هنرمندان نقش موثری در انتقال ارزش ها و مفاهیم رضوی به جامعه ایفا می‌کنند


هنرمندان نقش موثری در انتقال ارزش ها و مفاهیم رضوی به جامعه ایفا می‌کنند

یزدانی گفت: هنرمندان با کار هنری خود می‌توانند نقش ارزشمندی در انتقال فرهنگ و مفاهیم رضوی و همچنین دیگر موضوعات جامعه در قالب هنر نمایش ایفا کنند.

«فردین یزدانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستاندر یاسوج، گفت: نمایش «حاجت روا» نویسندگی و کارگردانی فردین یزدانی به معرفی بخشی از آئین ها و آداب و رسوم مردم کهگیلویه و بویراحمد و آئین هایی که در فرهنگ رضوی وجود داشته، می پردازد.

یزدانی ادامه داد: خوشبختانه در استان کهگیلویه و بویراحمد مردم ارادت خاصی به ائمه اطهار (علیهم السلام) به ویژه حضرت امام رضا (علیه السلام)، حضرت معصومه (سلام الله علیها)، شاهچراغ و حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر ایشان که در این استان مدفون هستند، دارند.

نویسنده و کارگردان نمایش «حاجت روا» با اشاره به اینکه این نمایش کرامات و اینکه حضرت امام رضا (علیه السلام)شفا دهنده است را به نمایش می گذارد، اظهار داشت: در این نمایش به آئین‌های خرافه نیز می‌پردازد و به مردم یادآوری می کند که بعضی از آنها که خرافه هستند نباید پرداخته شود.

وی با بیان اینکه وساطت ائمه اطهار (علیهم السلام) با خداوند می تواند راهگشا و مشکل گشا باشد، اضافه کرد: ما در این نمایش از یک آئین خرافه به یک باور می رسیم که آن نیز باورهای اعتقادی ماست.

یزدانی در این نمایش «جن گیری» و آئین «آون کوبی» را داریم، ادامه داد: در استان کهگیلویه و بویراحمد به طور معمول نذر و نیاز بسیار زیاد است و شاهد هستیم که وقتی پسری یا دختری به دنیا می‌آید، خانواده بخشی از زندگی مادی خود را نذر این فرزند می کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش «حاجت روا» یادآور شد: این نذر گدایی سر آستین است که به طور معمول بین زنها مرسوم بوده که این روش را انجام می دهند و به زیارت عتبات عالیات مشرف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که هفت دوره جشنواره ملی «آئین های نمایشی در فرهنگ رضوی» به میزبانی این استان برگزار شد، بنده نیز یکی از اعضای این جشنواره بودم و در کارهای مشترکی با «میر رضا رفیعی» و «ناصر یاری» آثاری به این جشنواره ارائه دادند که بنده نیز افتخار حضور در این نمایش ها را داشتم.

یزدانی اظهار داشت: خودم نیز دو سال قبل با نمایش «غلامرضا» در این جشنواره شرکت کردم و سال گذشته هم نمایش «هشت نگین» را داشتم که در استان کهگیلویه و بویراحمد مقام کسب کرد و از کارهای برتر جشنواره رضوی محسوب می شد.

این کارگردان نمایشی با بیان اینکه امسال نیز با نمایش «حاجت‌روا» در این جشنواره «شب های فرهنگ رضوی» شرکت کرده، گفت: با توجه به اینکه استان ما یکی از استان‌های گردشگرپذیر در جنوب کشور محسوب می‌شود و با توجه به فصل تابستان و حضور مسافران و گردشگران، مردم استقبال بسیار خوبی از نمایش های اجرا شده در پارک ها و مکان های شلوغ شهر یاسوج از خود نشان دادند.

وی گفت: این کار نشان می‌دهد که هنرمندان با کار هنری خود می‌توانند نقش ارزشمندی در انتقال فرهنگ و مفاهیم رضوی و همچنین دیگر موضوعات جامعه در قالب هنر نمایش ایفا کنند.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خانم بازیگر نقش سلطان بانو بعد از گذشت 40 سال / چقدر تغییر؟!