مخاطرات نگاه سنتی به صنعت خودرو


بانکداری ایرانی (http://bankdariirani.ir/admin/modules/content/bankdariirani.ir/)-معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تشریح مخاطرات ناشی از نگاه...

بانکداری ایرانی- معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تشریح مخاطرات ناشی از نگاه سنتی به صنعت خودرو، گفت: ساختار اقتصاد ما نفتی بوده و در واقع وارداتچی هستیم که برای رفع این مشکل باید بسیاری از ساختارها شکسته شود.

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش فارس، سورنا ستاری در مراسم آغاز تولید آزمایشی پژو301 اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اینکه خط مونتاژ راه بیندازیم، اسمش کارخانه است نه صنعت که برای افراد تحصیل‌کرده ایجاد اشتغال نخواهد کرد و فقط با یک تکنیسین مشکلش حل می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی می‌شد کشور را با خام‌فروشی اداره کرد ولی این کار حالا امکان‌پذیر نیست، گفت: خام‌فروشی باعث ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: به عنوان مثال بابت واردات یک شیشه عطر باید 3000 میلی‌لیتر نفت از کشور خارج شود. تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم، روند رشد تکنولوژی، بسیاری از صنایع را در آینده فلج خواهد کرد.

* زمین بازی خودروسازی جهان در حال تغییر است

ستاری افزود: اگر به صنعت خودروسازی با نگاه سنتی توجه شود، این صنعت هم کنار خواهد رفت. خودروهای کانسپت که گوگل و آمازون طراحی کرده‌اند به زودی صنعت خودرو را متحول می‌کند و اصولا در زمینی که خودروسازان ایران بازی می‌کنند، این شرکت‌ها حضور ندارند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر قرار است محصولی از پژوهش و تحقیق بیرون بیاید، در آن پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخش خصوصی باید حضور داشته باشد و با بودجه‌های دولتی محصولی از تحقیقات بیرون نمی‌آید.

* چیزی که ما را نجات می‌دهد دارایی‌های فکری است

به گفته وی راه تزریق تکنولوژی به خودروسازی‌ها این است که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنند. در زمان تحریم‌ها متوجه شدیم چیزی که ما را نجات می‌دهد دارایی‌های فکری است، در حالی که به خاطر باندهای وارداتی که در سراسر کشور وجود دارند، این دارایی‌ها تا حالا مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ساختار اقتصادی ایران تا حالا نفتی بوده و ما وارداتچی هستیم. اگر بخواهیم صادرات داشته باشیم، قطعا خیلی از ساختارها باید شکسته شود.

* بحران‌ها باعث می‌شود بفهمیم شریک راهبردی انتخاب نکرده‌ایم

ستاری تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر صنعت خودرو را با تکنولوژی همراه نکنیم، از چهارتا بچه شکست خواهیم خورد، زیرا آنها شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی دنیا را دارند.

وی خطاب به خودروسازان گفت: مردم اعتراض می‌کنند که به خاطر 4 قطعه، خودروی شما کف کارخانه مانده ولی این بحران‌ها باعث می‌شود شما دوست و دشمن خود را بشناسید. اینکه شریکی خارجی داشته باشید و با یک اخم از ایران برود، نشان می‌دهد که شریک راهبردی برای خود انتخاب نکرده‌اید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در پایان اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اقلام تحریمی را در لیست تولیدات قرار داده‌ایم و از شرکت‌هایی که بتوانند این اقلام را تولید کنند، حمایت خاص خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!