در مورد سندروم پیش از قاعدگی چه می دانید؟ علائم سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ آیا یم دانید در طول قاعدگی، سطح هورمون ها چه تغییری می کند؟ حتی زمانی که باردار نیستید، بدن شما در طول ۲۴ ساعت کار می کند تا یک محل پرورش و تولید فرزند به صورت پیشرفته باشد. برای رسیدن به این هدف، مغز و تخمدان ها به طور مداوم از طریق تغییرات سطح هورمونی به چرخه وارد می شوند. در این مقاله از بخش سلامت زنان دکتر سلام، ما می بینیم که هورمون ها در فازهای مختلف چرخه هستند و چگونه بر تناسب جسمی و فیزیکی شما تاثیر می گذارند.

چرخه قاعدگی

چرخه قاعدگی یک تغییر طبیعی عادی در بدن هر زنی است که باعث می شود بارداری صورت گیرد. سیکل قاعدگی از روزهای اول تا روز اول ماه بعد تعیین می شود. بر این اساس، اولین روز از چرخه قاعدگی، اولین روز خونریزی در این دوره است. چرخه قاعدگی دو مرحله دارد. فاز فولیکولی یا فاز پرولیفراتیو 10-16 روز اول از چرخه را شامل می شود و فاز لوتئال یا ترکتوری درست پس از تخمک گذاری است و تا مدت 14 روز در پایان قاعدگی ادامه دارد.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

هورمون های مهم چرخه ماهانه

سیستم تولید مثل تحت نفوذ هورمون های تنظیم شده توسط هیپوتالاموس و هورمون آزاد کننده آن است (GnRH). این هورمون باعث می شود که سلول ها در بخش جلویی غده هیپوفیز، دو نوع هورمون تولید کنند.

اولی هورمون FSH یا هورمون فولیکول است و دیگری LH و یا هورمون luteinizing است. این هورمون ها تمام مسیر را به تخمدان طی می کنند که در آن ها میزان استروژن و پروژسترون را تحت تاثیر قرار داده و به بلوغ فولیکول ها داخل تخمدان ها کمک می کنند.

بعضی از تخمدان های بالغ، به تخمک تبدیل خواهند شد و از لوله های فالوپ عبور می کنند تا بارور شوند و سپس در درون رحم شما بارور می شوند. این تعامل هورمون پیچیده محور هیپوتالاموس – هیپوفیز تخمدان نامیده می شود.

در پایان چرخه قبلی، سطح هورمون آزاد شده به علت بازخورد منفی استروژن و پروژسترون (قبل از گذشت زمان)افزایش می یابد که باعث افزایش سطح هورمون هیجان می شود.

تمام هورمون ها که در محور هیپوتالاموس – هیپوفیز در یک دوره از چرخه قاعدگی وجود دارند و رها می شوند. همه این نوسانات باید با تخمک گذاری انجام شوند و می توانند باعث بروز علائم مانند آکنه، حالت روحی بد، و یا تغییرات اشتها شوند.

حال بیایید نگاهی به این بیندازیم که چگونه سطح هورمون در طول مراحل چرخه تغییر می کند.

مرحله فولیکولی (آماده سازی برای تخمک گذاری)

در طول فاز فولیکولی چرخه، شما بهترین حالت روحی خود را دارید. سطوح افزایش یافته استروژن و سطوح پایین پروژسترون، پوست درخشان و الاستیک را به شما خواهند داد و شما احساس طراوت و انرژی خواهید کرد.

این چیزی است که برای هورمون های شما اتفاق می افتد

سطح بالای FSH در فاز اولیه فولیکول فولیولوژنز را تحریک می کند. در ابتدا تعداد زیادی از فولیکول ها به طور مساوی رشد می کنند اما بعد یک فولیکول غالب انتخاب می شود. فولیکول های کامل استروژن را تولید می کنند و به خاطر بازخورد مثبت آن، هورمون لوتئینیزه شروع به افزایش می کند. سطوح بالای استروژن و LH باعث فعال شدن تعاملات بیوشیمیایی پیچیده می شود که منجر به تخمک گذاری می شود.

استروژن یکی از حیاتی ترین هورمون های زنانه برای زنان است. این هورمون دارای همان اهمیتی است که تستوسترون در مردان دارد. استروژن در زنان مسئول تحریک خصوصیات زنانه ثانویه و باروری است. استروژن با دیگر جنبه های سلامت زنان، مانند ثبات روحی، حفاظت از سلامت استخوان، حفظ سطح کلسترول و ظاهر پوست ارتباط زیادی دارد.

این چیزی است که ممکن است احساس کنید

شما احساس مثبت بیشتری خواهید داشت و بین روز ۶ تا ۱۴ روز از چرخه خود را سپری خواهید کرد. میزان اعتماد به نفس شما بین روز ۶ تا ۱۳ روز به دلیل میزان استروژن و تستوسترون افزایش می یابد. این زمانی است که شما احساس اعتماد به نفس خواهید کرد. این موضوع را اگر در حال برنامه ریزی حضور در جلسات و یا مصاحبه های شغلی هستید، در ذهن خود داشته باشید. همچنین بهترین دوره برای ورزش کردن است.

پوست شما در روزهای ۶ تا ۱۴ روز هورمون طبیعی دریافت خواهد کرد که می تواند بر چگونگی اعمال نفوذ و عطر بر روی پوست شما تاثیر بگذارد. به خاطر داشته باشید که در این زمان عطر به راحتی بر روی بدن شما باقی می ماند.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

تخمک گذاری

تخمک گذاری زمانی است که تخمک از فولیکول غالب بیرون می آید و منتظر بارور شدن است. اگر در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستید، بزرگ ترین شانس شما در روز ۱۴ قبل از اینکه چرخه قاعدگی بعدی شروع شود، است.

این چیزی است که برای هورمون ها اتفاق می افتد

هنگامی که سطح استروژن به اوج خود می رسد، سطح هورمون luteinizing نیز به دلیل بازخورد مثبت افزایش می یابد. این فرآیند تخمک گذاری را آغاز می کند و باعث می شود که تخمک از تخمدان آزاد شود.

این چیزی است که ممکن است احساس کنید

تخمک گذاری شما باید به طور منظم بدون هیچ علامت اضافی به جز تغییرات ترشح واژن، به عنوان افزایش میزان مخاط در رحم ایجاد شود و در این مرحله این علائم ترشحی ایجاد می شود.

انواع مختلف ترشح واژینال در طول چرخه طبیعی هستند، بنابراین اگر ترشح شما کمی در رنگ و ضخامت تغییر کرد، مضطرب نشوید.

اگر در زمان تخمک گذاری احساس ناراحتی و یا حساسیت ویژه ای داشته باشید، ترشح بیش از حد آن امکان پذیر است و مسایل اساسی دیگری نیز وجود دارد که ارزش جستجوی آن ها را دارد.

فاز لوتئال

بعد از زمان تخمک گذاری، LH و نیز سطوح استروژن کاهش می یابند. فولیکول غالب سابق به لوتئوم تبدیل می شود. جسم لوتئومی یک ارگان ناپایدار غدد درون ریز است که در غیاب پروژسترون، لایه درونی رحم را برای کاشت تخمدان های بارور آماده می کند.

این مرحله به مدت ۱۴ روز در اغلب زنان انجام می شود.

این چیزی است که برای هورمون ها اتفاق می افتد

در طول فاز لوتئال بدن شما برای کاشت آماده می شود. سطح هورمون پروژسترون شروع به افزایش می کنند و این زمانی است که شما شروع به تجربه علائم PMS یا علایم premenstrual می کنید. به احتمال زیاد در طول مرحله قاعدگی از چرخه قاعدگی، احساس خوبی نخواهید داشت.

مقدار زیاد پروژسترون، که برای فاز لوتئال معمول است، باعث عصبانیت و احساس ناراحتی و نیز مشکلات پوستی می شود. همچنین هورمون استروژن باعث یبوست می شود، پس وقتی رژیم غذایی خود را برنامه ریزی می کنید، این را در ذهن خود داشته باشید.

این چیزی است که ممکن است احساس کنید

علایم متداول فاز لوتئال شامل تمام علایم شناخته شده فاز پیش از قاعدگی مانند:

افزایش اشتها خستگی گریز از اجتماع و افراد خستگی ناشی از سندرم قبل از قاعدگی موها و پوست چرب

بیشتر زنان به علت نوسان هورمون های در طول چرخه قاعدگی، تغییرات عمده ای را احساس نمی کنند. برای کسانی که این تغییرات را احساس می کنند، تغییر مراحل چرخه قاعدگی باعث ناراحتی و تداخل با زندگی روزمره می شود. اگر یاد بگیرید چطور علائم PMS را تسکین دهید، و درک بهتری از این علائم داشته باشید احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

در غیاب یک بارداری در مرحله لوتئال، سطح هورمون شروع به کاهش و پروستاگلاندین نیز کاهش می یابد. به خاطر این تغییرات، ماهیچه های رحمی و لایه درونی رحم (اندومتریوم)منقبض می شوند. این خونریزی قاعدگی یا چرخه قاعدگی نامیده می شود.

طول عمر آن از ۴ تا ۶ روز است. اما اگر دوره شما به مدت ۲ تا ۸ روز طول بکشد، طبیعی است.

این چیزی است که برای هورمون ها اتفاق می افتد.

پروژسترون و استروژن به تدریج کاهش می یابند، چرا که هیچ باروری وجود ندارد. برخی از علائم قاعدگی معمول شامل درد، سفت شدن پوست و سینه ها، نوسانات روحی ناگهانی، خستگی، سردرد و میگرن و همچنین درد در پشت می باشند. طول مدت قاعدگی از ۴ تا ۶ روز است. اما اگر دوره شما به مدت ۲ تا ۸ روز طول بکشد، طبیعی است.

این چیزی است که ممکن است احساس کنید

در طول فاز قاعدگی، ممکن است احساس ناراحتی، خستگی، و احساس وضعیت روحی بد داشته باشید. با این حال، مقدار زیادی دارو و غذاهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

زنانی که از درد شدید در طول این دوره رنج می برند، اغلب از داروهای تسکین درد مانند مسکن ها استفاده می کنند، و برخی از کمپرس های گرمایی را بر پشت و شکم خود اعمال می کنند تا درد شکم را کاهش دهند.

دوره قاعدگی شما ممکن است طولانی تر از حد متوسط باشد و یا شدیدتر باشد. این موضوع نباید بیش از حدموضوع نگران کننده ای باشد، اما با وجود این، به متخصص بیماری های زنان خود مراجعه کنید تا تایید کند که هیچ مشکل بهداشتی دیگری وجود ندارد که باعث ایجاد دوره های خارج از هنجار شود. شما ممکن است بخواهید مواد غذایی دریافتی خود را افزایش دهید تا بتوانید از دست دادن مواد غذایی ناشی از خونریزی شدید جبران کنید.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

چه زمانی PMS (سندروم قبل از قاعدگی) آغاز می شود؟

سندروم پیش از قاعدگی، در واقع اختلالات قاعدگی قبل از دوره پریود است که در این صورت فرد با اینکه هنوز پریود نشده است اما علائم آن مانند دل درد، درد سینه، افسردگی و بد اخلاقی را دارد.

شما می توانید علائم قبل از قاعدگی را در هر سنی داشته باشید، اما آن ها اغلب در اواسط دهه ۲۰ شما شروع می شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، علایم قبل از دوره قاعدگی می تواند از چرخه ای به چرخه دیگر متفاوت باشد. و می توانند بین سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی بدتر شوند. به طور طبیعی، سندروم قبل از قاعدگی (PMS) به هنگام توقف دوران قاعدگی از بین می رود، یعنی، اگر باردار شوید و یا یائسگی شوید.

نوسانات روحی سندرم قبل از قاعدگی: آیا مشکلی وجود دارد؟

آیا به خاطر هیچ دلیلی عصبانی می شوید؟ همه چیز شما را عصبانی می کند؟ آیا احساس گریه و ناراحتی می کنید؟ شما تنها نیستید؛ ۳ نفر از هر ۴ زن سندروم قبل از قاعدگی (PMS)را تجربه می کنند.

ممکن است نوسانات در سطوح هورمون، دلیل اصلی برای چنین نوسانات خلقی باشد.

راه های زیادی برای افزایش سطح شادی و خوشحالی شما وجود دارد: ورزش کردن، خوردن غذای مورد علاقه خود، یا رفتن به خرید!

شواهد علمی این نظریه را ترویج می دهند که چرخه قاعدگی بر سلامت روان شناختی زنان تاثیر می گذارد.

۷۵ % زنان در سن باروری گزارش می دهند که نوسانات روحی و ناراحتی جسمی را در طول قبل از قاعدگی چرخه خود دارند.

روش هایی برای کمک به تسکین نوسانات روحی و درد وجود دارند عبارتند از خواب زیاد، تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و یا ماساژ. تمام اینها تاثیر آرامش بخشی روی ذهن و بدن دارند.

سردرد ناشی از سندروم پیش از قاعدگی : چه کاری می توانید برای کاهش این درد انجام دهید؟

سردرد قبل از قاعدگی می تواند در طول چرخه یک زن، به عنوان مهمان همیشگی محسوب شود.

سطوح استرژن درست قبل از شروع دوره قاعدگی شما کاهش می یابند، بنابراین این سردردها رایج بوده و می تواند سخت و دردناک باشد.

اگر از سردرد در این مرحله از چرخه قاعدگی رنج می برید، علائم خود را قبل از دوره قاعدگی در فلو ثبت کنید و نکات مناسب برای تسکین علائم خود را به دست آورید.

حالا چه کار می توانید بکنید؟ سعی کنید توصیه های پزشکی معمول را دنبال کنید: از یک کمپرس گرم استفاده کنید، یک مسکن ضد التهاب بخورید و یا چرت بزنید.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

اختلالات خواب در سندروم پیش از قاعدگی

چرخه قاعدگی به میزان زیادی به نوسانات در سطح هورمون در زنان بستگی دارد و به طور قابل توجهی بر نواحی به ظاهر بی ربط زندگی ما مثل خواب تاثیر می گذارد.

افزایش یا کاهش تعداد اختلالات مربوط به سندروم پیش از قاعدگی (PMS) ممکن است در الگوهای خواب شما اختلال ایجاد کند.

افزایش دمای بدن ناشی از انتشار هورمون لوتئینیزه (LH) قبل از تخمک گذاری نیز می تواند اثر زیان آوری بر استراحت مناسب داشته باشد.

درک مشکل بخشی از راه حل آن است. برای بهبود خواب خود:

1- سعی کنید هر روز در یک ساعت معین به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.

2- قبل از رفتن به رختخواب، از مصرف موادغذایی وعده های غذایی دیر پرهیز کرده و گرسنه باشید.

3- نویز و نور ناخواسته را کنار بگذارید و یک درجه حرارت راحت را در اتاق خواب تنظیم کنید.

امیدوارم این تغییرات سبک زندگی به شما کمک کند که این گروه خاص از نشانه های قبل از دوره قاعدگی را از بین ببرید.

درد پستان با سندروم پیش از قاعدگی

درد پستان مرتبط با سندروم قبل از قاعدگی (PMS)معمولا شامل درد، زق زق، سنگینی است.

ممکن است برای لمس کردن آن ها و یا حتی پوشیدن کرست زنانه دچار درد شوید ؛ ورم حتی ممکن است باعث شود که شما یک کرست زنانه با سایز بالاتر را بپوشید. هر دو پستان معمولا دردناک هستند، اما نه همیشه. یک پستان ممکن است بیش از دیگری آسیب ببیند.

چند نکته در مورد این که چگونه درد را قبل از دوره قاعدگی کاهش دهید:

لباس مناسب بپوشید. شاید سعی کنید در طول PMS یک سایز بزرگ تر از معمول داشته باشید و یا سعی کنید یک کرست ورزشی نرم و راحت در حین خوابیدن داشته باشید. سعی کنید مصرف کافئین را کاهش دهید و آب بیشتری بنوشید. از استرس اجتناب کنید و راه هایی برای استراحت پیدا کنید.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

گرسنگی غیر معمول در طول سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم قبل از قاعدگی می تواند واقعا با رژیم غذایی شما درگیر باشد. سطح هورمون – درجه اول استروژن، کورتیزول، و سروتونین – می تواند در طول چرخه قاعدگی شما بالا و پایین برود.

ممکن است سبب افزایش اشتها و افزایش متابولیک شود. شما ممکن است به کربوهیدرات ها و چربی بیشتر مثل شکلات، چیپس، شیرینی، شکلات و آب نبات تمایل داشته باشید.

تمایل به غذا در طی PMS از زنی به زن دیگر به دلیل نوسانات هورمون های مختلف بدن متفاوت است.

