تهدیدات زیستی، خطر جدی که نباید غفلت کرد


تهدیدات زیستی، خطر جدی که نباید غفلت کرد

اصفهان- ایرنا- دامنه تهدیدات زیستی به خاطر گستردگی ابعاد آن، خطری است جدی که به اعتقاد کارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان نباید نسبت به این تهدیدها غفلت و برای مقابله با آن ضمن شناسایی دقیق ظرفیت ها باید برنامه ریزی اصولی و پایدار اتخاذ کرد.

تهدیدات زیستی به ۶ حوزه تهدیدات آب، دام، انسان، غذا، دارو و محیط زیست تقسیم می‌شوند که برغم اقدامات انجام شده در کشور هنوز تا کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی در بالاترین سطح ممکن در این حوزه‌ها، فاصله وجود دارد که به تاکید کارشناسان باید تدابیر ویژه اتخاذ کرد.

به تاکید کارشناسان تهدیدات زیستی بسیار خطرناک‌تر از جنگ با سلاح‌های شیمیایی است به طور مثال در بحث آلودگی آب و خاک سال‌ها حذف نمی‌شود و اثرات آن بر اقتصاد کشور اثر می‌گذارد.

آنان می‌گویند در جنگ زیستی دشمن آشکارا یا پنهان از تسلیحات زیستی علیه منابع انسانی و یا زیرساخت‌های اقتصادی علیه یک کشور با هدف وارد نمودن ضربه نظامی، از بین بردن مقاومت، تحمیل خسارت اقتصادی و در نهایت ایجاد خلل در ارائه خدمات عمومی به مردم استفاده خواهد کرد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ - که به داووس امنیتی دنیا مشهور است- بیل گیتس مدیرعامل شرکت ماکروسافت در این کنفرانس ۱۸ فوریه ۲۰۱۷ هشدار داد در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده بیماری کشنده ای از طریق هوا انتشار می‌یابد که بیش از ۳۰ میلیون نفر را می‌کشد یا اینکه در آینده نزدیک ویروس آبله از صفحه کامپیوتر منتقل می‌شود و سه ابزار واکسن، فنون تشخیصی و دارو برای مقابله با این تهدیدات به شمار می‌روند.

حال صرفنظر از جنبه‌های تجاری یا تجربی این تهدید، از این ۳۰ میلیون نفر چند نفر سهم ایران است و آیا امکانات مقابله با آن را مهیا کرده‌ایم. آیا در حوزه‌های

آب توانستیم تدابیر اصولی بیندیشیم؟ آیا در بخش دام که دارای حساسیت‌های فراوانی است برنامه‌های در نظر گرفته شده است؟ غذا مبحثی مهمی است آیا برای مقابله با چالش‌های فرارو هم فکری شده؟ همچنین عوامل تهدید بخش دارو چطور؟ و مهم‌تر در بخش محیط زیست که چالش اکنون دنیاست نیز چه کارکرده‌ایم؟

برخی از کارشناسان می‌گویند آمریکا، استراتژی انهدام مراکز ثقل را در خاورمیانه طراحی کرده که در حال اجرای آنهاست، راهبرد مقابله کشورمان با اینگونه چالشهای فراروی بخش‌های گوناگون چیست.

در اسفندماه سال ۹۴، رزمایشی با موضوع سی سی. اچ. اف (C. C. H. F) -تب کریمه کنگو- در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و هرمزگان برگزار شد؛ منطقه سیستان و بلوچستان مناسب رشد کنه ناقل بیماری نیست اما این منطقه جزو آلوده‌ترین مناطق این بیماری است و در رزمایش برحسب اتفاق از دام، کنه حامل بیماری شناسایی شد.

نکته دیگر اینکه پدافند غیرعامل، همان طور که از نامش پیداست، مقوله‌ای مربوط به دوران جنگ و یا صلح نیست، بلکه یک آمادگی برای مقابله با حوادث و بلایای مختلف طبیعی و غیرطبیعی است و از همین رو لزوم آگاهی در مورد آن یک ضرورت است.

در تعریف پدافند غیرعامل عنوان می‌شود مجموع اقدام‌های دفاعی غیرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات خصمانه دشمن می‌شود.

به تاکید توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، پدافند غیرعامل سپری است مصونیت بخش برای کشور، که کشور را از درون مصون می‌کند و این ضرورت جدی این مقطع انقلاب است.

برخلاف پدافند عامل که تنها نیروهای مسلح و تجهیزات و سیستم‌های دفاعی و نظامی در آن نقش دارند؛ در پدافند غیرعامل تمام نهادها، سازمان‌ها و مردم نقش بسیار مهمی می‌توانند داشته باشند و از همین رو باید مفاهیم و اصول پدافند غیرعامل در جامعه نهادینه شود.

در این مسیر آموزش و اطلاع رسانی به عنوان یکی از اصول اولیه مهم پدافند غیرعامل موضوعی بسیار مهم است که باید مورد توجه مسؤولان امر و عموم مردم قرار گیرد.

براساس نظر کارشناسان آگاهی اقشار مختلف مردم در خصوص مقوله پدافند غیرعامل و آشنایی با آن، این امکان را فراهم می‌سازد که در برابر حملات و وقایع مختلف طبیعی و غیرطبیعی در حوزه‌های مختلف آمادگی داشته باشند.

و در واقع با پرداخت اصولی به این مقوله مهم که ضرورتی انکارناپذیر در دنیای امروز است، می‌توان تهدیدات احتمالی را نه تنها خنثی، بلکه به فرصتی مهم برای جامعه تبدیل کرد.

پدافند غیرعامل، ارزان‌ترین، پایدارترین و صلح آمیزترین روش دفاعی در دنیاست و هر چه بیشتر روی آن سرمایه گذاری شود کمتر در معرض تهدید و تحریم قرار می‌گیریم.

آمایش سرزمین در پدافند غیرعامل خیلی مهم است اما در ایران، در گذشته به آمایش سرزمین متناسب با آسیب پذیری کشور توجه نشد و این درحالی است که اگر به درستی آمایش سرزمین صورت گیرد در حفظ امنیت موفق خواهیم بود و اگر به دلیل آسیب پذیری و تهدیدات حادثه‌ای اتفاق بیفتد، می‌تواند مشکلات جدی برای نظام سلامت کشور به همراه داشته باشد.

اگر در حوزه‌های پدافند غیرعامل غفلت شود، خسارات زیادی به بار می‌آورد؛ امروز حتی کشورهای اسکاندیناوی به خاطر اشکال مختلف حملات تروریستی ناامن شدند که مشخصه بارز جنگ‌های نسل چهارم این است که پایه آنها، دانش بوده و جنگ‌های سایبری، بیوسایبر و ژنتیکی هستند که اینگونه جنگ‌ها به طور معمول کشورها را مورد آسیب قرار می‌دهند اما کشور شروع کننده جنگ به راحتی قابل شناسایی نیست و دوره زمانی آن بسیار کوتاه مدت و با شدت تخریب و خسارت زائی بالا می‌باشد.

تحریم رئیس جمهور جدید آمریکا علیه ایران، تحریم تجهیزات پزشکی بوده البته نه تجهیزاتی مانند تجهیزات تصویربرداری ام. ار. آی بلکه بیشتر ابزارهای تشخیصی، رصد و پایش تحریم شده بنابراین باید به شرکت‌های دانش بنیان توجه داشت که البته نخستین مراکزی که در کشور آسیب دیدند متأسفانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بودند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان " تهدیدهای زیستی و ضرورت پدافند غیرعامل" با حضور سید امیر جعفری رئیس هیأت مدیره انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران شعبه اصفهان و کارشناس حوزه پدافند غیرعامل در استان، حشمت الله انتخابی کارشناس و پژوهشگر حوزه آب، سید مرتضی صفوی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سیدفرهام امین شرعی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد برگزار کرد.

پدافند غیرعامل تنها راه حفاظت از سرمایه‌های زیستی و مقابله با تهدیدات دشمن

کارشناس حوزه پدافند غیرعامل استان اصفهان، گفت: حفاظت و حراست از سرمایه‌های زیست محیطی در پدافند غیرعامل و مقابله با تهدیدهای دشمن پایه مهم است، سرمایه ملی زیستی شامل انسان و موجودات زنده اعم از حیوان و گیاه و ذخایر ژنتیکی موجودات در محدوده مرزهای ملی، منابع زیست محیطی اعم از منابع آبی و خاکی، منابعی (غذایی، بهداشتی، دارویی و…) که دارای تأثیر متقابل بر چرخه حیات موجودات زنده داشته باشند، همچنین سرمایه‌های زیستی نقش حیاتی در امنیت ملی، اقتصاد ملی، سلامت و ایمنی عمومی و بقای باورهای مذهبی و ملی دارند.

سید امیر جعفری در میزگرد ایرنا با اشاره به گستردگی تهدیدات زیستی و افزایش اهمیت آنها در جنگ‌های ترکیبی، افزود: این نوع از تهدیدها بیش از جنگ‌های نظامی خسارت آور و اهمیت دارند که با حفاظت و حراست از سرمایه‌های ملی و مراقبت از ظرفیت‌های داخلی قابلیت مقابله با این تهدیدها وجود دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های زیستی کشور در شش حوزه انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، محیط زیست و منابع طبیعی و غذا و دارو از شاخص‌های مهم زیستی محسوب می‌شود، تصریح کرد: حفاظت از این سرمایه‌ها به روش‌های مختلف از جنبه‌های مهمی برخوردار است و هرگونه تهدید علیه این ظرفیت‌ها موجب بروز چالش‌هایی برای کشور و سلامت جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: هرگونه تهدید علیه این ظرفیت‌های طبیعی و مهم که بر پایه برنامه ریزی های دشمنان و یا در اصطلاح دشمن پایه باشد باید مورد دقت و توجه بیشتری قرار گیرد و پدافند غیرعامل در این خصوص نقش مؤثری را باید نسبت به این چنین وضعیتی ایفا کند.

وی سرمایه‌های معنوی را نیز برای کشور و جامعه مهم بیان کرد و یادآور شد: هر آنچه به ارزش‌های و ظرفیت‌های معنوی کشور از جمله میراث فرهنگی صدمه بزند نیز باید مورد توجه قرار گرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران شعبه اصفهان مطالعه و بررسی ظرفیت‌های زیستی و تهدیدهای پیش روی این عرصه را ضروری بیان کرد و گفت: با اقدامات اساسی در چرخه پدافند زیستی قادر به جلوگیری از تهدید علیه سلامت و امنیت ظرفیت‌های زیستی خواهیم بود.

وی با اشاره به دو سند ذخایر ژنتیکی و مرزبانی زیستی به عنوان دو سند مهم پدافندی در حوزه پدافند زیستی، ایجاد بانک ذخایر ژنتیکی را یکی از مهم‌ترین اقدامات پدافندی برای حفظ سرمایه‌های کشور برشمرد و گفت: باید اطلاعات مربوط به این موضوع به صورت محرمانه و جز سرمایه‌های مهم کشور مورد کنترل و حفاظت قرار گیرد تا از دستبرد یا سرقت ژنتیکی توسط دشمنان که می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای وارد کردن خسارت به سرمایه‌های زیستی فراهم کند جلوگیری شود.

به تاکید وی همچنین در سند مرزبانی زیستی همه مرزهای زمینی، هوایی (فرودگاه‌های بین المللی) و دریایی کشور موظف به رعایت ملاحظات پدافندی شده‌اند.

وی به اهمیت تصفیه خانه‌های آب کشور اشاره کرد و گفت: جایگاه و اهمیت تصفیه خانه‌ها در جنگ‌های زیستی یا بیوتروریسم به اندازه مراکز نظامی است و باید در راستای حفاظت آنها و جلوگیری از صدمه به آنها برنامه‌ریزی و اقدام شود.

کارشناس حوزه پدافند غیرعامل در استان اصفهان استفاده از فنآوری های پیشرفته در تصفیه آب و حذف تدریجی کلرزنی در آب آشامیدنی و حذف استفاده از گاز کلر در حوزه صنعت، حذف نگاه‌های قومیتی و تأمین آب اضطراری را از جمله نگاه‌های پدافندی به حوزه آب برشمرد.

وی شناسایی سرمایه‌های کشور و تهیه بانک اطلاعاتی را مهم خواند و اضافه کرد: در حوزه پدافند غیرعامل باید ظرفیت‌های کشور ابتدا شناسایی شود و پس از ریسک شناسی دارایی‌های زیستی راهکارهای لازم برای حفاظت آنها در برابر تهدیدهای دشمنان پیش بینی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

جعفری با توجه به آمار بالای خسارت‌های ناشی از بیماری‌های مشترک انسان و دام به ویژه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور و استان اصفهان تأسیس آزمایشگاه‌های تخصصی ویروس شناسی را از جمله ضروری‌ترین اقدامات لازم در حوزه پدافند زیستی بیان کرد و گفت: این آزمایشگاه‌ها می‌تواند در شناسایی سریع منشأ بیماری‌ها و تعیین کردند نوع واکنش دستگاه‌های مسئول به تهدیدات زیستی ناشی از این قبیل بیماری‌ها راهگشا باشد.

جعفری موقعیت جغرافیایی استان اصفهان، وجود زیرساخت‌های آماده و سرمایه‌های انسانی متخصص در دانشگاه‌های استان را از جمله مزیت‌های اصفهان برای تأسیس چنین آزمایشگاهی می‌داند.

وی ادامه داد: افزایش شدت تهدیدات زیستی در جهان که در ریسک شناسی سالانه مجمع جهانی اقتصاد برای محتمل‌ترین و تأثیرگذار ترین تهدیدات زیستی برای کشورهای جهان ورد تائید و تاکید قرار گرفت موجب شده اقدامات کشورها برای مقابله با این قبیل تهدیدات افزایش یابد. با این حال اتخاذ برخی از تدابیر نادرست و غیرکارشناسی و یا نگاه‌های کوتاه مدت مدیریتی موجب شده هنوز به نقطه مطلوب در کاهش آسیب پذیری ها در این حوزه نرسیم.

وی معتقد است اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی و خدماتی بدون پیوست پدافند غیر عامل موجب بروز و افزایش تهدیدات مختلف خواهد شد و خسارت‌های بعضاً جبران ناپذیری را در آینده رقم خواهد زد.

وی همجواری برخی از صنایع پرخطر یا کارخانه‌های دارای مواد شیمیایی در یک منطقه بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین و ملاحظات پدافند غیرعامل را از جمله چالش‌ها برشمرد و گفت: فعالیت‌های مجتمعی باید با راهکار و برنامه ریزی باشد و به دلیل احتمال حوادث دومینووار در صنایع پرخطر نباید همه سرمایه‌ها در یک منطقه متمرکز بشوند زیرا با کوچک‌ترین اتفاق دیگر بخش‌هادچار مشکل خواهند شد.

جعفری برنامه ریزی برای امحاء و دفن اصولی پسماندهای ویژه (شیمیایی، پزشکی و…) را از جمله یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات پدافندی در حوزه تهدیدات زیستی برشمرد و با توجه به حجم بالای صنایع در استان و تولید پسماندهای ویژه همکاری این صنایع و تشدید نظارت دستگاه‌های ذیربط را ضروری برشمرد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری گسترده برخی از کشورهای منطقه و یا شخصیت‌های معروف جهانی در حوزه تهدیدات زیستی و احتمال افزایش این تهدیدات و وقوع جنگ‌های زیستی یا بیوتروریسم بر لزوم ایجاد آمادگی در کشور برای مقابله با این تهدیدات تاکید کرد و ایجاد بانک اطلاعاتی به روز، آزمایشگاه‌ها و امکانات تخصصی برای سرمایه‌های زیستی و رصد و مطالعه برای شناسایی توطئه‌های دشمنان را ضروری دانست و ادامه داد: در جنگ زیستی دشمن آشکارا یا پنهان از تسلیحات زیستی علیه منابع انسانی و یا زیرساخت‌های اقتصادی علیه یک کشور با هدف وارد نمودن ضربه نظامی، ازبین بردن مقاومت، تحمیل خسارت اقتصادی و در نهایت ایجاد خلل در ارائه خدمات عمومی به مردم استفاده خواهد کرد.

جعفری با اشاره به تروریسم زیستی یا بی وتروریسم به اقدامات آمریکا در حذف برخی از رهبران مخالف خود از طریق بیوتروریسم پیوند خوردن تروریسم با حوزه زیستی را بسیار خطرناک دانسته و هدف دشمن از دست زدن به چنین اقدامات را از بین بردن سرمایه‌های انسانی و منابع ملی و در نهایت ایجاد رعب و وحشت در جامعه برای تسهیل در کسب موفقیت‌های سیاسی و نظامی خود عنوان کرد.

به اعتقاد این کارشناس بیوتروریسم از اشکال پیچیده و گسترده‌تری نسبت به قبل برخوردار شده است و اقدامات تروریستی در این حوزه از ترور شخصیت‌های سیاسی از طریق ویروس‌های کشنده به بیوتروریسم در سطح جوامع انسانی و از بین بردن سرمایه‌های زیستی، تغییرات ژنتیکی و در نهایت تغییر در سبک زندگی و گسترش بیماری‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به تدوین سند و الگوی اجرایی قرارگاه پدافند زیستی در استان و تعیین شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی در مقابله با بحران‌های زیستی؛ جنگ زیستی بی وتروریسم را از جمله اقدامات مهم برای کاهش خسارت به این حوزه بیان کرد و گفت: در این سند تعاریف، برنامه‌ها، اقدامات و مسئولیت افراد حقوقی مشخص شده است و در کمسیون‌های تخصصی یا کاگروه های پدافندی این موضوعات بررسی و راهکارهای لازم برای مقابله با تهدیدهای زیستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید سناریو تهدیدهای زیستی در جنگ‌های ترکیبی را مورد توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: باید به اصول پدافند غیرعامل و حفظ سرمایه‌های ملی توجه کرد.

جعفری آشنایی و آموزش همگانی مردم با سرمایه‌های زیستی و تهدیدات زیستی را از جمله اقدامات اصولی و اساسی دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاهی برشمرده و معتقد است اولین گام مقابله با تهدیدات افزایش سطح معلومات علمی شهروندان با این قبیل تهدیدات است.

سو مدیریت عامل اساسی در بروز مشکلات حوزه آب کشور شد

پژوهشگر و کارشناس حوزه آب در استان اصفهان گفت: سو مدیریت عامل اساسی در بروز مشکلات حوزه آب کشور شده که رفع چنین چالشی بسیاری از معضلات را کاهش می‌دهد.

حشمت الله انتخابی در میزگرد ایرنا آب را به عنوان یکی از شاخص‌های مهم زیستی معرفی کرد و افزود: مدیریت و حراست از این سرمایه مهم زیستی بسیار ارزشمند است که تحقق آن به مدیریت کارآمد و کارشناسی شده و به دور از فعالیت‌های سیاسی است.

وی ادامه داد: افزایش بارش‌ها و کاهش بارندگی هر دو به دلیل مشکلات مدیریتی برای کشور چالش ساز بوده و قدرت و توانایی برای مدیریت آن به گونه‌ای که معضلات را رفع کند، نبوده است.

وی با بیان اینکه بارندگی سال زراعی کنونی در سراسر کشور بیش از حد نرمال بود، تصریح کرد: با وجود افزایش بارندگی‌ها اما مشکل کم آبی و مدیریت رودخانه‌ها همچنان وجود دارد که این موضوع نشان از بی تدبیری در برنامه ریزی هاست.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی استان اصفهان بسته شدن رودخانه زاینده رود در شرایط فعلی را ناکارآمد بیان کرد و گفت: با وجود بارندگی‌ها باید آب رودخانه باز باشد و تالاب گاوخونی از آن برای کاهش دیگر مشکلات زیستی استفاده کند.

وی به مدیریت آب در حوزه مصرف آشامیدنی اشاره کرد و اظهار داشت: مدیریت بهینه مصرف از سوی مردم از اهمیت خاصی برخوردار است اما نباید با وجود بارندگی‌ها مشکلات تأمین آب برای مردم ایجاد شود.

وی برداشت بی رویه در سال‌های خشکسالی را عامل بروز فرونشست معرفی کرد و گفت: در زمان خشکسالی برخی رفتارها مثل برداشت زیاد از چاه‌های آب موجب خشکی سفره‌های زیر زمینی و همچنین فرونشست در مناطق مختلف کشور شده است.

وی سو مدیریت در حوزه آب کشور بسیار مهم بیان و اضافه کرد: بی مدیریتی در مقاطع زمانی گذشته موجب خشکی برخی از مناطق کشور و خسارت به اقتصاد و فعالیت معمولی مردم شده است.

انتخابی آسیب پذیری مجاری انتقال آب را تهدیدی علیه جامعه بیان کرد و گفت: باید برنامه ریزی ها به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز برای انتقال آب و کاهش مشکلات این حوزه برود و تصفیه خانه‌ها و مجاری انتقال آب ایمن شوند.

وی نبود تکنولوژی‌های نوین در حوزه آبرسانی را به افزایش آسیب پذیری ها در این عرصه تعمیم داد و افزود: سیستم انتقال آب باید مکانیزه باشد و از روش‌های نوین برای مدیریت آنها استفاده کرد که ورود میکروب در هر لحظه مورد بررسی قرار گیرد.

وی کوتاهی در تکمیل پروژه‌های آبرسانی را نیز از دیگر تهدیدهای زیست محیطی بیان کرد و ادامه داد: روند طولانی اجرای پروژه‌های آبرسانی موجب خسارت به فعالیت و از بین رفتن پیش بینی‌های لازم می‌شود.

مردم به فراگیری آموزش برای تغذیه سالم نیاز دارند

عضو هیأت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مردم به فراگیری آموزش برای استفاده از تغذیه سالم نیاز دارند.

سید مرتضی صفوی تغذیه را یک موضوع مهم در مسائل زیستی معرفی کرد و گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی همه مردم در تمامی اوقات به غذای سالم است که باید در هر شرایطی این غذای سالم به صورت کیفیت و قیمت یکسان در سراسر کشور به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: همه مسئولان و متولیان این حوزه باید تلاش خود را برای تحقق امنیت غذایی انجام دهند اما مردم نیز باید نسبت به این موضوع مهم و تهیه غذای سالم آموزش ببینند و نقش خود را در انتخاب آن ایفا کنند.

وی با اشاره به تغییر عوامل مرگ و میر در جامعه امروزی با گذشته، گفت: در گذشته بیماری‌های واگیردار مهمترین عامل مرگ و میرها به شمار می‌رفت که با پیشرفت علمی این چالش رفع شد اما در عصر حاضر بیماری‌های غیرواگیردار مثل دیابت و فشار خون بالا مهمترین عوامل مرگ و میر است.

وی اضافه کرد: چنین وضعیتی به سبک زندگی ناسالم و مصرف غلط غذا اشاره دارد که باید برای بهبود آن سبک زندگی و مصرف غذای سالم در جامعه فرهنگ سازی و آموزش داده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آموزش مصرف غذای سالم یکی از ضرورت‌های جامعه است، خاطرنشان کرد: این فعالیت آموزشی باید در مهدهای کودک و دوران کودکی انجام شود تا اینکه در آینده با مشکلات بیشتری روبرو نباشیم.

وی کمبود ویتامین در بدن مردم به دلیل بی توجهی به مصرف غذاهای سالم را از دیگر چالش‌های تغذیه جامعه بیان کرد و اظهار داشت: مردم نسبت به تأمین ویتامین مورد نیاز بدن بی توجه هستند و یا با مصرف نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه مانع از جذب ویتامین غذاها به بدن می‌شوند.

وی مصرف بالای نوشابه را خسارت جدی برای کشور بیان کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۸۴، مصرف نوشابه در ایران چها برابر معدل دنیا بوده که چنین وضعیتی بروز بیماری‌ها و تهدیدهایی علیه زندگی انسان را هشدار می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی از این تهدیدها توسط دشمنان برنامه ریزی شده و برخی نیز ناشی از تغییر فرهنگ است، یادآور شد: افزایش آگاهی عمومی برای مصرف غذای سالم و مفید بسیار مهم است و باید مردم نسبت به غذای خود آگاه و با دقت باشند تا اینکه سلامتی خود را به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی از دست ندهیم.

به اعتقاد صفوی خروج از ناامنی‌های غذایی به مشارکت گروه‌های مختلف مردمی و نهادهای اداری نیاز دارد که با همکاری همدیگر در هر شرایطی که تهدید وجود دارد، این تهدید رفع و سلامت غذایی در زنجیره تولید و عرضه قرار گیرد.

وی نظارت بر تولید و عرضه مواد خوراکی و غذایی را مهم بیان کرد و گفت: نیروی انسانی برای فعالیت‌های نظارتی اندک است و قادر به انجام با کیفیت همه نظارت‌ها نیستند که از این رو نظارت همگانی و مشارکت مردمی در ارائه تخلفات و همچنین استفاده نکردن از تولیدات ناسالم مؤثر است.

آمایش سرزمینی برای حفاظت از سرمایه‌های زیستی مورد غفلت قرار گرفت

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: آمایش سرزمینی برای حفاظت از سرمایه‌های زیستی مورد غفلت قرار گرفته است که باید تقویت و بر اساس این برنامه سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی انجام شود.

فره‌ام امین شرعی با اشاره به ضرورت حفظ محیط زیست اظهارداشت: آمایش سرزمینی به برنامه ریزی برای فعالیت‌های اقتصادی در هر منطقه کمک می‌کند و بی توجهی گذشته به این موضوع موجب تمرکز صنعت در برخی مناطق مانند اصفهان شده و این موضوع آسیب‌های زیادی را برای محیط زیست ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: کشت محصولات پرمصرف آب در استان اصفهان نتیجه‌ای جز خشکی مزارع نداشته و موجب بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای استان اصفهان شده که اگر آمایش سرزمینی در سراسر کشور مورد توجه بود آنگاه امروز با چالش‌هایی مثل آب و خاک و ریزگردها مواجه نبودیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به پدافند غیرعامل برای رفع تهدیدهای زیستی از اهمیت خاصی برخورد داراست، آمایش سرزمینی در پدافند غیرعامل مؤثر و ارزشمند است تا تهدیدهایی مثل آلودگی هوا به دست مسئولان و مردم برای کشور ایجاد نشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد حراست و حفاظت از تصفیه خانه‌ها و خطوط انتقال آب را مهم بیان کرد و افزود: کنترل وضعیت تصفیه خانه‌ها و لوله و کانال‌های انتقال آب به کاهش مشکلات کشور کمک می‌کند زیرا دشمن با آلوده کردن این مناطق قادر به تحمیل خسارت‌های زیادی به کشور است.

وی با بیان اینکه قوانینی برای حفاظت از محیط زیست در کشور داریم اما اجرا نمی‌شود، گفت: در قانون اساسی ما به حفاظت از محیط زیست اشاره شده و ایران دومین کشور در این حوزه است که دستورالعمل در این حوزه دارد که اجرای آن بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند.

به اعتقاد وی خطر ریزگردها برای سلامت انسان با مدیریت منابع آبی و جلوگیری از خشکی تالاب‌ها می‌توان کاهش داد اما برخی از بی تدبیری‌ها و یا برنامه ریزی های مدون دشمنان و سو مدیریت برخی از مدیران موجب بروز چنین مشکلی شده است.

وی سیاسی کاری در حوزه محیط زیست و سایه افکندن این موضوع بر سر پدافند غیرعامل موجب تهدیدهایی علیه محیط زیست و سلامت انسان شده و باید مدیریت و برنامه ریزی جدی برای این موضوع مهم بشود.

به گفته امین شرعی کشور دچار چالش در حوزه آب شده که مسئولان امر به دلیل سو مدیریت منابع و نیازها را به خوبی مدیریت نکرده و ذخایر از بین رفته‌اند که این موضوع موجب بروز این معضل در حوزه آب شده و چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است.

وی به آب مجازی اشاره کرد و گفت: استفاده غیر محسوس آب در تولید برخی از محصولات با عنوان آب مجازی بدون مطالعه مانده و استراتژی برای آن تعریف نشده که با وجود بحران‌های آبی آیا تولید چنین محصولاتی منطقی است؟

وی وجود بافت‌های فرسوده متعدد در شهرهاو روستاها و نبود پناهگاه‌های مطمئن برای منازل مسکونی و مراکز عمومی را از دیگر چالش‌های زیستی بیان کرد و گفت: این مسائل تهدیدها را افزایش و در هنگام بروز حادثه مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی بی توجهی به موضوع پدافند غیرعامل در اجرای پروژه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: باید پیش از اجرای فعالیت و پروژه‌ها امکان سنجی لازم در خصوص الزامات پدافند غیرعامل صورت بگیرد و مسائل شخصی، قومی، سیاسی و شخصی وارد چنین تصمیم گیری و نیازسنجی‌هایی نشود.

۷۱۳۱/‌۶۰۲۶/‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است