دشمنان در آسیب رساندن به رابطه ایران و عراق ناکام هستند


دشمنان در آسیب رساندن به رابطه ایران و عراق ناکام هستند

تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه در دیدار رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت: دشمنان سالهاست در تحقق راهبرد خود برای آسیب رساندن به رابطه ایران و عراق ناکام هستند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار فائق زیدان و هیات همراه، با بیان اینکه مناسبات ایران و عراق صرفاً محدود به همسایگی نیست، تصریح کرد: همسایگی برای ما بسیار مهم است اما مهم تر از آن، رابطه و مناسبات بسیار عمیق و نزدیکی است که ریشه در باورهای مشترکمان دارد و آنچه امروز ما را کنار هم قرار می دهد، باورها، اعتقادات و فرهنگ دو ملت است.

وی با قدردانی از دولت عراق بابت ایجاد تسهیلات کنسولی برای زوار ایرانی، اظهار کرد: برخی مشکلات در مورد زائران وجود دارد که ان شاءالله با مذاکره قابل حل است، همچنین امیدواریم زمینه آزادی زندانیان ایرانی از طریق وزارت خارجه و با همکاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی فراهم شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به توسعه مناسبات بین ایران و عراق در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بر ضرورت گسترش روابط قضایی دو کشور تاکید کرد و افزود: تبادل تجربیات میان دستگاه قضایی دو کشور می تواند بسیار موثر باشد.

وی در بخش دیگری از این دیدار اظهار کرد: ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فرموده حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه ای، تمام رسیدگی هایمان براساس فقه و آموزه های دینی است، به نحوی که دادگستری ما امروز مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی است، بسیاری از دشمنی های دشمنان با ما نیز به خاطر همین عمل کردن به احکام اسلام است و ما معتقدیم نجات انسان ها در گرو اجرای احکام اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه، قضای اسلامی را در جایگاهی برتر دانست و تصریح کرد: این به معنای عدم استفاده از تجربیات کشورها نیست بلکه بسیاری از روشهای نو مورد توجه ماست. چنانکه مراکز پژوهشی و علمی در کنار قوه قضاییه داریم که از آخرین یافته های علمی و حقوقی دنیا بهره می گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه، موفقیت ملت عراق را به مثابه موفقیت ملت ایران دانست و افزود: امروز پیروزی عراق در مقابل جریان دست ساخته آمریکا و صهیونیست به نام داعش، باعث خرسندی همگان است، زمینگیر ساختن این گروه تروریستی و امنیت عراق را مرهون مقاومت ملت بزرگ این کشور می دانیم و این امر موجب مباهات همه مسلمانان از جمله ملت ایران است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امنیت منطقه در اختیار خود مردم منطقه است و حضور نیروهای خارجی هیچ نتیجه ای جز ناامنی ندارد، نسبت به موضع مشترک ایران و عراق در این زمینه ابراز خرسندی کرد و گفت: همکاری دولتهای عراق و ایران خصوصاً در موضوع حقوق بشر بسیار خوب است. همچنین همکاری خوبی بین دو کشور در مبارزه با مواد مخدر که امروز تولید آن زیر چتر اروپا و آمریکا رو به افزایش است، وجود دارد.

وی با اشاره به همکاری مطلوب ایران و عراق در برخورد با جرایم سازمان یافته به ویژه تروریسم، بر لزوم تقویت این همکاری ها تاکید کرد و افزود: همکاری میان دستگاه قضایی دو کشور می تواند در امنیت منطقه نقش زیادی ایفا کند، نباید اجازه دهیم کوچکترین ناامنی در منطقه رخ دهد چرا که معتقدیم اراده دو کشور می تواند امنیت را برای مردم دو کشور و منطقه به ارمغان آورد.

رئیس قوه قضاییه در پایان ضمن اشاره به آمار زندانیان ایران و عراق در کشورهای یکدیگر، حساب زوار را از حساب مجرمان جدا دانست و ابراز امیدواری کرد که با گفت و گو و رایزنی بتوان زمینه آزادی زوار و مجرمان ایرانی در عراق و همچنین زندانیان عراقی در ایران را فراهم کرد تا مشکلات خانواده های آنان نیز رفع شود.

براساس این گزارش، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی جمهوری عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، انتصاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی را تبریک گفت و تصریح کرد: امیدوارم در این سفر، بتوانیم زمینه اجرای توافق های پیشین را فراهم آوریم.

وی با تاکید بر ضرورت آشنایی دو کشور با نظام قضایی یکدیگر و تبادل تجربیات افزود: برای اجرای تفاهمنامه های تبادل محکومان و برخی زوار زندانی در عراق باید راه حل بیابیم. این امر نیازمند تلاش های دو طرف است و ان شاءالله با رایزنی بیشتر، این مسائل حل خواهد شد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق در بخش دیگری از این دیدار، کشورش را خط مقدم دفاع در برابر جریانهای تروریستی دانست و ادامه داد: به حمدالله ملت عراق با وحدت و اعتقاد به اینکه این دشمن بزرگ، دشمن جهان است، توانستند بر داعش پیروز شوند و توطئه ای را که می خواست کل منطقه درگیر هرج و مرج شود، خنثی کنند.

زیدان با بیان اینکه دشمنان در پی ایجاد ناامنی در منطقه هستند، اظهار کرد: ایران و عراق با اتحاد خود می توانند بر دشمن مشترکشان پیروز شوند و بر همین مبنا باید از تجربیات و همکاری یکدیگر، بهره مند شویم.

وی همچنین با بیان اینکه ما هم معتقدیم باید میان زوار و مجرمان فرق گذاشت، یادآور شد: تعامل ما با زوار نسبت به برخوردمان با مجرمان متفاوت است. ان شاءالله با عملیاتی شدن توافقنامه استرداد مجرمان بین دو کشور، بخش زیادی از این مشکلات رفع خواهد شد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق در پایان خواستار یکپارچه ساختن توافقنامه های قضایی بین دو کشور شد که رئیس قوه قضاییه نیز پیشنهاد وی را پذیرفت.

فائق زیدان در پایان از آیت الله رئیسی برای سفر به عراق دعوت به عمل آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس