آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس


آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس

تاریخچه ی ژاکارد در سال 1809 در فرانسه، ماشین ژاکارد توسط ماری ژوزف ژاکارد اختراع شد. اختراع این دستگاه باعث نوشته آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس اولین بار در روچی. پدیدار شد.

آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباسآشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباسآشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباسآشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس
امتیاز خود را ثبت کنید

تاریخچه ی ژاکارد

در سال ۱۸۰۹ در فرانسه، ماشین ژاکارد توسط ماری ژوزف ژاکارد اختراع شد. اختراع این دستگاه باعث شد که پارچه ژاکارد شکل گیرد و همچنین در صنعت تولید پارچه تحولی شگرف رخ دهد.

پس از اختراع ماشین ژاکارد پارچه هایی که قبل از آن به صورت دستی و سنتی بافته می شدند به صورت ماشینی تولید شدند. پس از آن دو صنعتگر به نام وردل و ونسانزی عملکرد ماشین ژاکارد را بهبود بخشیدند.

نکته ای که در مورد ماشین های تولید کننده ی ژاکارد باید به آن اشاره کنیم این است که تمام ماشین ها اصول ثابتی را دنبال می کنند. جالب است بدانید که ماشین های مدرن ژاکارد این امکان را در اختیار افراد قرار می دهد که چند دستگاه را بر روی یک ماشین بافندگی نصب کنند و قرار دهند.

این کار موجب می شود که طرح های پارچه ای که بافته می شود متنوع تر باشد.

پارچه ژاکارد

نکته ای که در همین ابتدا در مورد پارچه ژاکارد باید به آن اشاره کنیم این است که ژاکارد به جنس پارچه ربطی ندارد. در واقع پارچه ژاکارد طرح خود از روند بافت پارچه می گیرد.

اما در مورد پارچه ژاکارد باید بگوییم که پارچه ژاکارد یک نوع پارچه ی طرح دار است که طرح و نقشی که دارد به خاطر فرآیند بافت پارچه است نه به خاطر چاپی که روی پارچه انجام می شود.

پارچه های ژاکارد دارای طرح برجسته است و همچنین به دلیل این که این پارچه طرح های متنوع و زیبایی دارد از جمله پارچه هایی است که طراحان مد از آن برای طراحی لباس های خود استفاده می کنند.

نکته ی دیگری که در مورد پارچه ژاکارد باید به آن اشاره کنیم این است که بر خلاف پارچه های دیگر است که به صورت خام وجود دارند و با استفاده از رنگ، شکل و طرح می گیرد. در ضمن پارچه ژاکارد مضرات مواد شیمیایی که از رنگ برای ایجاد طرح استفاده می کنند را ندارد زیرا همین مواد شیمیایی برخی اوقات باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شوند.

برای این که پارچه ژاکارد محبوبی تولید شود نیاز است که مطلوب ترین نوع نخ از کارخانه ی تولید کننده ی نخ تهیه شود تا در نهایت بتوان پارچه ژاکارد با کیفیتی تولید کرد.

آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس

کاربرد پارچه ژاکارد

یکی دیگر از مسائلی که در مورد پارچه ژاکارد باید به آن اشاره کنیم این است که این پارچه در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند. در پاسخ به این مسئله باید بگوییم که پارچه ژاکارد با توجه به جنس نخ، نوع بافت، نوع مصرف و استفاده، می تواند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

توجه داشته باشید که از پارچه ژاکارد تنها برای دوخت لباس و پوشاک استفاده نمی شود بلکه در طراحی داخلی و دکوراسیون نیز از این پارچه استفاده می شود. از جمله ی کاربردهای پارچه ژاکارد در دکوراسیون می توان به مواردی همچون پارچه ی رومبلی ژاکارد و پارچه ی پرده ای ژاکارد با ضخامت های بیشتر اشاره کرد.

همچنین پارچه های رومیزی، روتختی و تشک نیز از جمله دیگر کاربردهای پارچه ژاکارد است. همان طور که گفتیم پارچه ژاکارد با طرح های برجسته ای تولید می شوند که شما می توانید انواع این طرح های برجسته را در بازار پیدا کنید.

از جمله طرح های برجسته ی پارچه ژاکارد می توان به گل برجسته و طرح شطرنجی اشاره کرد که توسط ماشین ژاکارد ایجاد می شود.

پارچه های ژاکارد می تواند جزو پارچه های تاری پودی و یا بافت حلقوی و گردباف باشد.

آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس

ویژگی های پارچه ژاکارد

نکته ای که در مورد پارچه ژاکارد وجود دارد این است که مزایایی که دارد به ترکیبات آن بستگی دارد. اما به طور کلی همه ی پارچه های ژاکارد چند ویژگی مشترک دارند که این ویژگی ها شامل موارد زیر می شوند:

• مقاومت در برابر چروک
• حس خوبی در هنگام لمس پارچه
• داشتن دوام و ثبات بالا
• قوی و ارتجاعی
• به دکوراسیون زیبایی خاصی می بخشد

در ضمن برای این که پارچه ژاکارد جدا از سایر پارچه های دیگر طبقه بندی شود دو دلیل وجود دارد که این دلایل عبارتند از:

۱. اولین دلیلی که می خواهیم بیان کنیم به خاطر تعداد رنگ هایی است که می توانیم به کار ببریم. تکنولوژی مدرن این امکان را در اختیار تولید کنندگان پارچه قرار می دهد که طرح های مشکل و پیچیده را با استفاده از طیف رنگ های گسترده و یا حتی کوچک را روی پارچه ایجاد کنند. در واقع شما می توانید طرحی که دوست دارید روی پارچه پیاده شود با استفاده از یک رنگ و یا هزاران رنگ تولید کنید.

۲. دومین دلیل است که پیش از این که ماشین ژاکارد اختراع شود طراحی بسیار پیچیده بود و الگوها با استفاده از دست بافته می شدند و همین مسئله نیازمند نیروی کار زیاد و البته هزینه ی بالایی بود. اما امروزه با استفاده از ماشین ژاکارد می توان طرح ها را به صورت اتوماتیک و در زمان کوتاهی تولید کرد.

انواع الیاف مورد استفاده در پارچه ژاکارد

به دلیل این که پارچه های ژاکارد به دلیل روش بافتی که دارند از هم متمایز می شوند و نه به خاطر الیافی که در آن ها به کار رفته است، می توان برای تولید این پارچه از طیف گوناگونی از الیاف استفاده کرد که هر کدام از این الیافت ویژگی هایی را به پارچه می بخشند.

در ادامه انواع مختلف این الیاف را مورد بررسی قرار می دهیم.

• پنبه: در صورتی که پارچه ژاکارد از الیاف پنبه تولید شود دارای ویژگی هایی همچون قابلیت تنفس، نرم بودن و همچنین مات بودن است.
• پشم: الیاف پشم ویژگی هایی همچون نرمی، مات بودن و همچنین گرم بودن را به پارچه ژاکارد می بخشند.
• ابریشم: اگر از الیاف ابریشم برای تولید پارچه ژاکارد استفاده شود، پارچه دارای ویژگی هایی همچون نازکی، صافی و همچنین براقی و یا ماتی خواهد بود.
• کتان: کتان یکی دیگر از الیافی است که از آن برای تولید پارچه ژاکارد استفاده می شود و ویژگی هایی که در پارچه ایجاد می کنند مشابه همان ویژگی هایی است که الیاف پنبه در پارچه ایجاد می کنند.
• ترکیبی: و در نهایت این که اگر از ترکیبی از الیاف استفاده شود پارچه، نرم تا کمی زبر خواهد بود و همچنین داری درجات مختلفی از شفافیت خواهد بود.
از این الیاف برای تولید مواردی همچون کراوات، روبان، بند، پوشاک و همچنین محصولات مربوط به دکوراسیون منزل که شامل مواردی همچون پارچه اثاث، مبل، پرده ها و پارچه ی تشک مورد استفاده قرار می گیرد.

در ضمن توجه داشته باشید که از نظر طراحی، هیچ محدودیتی در تولید پارچه ی ژاکارد وجود ندارد.

آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس

استفاده از پارچه ژاکارد در دکوراسیون

همان طور که گفتیم یکی از موارد استفاده از پارچه ژاکارد، استفاده از دکوراسیون منزل است. اما آن چه که باعث شده است از پارچه ژاکارد به عنوان پارچه ای برای استفاده در دکوراسیون منزل نام برده شود، ویژگی هایی است که این پارچه دارد که از جمله ی این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پارچه ژاکارد ظاهری لوکس و مجلل به پرده ها، رومبلی و همچنین اثاث خانه می بخشد و به همین دلیل می توان از این پارچه برای اتاق های نشیمن، سالن های پذیرایی، رستوران و هتل ها که تمایل به ایجاد فضایی تجملاتی دارند استفاده کرد.
• نگهداری و مراقبت از پارچه ژاکارد آسان است. زیرا این پارچه آب را به خود جذب نمی کند، در صورتی که هر گونه آلودگی روی آن ایجاد شود می توان با استفاده از دستمال مرطوب این آلودگی را پاک کرد و همچنین می توان لکه های سنگین را با شستشو در ماشین لباسشویی برطرف کرد.

استفاده از پارچه ژاکارد در تشک

یکی دیگر از موارد استفاده از پارچه ژاکارد همان طور که به آن اشاره کردیم، استفاده از آن در تشک است. تامین کنندگان بر این عقیده اند که پارچه ای که از آن برای هر مدل تشک استفاده می شود داستانی متفاوت را در فروشگاه روایت می کند.

براساس نوع پارچه هایی که تشک ها دارند خریدار می تواند متوجه شود که قیمت هر تشک نسبت به مدل های دیگر چه تفاوتی دارد. در ضمن مواردی دیگر نیز از جمله لوکس بودن و همچنین طبیعی بودن از جمله دیگر داستان هایی هستند که پارچه های تشک روایت می کنند.

اگر از پارچه های پنبه ای برای تشک ها استفاده شود ویژگی هایی همچون تنفس و جذب رطوبت به این پارچه ها اضافه می شود به همین دلیل از پارچه ها برای تشک های طبی استفاده می شود.
در صورتی که از پارچه ژاکارد برای تشک ها استفاده شود مزایایی همچون تنظیم دما و همچنین آروماتراپی نیز به ویژگی های تشک اضافه می شود.

پارچه های ژاکارد، پارچه ای است که همه ی این ویژگی ها را دارد و به همین دلیل بهترین جنس پارچه برای تشک های طبی به شمار می رود. البته به دلیل این که الیاف پلی استر قیمت ارزان تری دارند در شرایطی که در بازارهای جهانی رقابت بسیار شدیدی وجود دارد بسباری از تولید کنندگان به سمت استفاده از الیاف پلی استر روی آورده اند.

اما با وجود این، هنوز هم بسیاری از تولید کنندگان از تکنولوژی تولید پارچه های ژاکارد برای تولید پارچه های تشک خود استفاده می کنند. امروزه برای تولید پارچه های تشک از ماشین بافت ژاکارد الکترونیکی استفاده می شود که این امکان را در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد که برای تولید الیاف پارچه از ترکیبات مختلف و خلاقانه ای استفاده کنند.

این مسئله باعث می شود که تنوع در تولید تشک ها افزایش پیدا کند و به افراد این امکان داده شود که متناسب با نیازی که دارند تشک مورد نظر خود را انتخاب کنند.

نکته ی دیگری که در مورد پارچه های ژاکارد باید به آن اشاره کنیم این است که دوام و ثبات بالا و همچنین شستشو و نگهداری آسان از جمله ویژگی های پارچه ژاکارد است که باعث شده است که تولید کنندگان از آن برای پارچه ی تشک استفاده کنند.

آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس

انواع پارچه ژاکارد

همان طور که گفتیم پارچه ژاکارد تنوع گسترده ای دارد، به همین دلیل شما می توانید در بازار انواع پارچه ژاکارد را در بازار با نام های متفاوت و یا حتی سلیقه ای پیدا کنید.
برای مثال شما می توانید پارچه ژاکارد را با نام هایی همچون پارچه کرپ ژاکارد، پارچه ژاکارد ترک، ژاکارد گل برجسته، ژاکارد گل برجسته و …. در بازار پیدا کنید.

قیمت پارچه ی ژاکارد

یکی از مسائلی که در خرید هر شی و یا هر نیازمندی که انسان دارد بسیار مطرح است، بحث قیمت آن است. در مورد قیمت پارچه ژاکارد نیز باید بگوییم که بسته به این که پارچه ژاکارد در چه مواردی مورد استفاده قرار گیرد، جنس نخی که در آن به کار رفته است چه باشد و نوع بافت آن به چه صورت باشد، قیمت پارچه ژاکارد متفاوت خواهد بود.

البته در صورتی که پارچه ژاکارد پارچه ی وارداتی باشد نرخ ارز و تعرفه های مختلف آن، باعث ایجاد تفاوت در قیمت پارچه ژاکارد می شود.

در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که پارچه ژاکارد رومبلی و پرده ای با توجه به جنسی که دارند می توانند قیمت بالاتری نسبت به ژاکارد مجلسی داشته باشند.

آشنایی با پارچه ژاکارد و کاربردهای آن در دوخت لباس

نکاتی در مورد پارچه ی ژاکارد

در نهایت برای این که مطالبی که در این جا برای پارچه ی ژاکارد معرفی کرده ایم را تا حدودی تکمیل کنیم:

• در خرید پارچه ی ژاکارد باید به جنس پارچه توجه کنید زیرا جنس پارچه از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس پارچه می تواند هم نخی، هم از الیاف ساخته بشر و هم از الیاف مصنوعی ساخته شود.
• پارچه ژاکارد دارای وزن ها و همچنین ترکیبات مختلف و متنوعی است که با توجه به این ترکیبات و وزن ها برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال اگر پارچه ی ژاکارد سبک تر باشد از آن برای تولید لباس تابستانی استفاده می شود و از نوع سنگین تر پارچه ی ژاکارد نیز برای تولید لباس های زمستانی استفاده میشود.
• در صورتی که می خواهید پارچه ی ژاکارد را بشورید می توانید این پارچه را با دست و یا با ماشین لباسشویی بشورید و در نهایت با دمای کم اتو بزنید.
• جالب است بدانید که پارچه ی ژاکارد، پارچه ای دو رو است و شما می توانید از هر طرف آن برای منظوری خاص استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان