سبط احمدی، تهیه کننده سینما و تلویزیون، طراحی صحنه و لباس را دو مقوله جدا از هم دانست و به خبرنگار برنا گفت: البته این دو نقاط مشترکی در رابطه با کاراکتر، هارمونی و رنگ پرسوناژ دارند که قطعاً هر کدام از تهیه کنندگان و کارگردانان حرفه‌ای این موضوعات را برای تاثیرگذاری بیشتر رعایت می‌کنند.

وی افزود: طراحی لباس و صحنه دو مبحث جداگانه هستند که در تمامی پروژه‌ها چه نمایش، چه سریال و چه تولید فیلم‌های سینمایی براساس ویژگی‌های شخصیت، نوع عملکرد، موضوع درام، تهیه کنندگان و عوامل مربوطه برای همخوانی و نزدیکی پوشش بازیگران با موضوع نمایش یا فیلم و با توجه به میزان هزینه‌هایی که دریافت می‌کنند طراحی آنها را انجام می‌دهند.

احمدی گفت: طبیعی است که هارمونی رنگ در پوشش و نوع طراحی لباس می‌تواند ویژگی‌های مثبت، منفی، آرام، خشن و ... در یک محصول را برای بینندگان به نمایش بگذارد.

تهیه کننده سریال همسایه‌ها افزود: برخی اوقات به این دلیل که تعداد پرسوناژها و تعدد لوکیشن کم است طراحی صحنه و لباس را می‌توان بر عهده یک نفر گذاشت، این از یک نظر به صرفه‌جویی هزینه‌ها و از طرفی صرفه جویی در وقت و انرژی کمتر کمک می‌کند.

وی گفت: اما در پروژهای سنگین‌تر معتقد هستم برخی از شغل‌ها را به متخصص آن واگذار کنیم. مثلا برنامه‌ریز و دستیار کارگردان در خیلی از پروژه‌ها به عهده یک نفر است در حالی که دو شغل متفاوت هستند. باید وسواس بیشتری در واگذاری این مسئولیت‌ها به افراد حرفه‌ای و با تجربه داشته باشیم.

تهیه کننده سریال «سامو بندری» تصریح کرد: پروژه‌ای که زمان مصرف داشته و یا به دوره خاص تاریخی مربوط است باید که طراحان لباس متخصص برای آن الگوها و تحقیقات مناسبی انجام دهند که بواسطه نوع لباس سبقه تاریخی و جغرافیایی آن پرسوناژ و یا محتوای اثر به درستی منتقل شود.

سبط احمدی انتخاب افراد غیر متخصص در استفاده از کسانی که بعضا در اطراف تهیه کننده و یا کارگردان کار کمتری دارند به عنوان طراح صحنه و لباس گفت: من تا به حال نداشتم پروژه ای را که بخواهم از آشنایان و یا افراد غیر متخصص برای این بخش آثارم استفاده کنم.

وی افزود: مسلما تجربه یک مساله مهم در ایجاد تخصص طراحی صحنه است، البته ما یک سری محدودیت در پوشش داریم مخصوصا پوشش خانم ها، در این بخش برای اینکه به نتیجه درست در اجرای پروژه برای عبور کردن از خط قرمزها و ممیزی های اکران دیگر برسیم نیاز به داشتن تجربه های لازم داریم.

این تهیه کننده با تاکید بر لزوم استفاده از افراد مسلط و متبحر در داشتن مهارتهای لازم در حوزه های مختلف سینما و تلویزیون گفت: من به شخصه بر اساس دانش و رزومه یک فرد او را برای انجام کار انتخاب می کنم، متاسفانه برخی از همکاران ما مخصوصا طراحان لباس به دلایل مختلف به سمت مزون‌ها و ایجاد الگوهای لباس‌های خاص در جامعه کشیده می‌شوند چراکه هم در آمد بیشتری دارد و هم تحمیل سلیقه به آنها نمی‌شود.

سبط احمدی گفت: به همین دلیل است که ما مجبور می‌شویم نیروهای جدیدی را وارد کار کنیم که خود این مساله آزمون و خطاهای مختلفی را در بر می گیرد که باید مراقبت شود چرا که کوچکترین خطایی در نوع پوشش کاراکتر می تواند خسارت زیادی را به تیم و عوامل پروژه بزند.

وی در میان مجموعه‌های تلویزیونی که اخیرا پخش شده از سریال‌های «از یادها رفته» و «برادر جان» به عنوان نمونه مناسب طراحی لباس نام برد و گفت: گاهی اوقات در پروژهایی که سبقه تاریخی دارند تکلیف‌مان روشن است که با یک تحقیق و پژوهش و یا استفاده از آرشیوهای تاریخی می‌توان به نوع پوشش آن دوره دست یافت.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: فیلمسازی در تمام شاخه‌هایش اصولا صنعت و حرفه گرانی است و برای رسیدن به میزانی که تحقیق و پژوهش می‌کنید هزینه‌های زیادی صرف آن می‌شود تا به مقصود برسد. البته باید بگویم سینما، گران است اما تمام بخش‌های آن با صرف پول ساخته نمی‌شود بلکه وقت، انرژی، دقت و خلاقیت هم می‌تواند به کمک تاثیرگذاری و بهتر شدن یک اثر بیاید.