بسیاری از زنان کاهش سطح سروتونین در طول PMS را تجربه می کنند، که باعث می شود آن ها به کربوهیدرات ها مانند نان و شیرینی تمایل پیدا کنند.

اگر مقدار سروتونین معمولی باشد اما میزان کورتیزولزیاد باشد، شما به احتمال زیاد یک ترکیب چربی و کربوهیدرات را بدون اینکه شیرینی زیادی داشته باشد مثل یک نان شیرینی پوشیده از پنیر خامه ای، آرزو خواهید کرد.

بنابراین، در طول سندرم قبل از قاعدگی (PMS)، چه رابطه ای بین غذاهای آماده و این سندروم (PMS) وجود دارد؟

خوردن کربوهیدرات پیچیده، مانند نان سبوس دار، پاستا، غلات و غیره می تواند به جلوگیری از افزایش وزن و پاسخ به نیاز PMS کمک کند. کربوهیدرات های پیچیده یک گزینه عالی برای زمانی است که احساس گرسنگی می کنید. اگر چه ممکن است کالری بیشتری داشته باشند، زمان زیادی صرف هضم آن می شود که شما را از رسیدن به کربوهیدرات فرآوری شده یا سریع که مستقیما به چربی تبدیل می شود، نگه می دارد. ثبت هر گونه افزایش اشتها و علائم دیگر قبل از دوره قاعدگی در فلو برای دریافت اطلاعات با ارزش تر را می توانید انجام دهید. به دنبال ارتباط بین اشتها، رژیم غذایی و چرخه قاعدگی بگردید. مردان نیز می توانند علائم سندروم قبل از قاعدگی (PMS) داشته باشند. برخلاف باور عمومی، زنان تنها کسانی نیستند که از علائم “PMS” رنج می برند. خشونت، رفتارهای عجیب و غیر عادی منفی و کاهش محرک جنسی می تواند به کمبود سطح کافی تستوسترون در مردان مربوط باشد. استرس درمان نشده منبع این کاهش هورمون است. دانشمندان نام این سندروم تندمزاجی را (IMS) نام گذاری کرده اند و ثابت می کنند که این هورمون ها در جنس زن و مرد یکسان هستند.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

درمان سندرم قبل از قاعدگی : چه باید کرد؟

حدود ۷۵ % از زنان با سندروم قبل از قاعدگی (PMS) مبارزه می کنند، که مربوط به تغییرات سطح هورمون پیش از رسیدن دوره قاعدگی است. اما تنوع هورمونی تنها عاملی نیست که به این نشانه ها کمک می کند. سندروم قبل از قاعدگی اغلب با تغییرات در مواد شیمیایی مغز مرتبط است و برخی اوقات می تواند با رژیم غذایی ناسالم و کمبود غذای خاص تشدید شود. مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای سیاه، نوشابه های انرژی زا باعث بدتر شدن PMS می شود. ما توصیه می کنیم که از غذاهای شور (چیس ها، غذای کنسرو شده، پفک، آبجو، اسنک، سس و غیره) اجتناب کنید چون آن ها می توانند علائم شما را نیز بدتر کنند. برای برخی از زنان، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یک فاجعه واقعی است، به ویژه اگر آنها اختلال قبل از قاعدگی (PMDD) را تجربه کرده و علائم شدیدتری دارند. ناراحت نباشید و در سکوت رنج نبرید! درد یک علامت بدن است که نشان می دهد چیزی اشتباه است؛ این چالشی است که شما باید شجاعانه آن را تحمل کنید. هدف ما این است که توصیه های لازم را به شما ارائه کنیم، پس تمام نشانه های خود را در فلو ثبت کنید. اگر این وضعیت واقعا بر زندگی شما تاثیر می گذارد، لطفا با پزشک خود مشورت کنید.

درک چرخه قاعدگی تان می تواند زندگی شما را بهبود بخشد

این روشی است که می توانید زندگی خود را با آشنا کردن چرخه قاعدگی خود بهبود بخشید.

چرخه قاعدگی خود را با استفاده از تقویم علامت گذاری کنید و انتظار تغییرات را داشته باشید. به مشاهدات شخصی در مورد تقویم خود توجه داشته باشید و رژیم غذایی، مراقبت از پوست و فعالیت های خود را تنظیم کنید. اگر رژیم غذایی خود را شروع می کنید، این کار را در اولین روز از دوره های خود انجام دهید. این زمانی است که سطح پروژسترون، و همچنین میزان انسولین شما در پایین ترین سطح قرار خواهد گرفت. انسولین مسئول ایجاد حس گرسنگی است، و زمانی که از آب بیشتری استفاده می کنید احساس گرسنگی کمتری نسبت به همیشه خواهید داشت. رژیم غذایی و مراقبت شخصی خود را برای کار با تعادل هورمونی فعلی در بدن خود تنظیم کنید. تغییرات در سطح گلوکز خون و مقاومت انسولین ناشی از نوسانات پروژسترون، اشتهای شما را تحت تاثیر قرار می دهد. با آگاه بودن از اینکه چگونه دوره های شما بر انسولین بدن شما تاثیر می گذارند، می توانید میزان اشتها و افزایش ناگهانی غذا را به عنوان راهی برای دقت به وزن و سلامتی خود انجام دهید.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و سطح هورمون ها در طول چرخه ماهانه

چرخه قاعدگی : سوالات متداول

در اینجا پاسخ هایی برای رایج ترین پرسش هایی هستند که کاربران فلو تمایل دارند درباره چرخه ماهانه خود بدانند.

چه زمانی به احتمال زیاد حامله می شوم؟

آیا برای حامله شدن برنامه ریزی می کنید؟ روزهایی در ماه وجود دارد که شما بیشترین شانس را دارید و این کار با هورمون ها انجام می شود.

در تئوری، این امکان وجود دارد که هر زمان که در طول چرخه قاعدگی تلاش می کنید باردار شوید.

با دانستن این موضوع که منی تا پنج روز در رحم زنده می ماند، و امکان ایجاد یک چرخه قاعدگی به طور مرتب وجود دارد باید بگوییم شما در هر زمانی که از کنترل کننده های بارداری استفاده نمی کنید احتمال بارداری وجود دارد.

قاعده سرانگشتی این است که بهترین شانس شما برای باردار شدن در دوران تخمک گذاری وجود دارد. این روزهای خاصی است که اگر می خواهید باردار شوید نباید از دست بدهید. توجه به زمان مناسب برای حاملگی، برای زوج هایی که در فرآیند لقاح مصنوعی یا درمان ناباروری قرار دارند، اهمیت بیشتری دارد.

چه زمانی می توانیم رابطه جنسی داشته باشیم؟

شما می توانید در هر روز از سیکل قاعدگی خود بجز هفته پریود، مقاربت داشته باشید. در طول قاعدگی از رابطه جنسی دوری کنید چون رابطه جنسی در این روزها می تواند باعث افزایش خطر عفونت شود.

فعالیت های کمتری را در طول دوران قاعدگی خود برنامه ریزی کنید. هر سفر و یا تعطیلات را در دوره هایی زمان بندی کنید که در دوره قاعدگی نیستید تا احساس راحتی داشته باشید. پاپ اسمیر در بین نهم و بیستم سیکل، بسیار دقیق است، و زمانی است که شما باید یک قرار ملاقات با پزشک خود را برنامه ریزی کنید. سطوح استروژن بالا (قبل از تخمک گذاری و در وسط فاز قاعدگی) از چرخه شما، زمانی است که شما بیش ترین مقاومت را دارید و این زمانی است که شما باید قرارهای ملاقات مانند اصلاح کردن، گرفتن خالکوبی، و یا دیدن دندان پزشک را برنامه ریزی کنید.

نتیجه گیری

اگر علائم شدیدی به خاطر نوسانات هورمونی تجربه می کنید، اطمینان حاصل کنید که با متخصص بیماری های زنان خود صحبت کرده اید و تست های لازم را انجام داده اید. از آنجا که عدم تعادل هورمونی نیز می تواند ناشی از شرایط بد خواهانه دیگری باشد، عاقلانه است که سطح روحی خود را تحت کنترل داشته باشید.

درک سرعت تغییرات هورمونی در طول چرخه شما می تواند به شما کمک کند زندگی روتین خود را تغییر دهید و در زمان های سخت احساس راحتی بیشتری بکنید. چند تغییر سبک زندگی و یادداشت های تقویم می تواند تفاوت ایجاد کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر چه زودتر زندگی خود را با چرخه خود همگام می کنید!