به گزارش افکارنیوز،

زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی به عمل جراحی رفع پوست اضافی و چربی اطراف چشم گفته می‌شود که در این روش پزشک حالت پف پلک چشم و افتادگی پلک را اصلاح می‌کند. این جراحی یکی از ساده‌ترین عمل‌های جراحی پلاستیک است و شما می‌توانید در صورت نیاز از آن بهره بگیرید.به گفته دکتر منشادی فوق تخصص غدد دلایل زیادی برای پف کردن پلک وجود دارد بطور مثال بیماری ندول یا گره تیروئید که خود را بصورت پرکاری تیروئید نشان می دهد باعث پف کردن زیر چشم می گردد. بلفاروپلاستی یکی از روش‌های محبوب جراحی زیبایی است که به بهبود ظاهر پلک بالا، پلک پایین یا هر دو کمک می‌کند. عمل بلفاروپلاستی حدود ۳۰ دقیقه طول می‌‌کشد اما همانند سایر روش‌های جراحی و درمانی باید از همه توصیه‌ها و نکات مربوط به مراقبت از پلک پس از جراحی پیروی کنید و داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کنید و در زمان تعیین شده به مطب مراجعه نمایید. پس از اتمام جراحی و قبل از آنکه شما از بیمارستان مرخص شوید جراح همه نکات و توصیه‌های مربوط به مراقبت پس از عمل را به شما گوشزد می‌کند و شما می‌توانید سوالات خود را از او بپرسید.

به نقل از کلینیک رازی نکاتی که باید قبل از عمل رعایت کنید

باید از شب قبل از جراحی از خوردن مواد غذایی یا هر گونه مایعات خودداری کنید. هنگام مراجعه به بیمارستان و کلینیک جراحی از هیچگونه جواهرات استفاده نکنید. صبح روزی که قرار است جراحی انجام شود داروهایی که همیشه مصرف می‌‌کنید را با یک جرعه آب بخورید و از مصرف شیر خودداری نمایید. از مصرف محصولاتی مانند قهوه آبمیوه نوشابه و مواردی از این قبیل خودداری کنید. در صورتی که از آسپرین یا هر گونه داروی رقیق کننده خون استفاده می‌کنید باید ۱۰ روز قبل از جراحی مصرف آنها را قطع کنید. می‌توانید یک روز پس از جراحی داروهای خود را دوباره مصرف کنید.

از پلک خود مراقبت کنید

مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی برای کاهش درد و تورم پلک

پزشک پس از انجام جراحی پلک یا جراحی چربی اطراف چشم نکات و توصیه‌هایی را در خصوص مراقبت از پلک به شما گوشزد خواهد کرد. جراحی پلک/ بلفاروپلاستی همانند همه عمل‌های جراحی دارای دوران بهبود پس از جراحی است. آشنایی با آنچه پس از جراحی قرار است اتفاق بیافتد به اندازه آشنایی با آنچه در حین جراحی رخ می‌دهد اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کامل و جامعی را در خصوص دوران بهبود پس از جراحی در اختیار شما قرار دهیم. برنامه شما می‌توانید نحوه مراقبت از خود در دوران بهبود را یاد بگیرید و از طول دوران بهبود اطلاع بیابید.

قبل از مرخص شدن از بیمارستان چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در فرآیند مرخص شدن از بیمارستان مراحل زیر طی می‌شوند:

داروها: پزشک برای تسکین درد به شما قرص مسکن می‌دهد مصرف پماد آنتی‌بیوتیک چشمی را نیز تجویز می‌نماید. تعویض لباس: معمولاً قبل از مرخص شدن از بیمارستان نیازی به تعویض لباس نیست. مراجعه به پزشک پس از عمل: پزشک با شما در خصوص اولین مراجعه پس از جراحی صحبت می‌کند و از شما می‌‌خواهد در صورت بروز هرگونه مشکلی با او تماس بگیرید.

پس از مرخص شدن از بیمارستان چه کار باید کرد؟

به نقل از کلینیک پوست و زیبایی رازی:

باید پس از جراحی و مرخص شدن از بیمارستان یک فرد همراه شما باشد تا شما را به منزل ببرد. به اندازه کافی استراحت کنید. سعی کنید هر چه زودتر شروع به راه رفتن کنید این کار می‌تواند به کاهش تورم کمک کند و ریسک لخته شدن خون را پایین بیاورد. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. کاهش سطح فعالیت می‌تواند منجر به یبوست شود بنابراین شما می‌توانید میوه‌های خام و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا سرشار از فیبر هستند. سعی کنید به اندازه کافی مایعات بنوشید. قرص‌های مسکنی که پزشک تجویز کرده است را مصرف کنید. بدون اجازه پزشک از آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین استفاده نکنید. حداقل تا دو هفته از استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا سیگار کشیدن باعث می‌شود که فرایند بهبود به تعویق بیفتد و ریسک بروز عوارض ناشی از جراحی افزایش یابد.

شدن از بیمارستان چه نوع فعالیت‌هایی را می‌توان انجام داد؟

دوش گرفتن و رفتن به حمام: به طور کلی شما می‌توانید پس از جراحی هر موقعی که بخواهید دوش بگیرید. نحوه خوابیدن: شما می‌توانید دو یا سه عدد بالشت را زیر سر خود قرار دهید و به راحتی بخوابید و نیازی به خوابیدن در هیچ گونه شرایط خاص نیست. لباس پوشیدن: سعی کنید لباس هایی بپوشید که تعویض آنها راحت است و از پوشیدن لباسهای بدون دکمه و جلو بسته خودداری کنید زیرا ممکن است هنگام تعویض آنها به چشم شما فشار وارد شود. رانندگی کردن: پزشک به شما پیشنهاد می‌کند که حداقل تا سه روز پس از جراحی از رانندگی کردن خودداری کنید زیرا ممکن است دچار مشکل شوید، به علاوه پس از جراحی ممکن است پلک شما متورم و پف آلود باشد و میدان دید شما کاهش یابد. ورزش کردن: به مدت دو هفته از انجام دادن فعالیت‌های جسمانی شدید یا هرگونه فعالیتی که باعث افزایش فشار خون می‌شود خودداری کنید. استفاده از عینک: شما می‌توانید پس از جراحی از هر نوع عینکی استفاده کنید. استفاده از لنز: به طور کلی باید پس از جراحی به مدت طولانی از استفاده از لنز چشم خودداری کنید تا از دستکاری شدن پلک و ترمیم نامناسب آن جلوگیری گردد. تعداد زیادی از بیماران می‌‌توانند پس از جراحی مجددا از لنز چشمی خود استفاده کنند. برخی دیگر از بیماران نیز دچار التهاب و خشکی چشم می‌شوند و باید تا زمانی که مشکل آنها برطرف می‌شود صبر کنند.

چگونه از محل بخیه محافظت کنیم؟

پماد آنتی بیوتیک: پس از جراحی پزشک برای شما پماد آنتی بیوتیک تجویز می‌کند که باید آن را روی پلک یا درون چشم خود بریزید. باید یک تا دو روز اول روزی ۲ تا ۳ بار از این پماد استفاده کنید. صورت خود را به آرامی بشویید و از صابون یا شوینده ملایم استفاده کنید. زمانی که زخم شما به طور کامل بهبود نیافته است از وسایل آرایشی و هرگونه وسیله دیگری خودداری کنید و حداقل باید دو هفته صبر کنید. استفاده از کمپرس سرد در اطراف چشم می‌تواند به کاهش تورم و کبودی آن کمک کند.

پس از عمل جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی برای کاهش درد و تورم پلک

پس از جراحی دچار احساس درد و ناراحتی می‌شوید

معمولا درد ناشی از جراحی پلک در اکثر بیماران یک مسئله حاد نیست. شما تا چند روز اول پس از جراحی دچار درد و ناراحتی می‌شوید که به تدریج بهبود یابد و از میزان آن کاسته می‌شود.

اطراف پلک دچار تا کبودی و تورم می‌‌شود

بروز تورم کبودی موقت در اطراف چشم پس از جراحی کاملاً طبیعی است و پس از دو تا سه روز به حداکثر می‌‌رسد. به طور کلی باید تورم و کبودی ظرف مدت یک هفته کاهش می‌‌یابد اما ممکن است کبودی و تورم خفیف به مدت دو هفته باقی بماند. در برخی موارد ممکن است بیمار دچار چسبندگی چشم شود که این حالت بیشتر در هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد اما معمولا طی مدت یک هفته بهبود خواهد یافت.

پس از جراحی وضعیت پلک به چه صورت خواهد بود؟

کبودی و تورم پلک حدود یک تا دو هفته طول می‌کشد. ممکن است تا چند هفته چشم شما دچار آبریزش شود. معمولاً کمی طول می‌کشد تا بافت اسکار بهبود یابد. در برخی موارد ممکن است قرمزی پلک و چشم تا چند ماه طول بکشد.

چه مدت پس از جراحی باید به پزشک مراجعه کرد؟ باید ۴ تا ۶ روز پس از جراحی به مطب پزشک مراجعه کنید تا بخیه‌ها و چسب از روی چشم شما برداشته شود.

پزشک از شما می‌‌خواهد که ۶ ماه بعد مجدداً به مطب مراجعه کنید تا هم وضعیت پلک شما را معاینه کند و هم سوالاتی که احتمالا به ذهن شما خطور کرده است را پاسخ دهد.

چگونه می‌توان به کنترل بافت اسکار پرداخت؟

بهبود بافت اسکار به تدریج حاصل می‌شود و ممکن است تا ۶ ماه محل برش‌های ایجاد شده صورتی باشد. به مدت ۳ تا ۴ ماه از قرار گرفتن بافت اسکار به طور مستقیم در معرض نور خورشید خودداری کنید. در صورتی که مجبور هستید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید حتماً از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. حدود سه هفته پس از جراحی می‌توانید محل بافت اسکار را با کرم مرطوب کننده ساده ماساژ دهید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که میزان تورم و کبودی پلک افزایش یافته باشد. در صورتی که اطراف بخیه به طرز قابل توجهی قرمز شده باشد که این امر می‌‌تواند نشانه عفونت بافت باشد. درد شدید و غیرقابل تحمل که با مصرف دارو بهبود نمی‌یابد. در صورتی که عوارض جانبی حاصل از مصرف دارو از قبیل راش پوستی، تهوع و استفراغ و سردرد ایجاد شده باشد. در صورتی که تب بالای ۳۸ درجه داشته باشید. در صورتی که بخیه‌ها دچار خونریزی شوند و امکان کنترل آن با فشار دادن بافت وجود نداشته باشد. در صورتی که از محل بخیه‌ها ترشحات سبز یا زرد رنگ خارج شود.

سوالات متداول در خصوص جراحی بلفاروپلاستی

مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی برای کاهش درد و تورم پلک

برخی از پرسش‌های رایج درباره مراقبت‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک) به شرح زیر می‌باشند:

آیا تورم چشم و افزایش آن در روز دوم نسبت به روز اول طبیعی است؟

پاسخ این سوال مثبت است. تورم پلک پس از جراحی کاملا طبیعی است و ممکن است باز کردن چشم بسیار دشوار باشد. معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی میزان تورم افزایش می‌یابد سپس به تدریج از میزان آن کاسته می‌‌شود. در صورتی که هنگام خوابیدن کمی زیر سر شما بلند باشد از میزان تورم صورت کاسته خواهد شد. استفاده از کمپرس یخ در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی می‌‌تواند بسیار مفید باشد.

چه مدت پس از جراحی بخیه‌ها کشیده می‌شوند؟

معمولاً ۳ تا ۵ روز پس از جراحی بخیه‌ها کشیده می‌شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا کبودی صورت بهبود یابد؟

به طور کلی حدود دو هفته طول می‌‌کشد تا کبودی پلک به طور کامل بهبود یابد. پس از ۶ تا ۷ روز رنگ کبودی پلک از بنفش به سبز یا زرد تغییر پیدا می‌کند و پس از دو هفته به طور کامل از بین می‌رود.

می‌‌توان شروع به انجام فعالیت ورزشی کرد؟

شما می‌توانید پس از جراحی شروع به راه رفتن نمایید اما تا دو هفته پس از جراحی پلک باید از انجام تمرینات ورزشی سنگین که باعث افزایش جریان خون می‌شوند خودداری کنید. پس از این بازه زمانی شما می‌توانید به تدریج تمرینات ورزشی خود را شروع کنید.

چه مدت پس از جراحی می‌توان از لوازم آرایشی استفاده کرد؟

شما می‌توانید ۱۰ تا ۱۴ روز پس از جراحی از لوازم آرایشی برای پوشاندن کبودی پلک خود استفاده کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا تورم پلک از بین برود؟

معمولا حدود ۶ تا ۸ هفته طول می‌‌کشد تا تورم پلک ناشی از جراحی به طور کامل بهبود یابد و شما می‌توانید نتایج نهایی حاصل از جراحی را پس از ۱۲ هفته مشاهده کنید.

چه موقع می‌توان مجدداً رانندگی کرد؟

شما می‌توانید پس از قطع داروهای مسکن شروع به رانندگی کنید. معمولا ۵ تا ۱۰ روز پس از جراحی پلک می‌توانید پشت فرمان بنشینید و رانندگی کنید.

چه مدت پس از جراحی می‌توان به مسافرت رفت؟

شما می‌توانید پس پس از جراحی با هواپیما یا خودرو به مسافرت بروید اما باید در صورت امکان هر دو سه ساعت یک بار شوید و کمی راه بروید.

چه مدت پس از جراحی می‌توان به استخر رفت یا در ساحل شنا کرد؟

شما می‌توانید سه هفته پس از جراحی و هنگامی‌که زخم‌های شما به طور کامل بسته می‌شود به استخر بروید یا در ساحل شنا کنید. اما بهتر است یک ماه پس از جراحی از وان آب داغ استفاده کنید زیرا معمولاً باکتری‌های بیشتری در آن وجود دارند.

چه مدت پس از جراحی می‌توان به محل کار برگشت؟

بهبودی پلک و شغل شما دو عامل مهمی هستند که در تعیین زمان بازگشت به محل کار نقش مهمی را ایفا می‌کنند. معمولاً پزشکان توصیه می‌‌کنند که حداقل ۱۰ روز پس از جراحی به محل کار خود برگردید البته این امر به وضعیت و شرایط زندگی و جسمانی شما بستگی دارد و می‌‌تواند در برخی افراد، طولانی یا کوتاه باشد.