ستاری: پشت استارت‌آپ‌ها ایستاده‌ایم


ستاری: پشت استارت‌آپ‌ها ایستاده‌ایم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: تلاش نکنید، در تقابل با استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورید؛ با مخالفت با این جریان کسی سود نمی‌برد چرا که آن‌ها برنده هستند و ما هم پشت آنها ایستاده‌ایم.

ستاری: پشت استارت‌آپ‌ها ایستاده‌ایم

به گزارش پارسینه، سورنا ستاری در نشست امروز (سه‌شنبه) هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بیان کرد: آیا زمان ابن سینا به اندازه امروز در حوزه پژوهش و آموزش هزینه می‌کردیم؟ نمی‌گویم در این بخش زیاد هزینه می‌شود، اما چه شد با این همه هزینه و ۳۳ میلیون جوان بین ۲۰ تا ۳۰ سال و ۴.۵ میلیون دانشجو به اینجا رسیدیم؟ کجای راه را اشتباه رفته‌ایم؟

وی ادامه داد: مگر کم پژوهشگاه دولتی داریم؟ روز اول که به دولت آمدم وزرای مربوطه می‌گفتند این همه هزینه و هیات علمی و تاسیس پژوهشگاه‌ها چه مشکلی از ما حل کرده‌اند؟

ستاری با بیان اینکه بخش خصوصی را در پژوهش فراموش کردیم، ادامه داد: فکر کردیم فقط دولت باید در پژوهش سرمایه‌گذاری کند، اما نباید انتظار محصول از پژوهشی داشت که سرمایه آن صرفاً از پول دولت تامین شود. همچنین از دانشگاهی که با پول دولت بچرخد نمی‌توان انتظار محصول داشت. سقف پرش دانشگاه‌ها با پول محدود است. مثل کارمندی می‌ماند که با پول دولت کار می‌کند. اگر دانشگاه می‌خواهد جهش داشته باشد نباید بیشتر از ۱۵ درصد دولتی باشد و بقیه سرمایه آن باید از طریق فروش تکنولوژی و سهام تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه اساساً محصول از شرکت بیرون می‌آید و نه دانشگاه، خاطرنشان کرد: اگر از پژوهش محصول می‌خواهیم، باید بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند. باید اکوسیستمی درست کنیم که بخش خصوصی روی جوان‌ها به عنوان نیرو‌های اقتصاد دانش بنیان سرمایه‌گذاری کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان معتقد است در اکوسیستم قبلی که بر اساس اقتصاد نفتی ایجاد شده، نمی‌توانیم چنین بستری ایجاد کنیم.

ستاری با تاکید بر اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان بحث ارزش افزوده مهم است، ادامه داد: باید بپذیریم کار کشور دیگر با خام فروشی جلو نمی‌رود. البته که خام‌فروشی فقط نفت نیست و موضوع معدن و زعفران و … را هم در بر می‌گیرد. امروزه دیگر نباید افتخار کنیم که تامین کننده زعفران دنیا هستیم، بلکه ارزش‌افزوده روی این ماده خام و محصولات استخراج‌شده از آن اهمیت دارد. برای انجام این قبیل کار‌ها هم نمی‌توان روی پول دولت حساب کرد و بخش خصوصی باید وارد عمل شود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به تقابل اقتصاد سنتی و دانش‌بنیان، خطاب به حاضران در جمع گفت: تلاش نکنید، در تقابل با استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورید؛ با مخالفت با این جریان کسی سود نمی‌برد چرا که آن‌ها برنده هستند و ما هم پشت آن‌ها ایستاده‌ایم. در تقابل با نسل جدید شکست می‌خورید و تنها راه این است که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

وی تاکید کرد: باید پشت اکوسیستم جدید بایستیم و با فرهنگ و اقتصاد سنتی مبارزه کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه وظیفه داریم ورود بخش خصوصی را به اکوسیستم جدید ایجادشده تسهیل کنیم، بیان کرد: اولویت ما سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی است چرا که معتقدیم استارت‌آپ‌های حوزه خدمات راهشان را پیدا می‌کنند. بیش از دو هزار ایده جدید فقط در حوزه آی تی منتشر کرده‌ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی