قوه قضاییه در دوره تحول برخورد قاطع با پرونده های اقتصادی خواهد داشت


قوه قضاییه در دوره تحول برخورد قاطع با پرونده های اقتصادی خواهد داشت

تهران- ایرنا- سخنگوی قوه قضائیه گفت: رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی به عنوان اولویت مهم در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و در دوره تحول برخورد قاطع، سریع و جدی با پرونده های اقتصادی خواهد داشت.

غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در ششمین نشست خبری ضمن گرامیداشت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا و میلاد حضرت معصومه (س) و دهه کرامت افزود: در پرونده‌های اقتصادی، رسیدگی قاطع، سریع و برخورد جدی است و بنا بر این باید در دوره تحول اهتمام بیشتری در رسیدگی به موضوعات اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این راستا، دستورالعملی از سوی رئیس قوه قضائیه در خصوص رسیدگی‌های تخصصی به دعاوی و جرایم ابلاغ شده است. البته در تهران به رسیدگی تخصصی در شعب بسنده نکردیم و به زودی مجتمع تخصصی جرایم اقتصادی مرکب از دادگاه‌های کیفری یک و دو، دادسرا، دادگاه‌های ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی، دادسرای جرایم پولی و بانکی، دادگاه‌های نیازمند استیجازه و شعب تجدیدنظر افتتاح می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به دستورالعمل کرامت و حفظ شئون اسلامی گفت: قوه قضائیه در مسیر تحقق برنامه‌های تحولی خود دستورالعمل کرامت و حفظ شئون اسلامی را ابلاغ کرد زیرا بر این باوریم حفظ کرامت انسان به عنوان برگزیده عالم هستی از مشترکات همه ادیان الهی است و در دین مبین اسلام و کتاب شریف قرآن کرامت انسان از جایگاه والایی برخوردار است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: در دوره تحول قوه قضائیه اصل کرامت انسانی از محورهای اصلی سند تحول قضائی است و در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به ویژه بر کرامت قاضی و دادگاه هم تاکید شده است.

وی با اشاره به حضور سرزده و بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه در نهادها و سازمان‌های قوه قضائیه افزود: در این بازدیدها هم به کرامت و عزت قاضی و دادگاه و هم عزت مردم تاکید شده است و شنیدن سخنان مردم توسط رئیس قوه قضائیه نمونه عملی حفظ کرامت انسانی است.

اسماعیلی افزود: علاوه بر این مقرر شده سایر مقامات عالی و مدیران قضائی در واحدهای خود به این امر اهتمام داشته باشند و این اقدام از شاخصه‌های مدیریت انقلابی و مردمی در دستگاه قضائی است و البته بازدیدهای سرزده و بدون اطلاع به همین شکل ادامه خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حتی در بازدید رئیس قوه قضائیه از مجتمع عدالت به عنوان سخنگوی قوه قضائیه و رئیس دادگستری استان تهران از این بازدید بی اطلاع بودم و در دفتر کارم بودم که اطلاع یافتم.

اقدام انگیس در توقیف نفتکش ایران نقض حاکمیت یک کشور است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص توقف یک فروند کشتی نفتی ایران توسط دولت انگلیس گفت: متاسفانه دولت انگلیس برخلاف همه قوانین بین المللی و بدون داشتن توجیه قانونی، به توقیف یک فروند کشتی نفتی جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده است که این اقدام از منظر حقوق بین الملل نقض حاکمیت یک کشور است.

اسماعیلی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی و هم در مراجعه به داوری شکایت کرده است: علاوه بر اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه نیز به این موضوع ورود کرده و برای کمک به دولت به ویژه وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال پیگیری حقوقی این موضوع است.

وی ادامه داد: علاوه بر ایران این اقدام غیرقانونی انگلیس توسط بسیاری از کشورها و دولت های مستقل محکوم شده است. موضوع توقیف نفتکش ایرانی تا احقاق حقوق عامه ملت ایران از عاملان این تجاوز در مراجع ذیصلاح بین المللی پیگیری خواهد شد.

مدعی العموم باید از حقوق شهروندان دفاع کند

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید مشاهده می شود که برخی از چهره‌های سیاسی و مذهبی به شکلی صحبت می‌کنند که به بخشی از جامعه مردم توهین می‌شود، آیا دادستان به عنوان نماینده مدعی العموم ورود خواهد کرد؟ به عنوان مثال آقای علم الهدی در بحث حجاب و عفاف به شکلی صحبت کرد که از سوی بخشی از مردم توهین تلقی می شود.

اسماعیلی در پاسخ گفت: مدعی العموم وظیفه دارد از حقوق شهروندان دفاع کند اگر موضوعی موجبات شود، حتماً نماینده داستان ورود خواهد کرد آنچه در این مورد خاص باید دید که آیا افکار عمومی هم مثل شما فکر می می کنند و تلقی شان شبیه شماست در حوزه روحانیت مستلزم این است که دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی کند. بنابراین در این مورد خاص بنده از اظهارنظر معذورم.

سخنگوی قوه قضاییه بر عزم و اراده جدی دستگاه قضایی برای برخورد با مفاسد اقتصادی تاکید کرد و گفت: تاکنون ۵٨ نفر در دادگاه ویژه با محکومیت قطعی روبرو شدند در پرونده اخیر شهروز ریخته‌گران فرزند عباس به ٧ سال حبس فیروز ریخته گران به جرم مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به ۱۵ سال حبس بهروز ریخته گران در همین جرم به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی