزه با بیماری بلاست برنج توصیه می‌شود.
سم ویستا (تیوفنات متیل + تری سیکلازول) با دز مصرف نیم کیلو در هکتار و ناتیو (تری فلوکسی استروبین + تبوکونازدل) با دز مصرف ۱۶۰ گرم در هکتار از دیگر سموم مجاز قابل مصرف علیه بیماری بلاست برنج است که به کشاورزان توصیه می‌شود. کارشناسان کشاورزان را از مصرف سایر سموم قارچ‌کش برای کنترل و مبارزه با بیماری بلاست برحذر داشته‌اند.

ورس (خوابیدگی ساقه‌های برنج) در شرایط محیطی بسیار حاصلخیر رخ می‌دهد و از طرف دیگر بهره برداری از عوامل افزاش دهنده عملکرد را محدود می‌کند. سه نوع ورس وجود دارد؛ خم شدن ساقه‌ها از پایین گیاه، شکستن ساقه در هر نقطه‌ای از آن و ورس ریشه.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

طی شبانه روز گذشته بیشترین میزان بارندگی در رودسر با حدود ۶۱ میلیمتر و کمترین بارندگی در دیلمان با حدود شش دهم میلیمتر ثبت شده است.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی گیلان؛ آسمان استان برای امروز (سه شنبه) کمی تا نیمه ابری، افزایش نسبی دما، گاهی افزایش ابر و وزش باد، رگبار پراکنده و احتمال رعد و برق پیش بینی شده است.

۷۲۹۶ / ‏‬ ۲۰۰۷/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی