ساخت حدود 2 هزار پروژه گردشگری در کشور واگذاری بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش غیردولتی ساخت 180 هتل 4 و 5 ستاره


ساخت حدود 2 هزار پروژه گردشگری در کشور  واگذاری بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش غیردولتی  ساخت 180 هتل 4 و 5 ستاره

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حدود 2 هزار پروژه گردشگری در کشور در حال ساخت بوده و در حال حاضر بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

علی اصغر مونسان در حاشیه سفر به استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: ایجاد شغل در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به سایر بخش‌ها مانند صنعت و کشاورزی، حدود 2.5 برابر با سرمایه‌گذاری بسیار اندک است و می‌تواند شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به ایجاد 203 هزار شغل در سال گذشته در سه بخش سازمان میراث فرهنگی افزود: شغل‌های ایجاد شده پایدار بوده و کسب و کارهای کوچکی هم که ایجاد شده، عمدتا پایدار است.

احداث حدود 374 هتل در کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: حدود 2 هزار پروژه در حال ساخت است که ماهیت پروژه‌ها، عمرانی بوده و در حال حاضر بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مونسان به احداث حدود 374 هتل در کشوراشاره و اضافه کرد: حدود 180 هتل، چهار یا پنج ستاره است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، از نظر اقتصادی حوزه میراث فرهنگی پررونق شده و متکی بر ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است و رو به افزایش است.

وی به پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران از محل صندوق توسعه ملی اشاره و خاطرنشان کرد: 30 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران باید از محل آورده شخصی باشد که دولت در تامین مابقی سرمایه کمک می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری و رونق گردشگری روند رو به رشدی را شاهد هستیم، اذعان کرد: در حوزه گردشگری داخلی شاهد رونق خوبی هستیم و با کوچکترین تعطیلی، شاهد حجم زیادی از سفر هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ذکر این مطلب که در حوزه گردشگری خارجی شاهد روند فوق رشدی هستیم، افزود: نرخ‌های رشد گردشگری در دنیا بین 5 تا 6 درصد است، این در حالی است که سال گذشته 52 درصد رشد گردشگر ورودی به کشور را داشتیم یعنی از عدد 5 میلیون و 100 هزار نفر به 7 میلیون و 800 هزار نفر رسیده بود.

تجاری‌سازی صنایع دستی در حال انجام است

مونسان در پاسخ به این سئوال که در خصوص احیای صنایع دستی فراموش شده چه برنامه‌ای در دستور کار دارید، توضیح داد: صنایع دستی فراموش شده که رها کرده باشیم، شاید واقعا نداشته باشیم و از زمان دولت دوازدهم اجرای طرحی به نام تجاری‌سازی صنایع دستی آغاز شده تا از حالت آنتیک و تزئینی خارج شود و کمی حجم بیشتری یابد؛ گرچه بخش فاخر صنایع دستی سر جای خودش است اما جنبه کاربردی آن مهم است تا اصالت و هویت صنایع دستی به زندگی مردم بازگردد و بزار بزرگتری برای تولیدکنندکان ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بر روی برندسازی، طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری، بازاریابی و بسته‌بندی صنایع دستی کار شده است.

این مسئول تصریح کرد: سال گذشته بیش از 281 میلیون دلار صادرات صنایع دستی از محل گمرکات به صورت ثبت شده بود و حجم زیادی از صنایع دستی هم که به صورت چمدانی انجام می‌شود، حدود 300 میلیون دلار بوده که با برآورد تعداد گردشگر و خروجی صادرات صنایع دستی 600 میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: 10 روز پیش، بیست و چهارمین اثر کشورکه جنگل‌های هیرکانی پنج استان شمالی کشور شامل گیلان، مازندارن، گلستان، سمنان و خراسان شمالی بوده، در کمیته میراث فرهنگی یونسکو در باکو به ثبت جهانی رسید که پرونده‌اش 12 سال به طول انجامیده بود و با همت وزارت امور خارجه و معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحقق یافته است.

وجود حدود 1 میلیون سایت تاریخی شناخته شده در کشور

مونسان ادامه داد: جنگل‌های هیرکانی پس از لوت کویر، دومین اثر طبیعی کشور است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

وی با اشاره به حدود یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده در کشور اضافه کرد: بین 34 تا 35 هزار اثر ثبت ملی شده و 24 اثر هم به ثبت جهانی رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه با محدودیت جدی بودجه‌ای مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: با بودجه حداقلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کار مرمت و بناهای تاریخی انجام می‌شود و در تلاش هستیم از مساعدت سایر دستگاه‌ها بهره گیریم.

مونسان بیان کرد: تلاش کردیم بناهای تاریخی که بهره‌برداری آنها قابلیت واگذاری به بخش غیردولتی را دارد، واگذارکنیم تا ازمنابع آنها کارهای مرمت بناها را انجام دهیم و کسب و کار و اشتغال ایجاد شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان