مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟


مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

سری گلکسی نوت به‌ عنوان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های سامسونگ شناخته می‌شود، اما تصمیمات اخیر این شرکت، آینده سری نوت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید خود سامسونگ هم زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱، مدل گلکسی نوت را معرفی و عرضه کرد، نمی‌توانست این حجم از موفقیت این مدل را پیش‌بینی کند، سری گلکسی نوت به‌عنوان تابلو هنرمندانه سامسونگ شناخته می‌شود، محصولی که شرکت کره‌ای نهایت توان خود را در آن ارائه می‌دهد، گلکسی نوت به‌نوعی عصاره وجودی سامسونگ است. اما چیزی که سری گلکسی نوت را به‌چنین محصول با شکوهی تبدیل کرده، نمایشگر بزرگ، پردازنده قوی و قابلیت‌های پیشرفته نیست، چنین مواردی در دیگر پرچمداران نیز یافت می‌شود، تفاوت گلکسی نوت در قلم مخصوص S Pen است.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

قلم S Pen در نگاه اول محصولی پرکاربرد به‌نظر می‌آید، اما زمانی که گلکسی نوت را خریداری می‌کنید، کمتر می‌شود که از آن استفاده واقعی شود، در هر صورت این آپشن جذاب سامسونگ موجب شده تا تعداد زیادی از مردم به خرید این مدل جذب شوند و حتی آتش گرفتن نوت ۷ نیز موجب نشد تا سامسونگ از سود هنگفتی که به‌واسطه فروش سری گلکسی نوت به‌دست می‌آورد، باز بماند.

اما واقعا قلم S Pen ارزش صرف هزینه بالا برای تهیه مدل‌های گلکسی نوت را دارد؟ آیا واقعا سامسونگ باید به ساخت این خانواده ادامه دهد؟ در حال حاضر با تولید مدل‌های تاشو و اضافه شدن یک پرچمدار دیگر به‌مدل‌های سامسونگ، ادامه تولید سری گلکسی نوت معقولانه است؟ آیا قلم S Pen به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی سری گلکسی نوت، مانند گذشته به‌کار می‌آید؟

در ادامه به‌طور تخصصی‌تر به وضعیت فعلی سری گلکسی نوت و قلم S Pen خواهیم پرداخت، انتقاد‌هایی به ساخت این مدل وجود دارد که شاید موجب شود سامسونگ در سال‌های آینده تولید این مدل را متوقف کرده یا با مدلی دیگر ادغام کند، باما همراه باشید:

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

قلم S Pen فضای زیادی را اشغال می‌کند

در ابتدا باید اقرار کرد که سری گلکسی نوت طراحی فوق‌العاده زیبا و پیشرفته‌ای دارد، جا دادن قلم S Pen درون تلفن هوشمند، طرحی شگفت‌انگیز است که موجب می‌شود بدون آسیب دیدن ظاهر گوشی، قلم S Pen را همیشه و در همه‌جا به‌همراه داشته باشید. این قلم به زیبایی درون گوشی جای می‌گیرد و هیچ خطری نیز آن را تهدید نمی‌کند، تمامی این موارد موجب شده تا گلکسی نوت از نظر طراحی، مدلی قابل تحسین باشد، اما اگر تصاویر برد و یا قطعات داخلی مدل‌های گلکسی نوت را دیده باشید، متوجه می‌شوید که قلم S Pen جای بسیار زیادی را در داخل گوشی اشغال می‌کند، این مورد باعث می‌شود که در داخل جایی برای قرار دادن باتری بزرگ‌تر وجود نداشته باشد.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

به‌طور مثال گلکسی نوت ۹ به باتری با ظرفیت ۴۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده که در نگاه اول یک باتری حجیم به‌نظر می‌رسد، اما پس از استفاده از این مدل، متوجه خواهید شد که عمر باتری این مدل اصلا مناسب نیست و این یک ضعف بزرگ نسبت به مدل‌های مشابه است. باتری سری گلکسی نوت معمولا به زودی تمام می‌شود و عمر بالایی ندارند. با حذف قلم S Pen جای بیشتری برای قرار دادن باتری بزرگ‌تر و استفاده از دوربین با سیستمی پیشرفته‌تر یا ویژگی‌های دیگر باز می‌شود.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

قلم S Pen مانع رشد پرچمدار سامسونگ

قلم S Pen موجب شده تا تمرکز سامسونگ به استفاده از این قلم مخصوص رفته و دیگر ویژگی‌هایی که امروزه کاربرد‌های بسیار بیشتری دارند و در مدل‌های رقیب دیده می‌شوند، در سری گلکسی نوت وجود نداشته باشد، به‌طور مثال نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتزی وان‌پلاس ۷ پرو قابلیتی است که تجربه فوق‌العاده‌ای از کار با صفحه نمایش ایجاد می‌کند، یا زوم اپتیکال قدرتمند برروی پرچمدار هوآوی باعث می‌شود تا از صد‌ها متر دورتر تصویری شفاف تهیه کرد، از طرفی مدل مانند گلکسی نوت به دلیل سخت‌افزار قدرتمند برای انجام بازی‌های موبایلی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که این مدل‌ها از سیستم خنک‌کنندگی مطلوبی بهره نمی‌برند. فضای زیاد اشغال شده برای قلم S Pen موجب می‌شود تا مدل‌های رقیب به‌سراغ قابلیت‌های پیشرفته بروند، اما سامسونگ جایی برای اضافه کردن این ویژگی‌ها در گلکسی نوت نداشته باشد، در کنار این موارد عمر باتری ضعیف نیز برای مالکان گلکسی نوت بسیار آزار دهنده است.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

قلم S Pen کاربردی نیست

واقعیت آن است که ویژگی‌های بسیاری برای قلم S Pen در نظر گرفته شده است که شاید خریداران در ابتدا نیز از این ویژگی‌ها مکررا استفاده کنند، اما در طولانی مدت راه‌های ساده‌تری برای انجام این ویژگی‌ها پیدا خواهد شد که کاربرد قلم S Pen را به‌شدت کاهش می‌دهد، به طور مثال می‌توان با قلم S Pen موسیقی در حال پخش را مدیریت کرده و از گزینه‌های موسیقی بعدی، قبلی یا متوقف/ ادامه موسیقی استفاده کرد، اما در حالت عادی تمام هندزفری‌هایی موجود در بازار دارای چنین دکمه‌ها و گزینه‌هایی هستند و به راحتی می‌توان بدون استفاده از قلم S Pen، موسیقی را مدیریت کرد. همچنین سامسونگ قابلیتی برای تولید تصاویر Gif با استفاده از قلم S Pen برای سری گلکسی نوت در نظر گرفته که این قابلیت نیز با انگشت قابل اجرا است و نیاز حتمی به قلم S Pen وجود ندارد. دیگر کاربرد‌های قلم نیز با لمس انگشت و دیگر موارد قابل اجرا هستند.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

استفاده از قلم S Pen همراه با تبلت منطقی‌تر است

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید گلکسی نوت، استفاده از قلم S Pen برای یادداشت برداری یا طراحی گرافیکی است، اما آیا این‌کار با تبلت هیجان‌انگیز‌تر نیست؟ کسانی که می‌خواهند در دانشگاه یا محل کار خود یاداشت برداری کنند به‌طور قطع با استفاده از تبلت‌های سامسونگ، تجربه بهتری برای یادداشت برداری خواهند داشت، این مورد درباره طراحان گرافیکی نیز صدق می‌کند، در هر صورت کار بروی نمایشگر بزرگ تبلت‌های سامسونگ بسیار لذت‌بخش‌تر از صفحه نمایش ۵ یا ۶ اینچی گلکسی نوت است، ضمن این‌که تبلت‌های سامسونگ قیمتی ارزان‌تر از پرچمدار این شرکت دارند. البته این موضوع یک راه حل نیست، بلکه همین حالا نیز افرادی که به طور اختصاصی برای طراحی و یادداشت برداری از قلم S Pen استفاده می‌کنند، تبلت‌های سامسونگ را به سری گلکسی نوت ترجیح می‌دهند.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

تعدد مدل‌های تولیدی سامسونگ، معضلی بزرگ خواهد شد

سامسونگ تا سال گذشته در کنار مدل‌های میان‌رده خود، یک پرچمدار سری گلکسی S به علاوه یک نسخه پلاس و یک مدل گلکسی نوت را راهی بازار می‌کرد، اما عملکرد این شرکت در سال جاری بسیار متفاوت شده است، در ابتدای سال پرچمدار سری گلکسی S در چهار نسخه متفاوت (مدل Galaxy S10، Galaxy S10+، Galaxy S10 5G و Galaxy S10e) عرضه شد، در عین حال مدل تاشو گلکسی فولد نیز معرفی شد که عرضه آن با کمی تاخیر انجام خواهد گرفت و در ادامه سال نیز سری گلکسی نوت با حداقل دو نسخه وارد بازار می‌شود. به این ترتیب پرچمداران سال ۲۰۱۹ سامسونگ به ۷ عدد خواهد رسید. آیا تولید این تعداد مدل بالارده الزامی است؟

بهتر است سامسونگ برخی مدل‌های خود را ادغام کرده و یا دیگر تولید نکند، به طور مثال سری گلکسی نوت با تبلت‌های سامسونگ ادغام شده و دیگر به صورت تلفن هوشمند تولید نشود، از طرفی مدل پلاس سری گلکسی S جایگزینی برای سری گلکسی نوت باشد و مدل‌های تاشو سامسونگ نیز از سال آینده به عنوان یک سری مستقل و جداگانه عرضه شوند. یا آن‌که قلم S Pen با سری تاشو سامسونگ ادغام شود تا بتوان از این قلم با صفحه نمایش بزرگ مدل‌های تاشو استفاده کرد، هرچند این ایده شاید به افزایش سرسام‌آور قیمت سری گلکسی فولد منجر شود.

مرگ تدریجی سری گلکسی نوت؛ آیا قلم S Pen مانند گذشته طرفدار دارد؟

در هر صورت تولید یک پرچمدار با قابلیت‌هایی فدا شده برای قلم کم‌کاربرد S Pen شاید دیگر منطقی نباشد، از طرفی تولید چندین پرچمدار دیگر از طرف سامسونگ به تعدد مدل‌های بالارده و گران‌قیمت این شرکت منجر می‌شود که در طولانی مدت موجب کاهش فروش پرچمداران سامسونگ خواهد شد، به‌نظر می‌رسد ادغام سری گلکسی نوت با تبلت‌های این شرکت راه حلی مناسب برای پیش‌گیری از مرگ تدریجی این مدل بوده و به‌افزایش کاربرد‌های آن کمک فراوانی کند.

گزارش از عبدالله مطیع

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های هوشمندی که در سال ۹۷ رونمایی شدند +تصاویر

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته