تعمیر 4 هزار واحد مسکونی سیل‌زده خوزستان/ احتمال جابجایی 8 روستا


تعمیر 4 هزار واحد مسکونی سیل‌زده خوزستان/ احتمال جابجایی 8 روستا

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با اشاره به تأمین اعتبار حدود 80 درصدی پروژه تعمیر و احداث منازل سیل زده خوزستان، گفت: تعمیر منازل سیل‌زده در استان باید تا شهریورماه به اتمام برسد. برای احداث منازل سیل‌زدگان نیز حداکثر تا پایان اسفندماه فرصت داریم.

به گزارش ایسنا، نصرالله دهقانی در نشست خبری که امروز (۲۴ تیرماه) در محل بنیاد مسکن خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پس از سیل در مجموع ۲۲ هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد نیاز به بازسازی و تعمیر دارند که مسئولیت این کار بین ۶ استان تقسیم شده است.

وی افزود: در ابتدای کار بازسازی از بانک‌ها انتقاد می‌شد که همکاری نمی‌کنند یا تمایلی به این کار ندارند اما این طور نبود. در مصوبه فروردین‌ماه دولت قرار شد تسهیلاتی که به سیل‌زدگان داده می‌شود، به صورت مشارکت باشد اما در اردیبهشت‌ماه دولت تسهیلات دیگری تصویب کرد و قرار شد تسهیلات قرض‌الحسنه به سیل‌زدگان داده شود. تسهیلات قرض‌الحسنه هم کارمزد کمتری دارد و هم فرایند انعقاد قرارداد آن راحت‌تر است و هم تضمین راحت‌تری دارد.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان خاطرنشان کرد: از ۲۴ یا ۲۵ خردادماه، بانک‌ها به صورت جدی پای کار آمدند و تا امروز به طور متوسط حدود ۹۰ درصد اعتباراتی که در اختیار داشتند را به قرارداد تبدیل کردند.

اتمام بازسازی ۴ هزار واحد از منازل سیل‌زدگان

دهقانی تصریح کرد: از تعداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحدی که بر عهده ما گذاشته شده بود حدود ۱۴ هزار واحد تعمیری هستند، یعنی از ۱۰ درصد تا حدود ۶۰ درصد خسارت دیده‌اند. همچنین حدود ۳۵۰۰ واحد نیز باید احداث شود. تا به امروز بازسازی بیش از ۱۰ هزار واحد از واحدهایی که به تعمیر نیاز دارند، آغاز شده و کار ۴ هزار واحد نیز به اتمام رسیده است و مردم در حال استفاده از این خانه‌ها هستند. تاکنون نیز کار احداث حدود ۱۰ هزار واحد آغاز شده است.

وی افزود: به دلیل شرایط آب و هوایی، کار ما مشکل شده است و نمی‌توان از تمام ساعات روز به طور کامل استفاده کرد و این مساله روند احداث واحدها را تا حدی کند کرده است. امیدواریم کار احداث واحدها تا پایان سال به اتمام برسد.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: از نظر مصالحی مانند سیمان، انواع آهن‌آلات و … که جزو مصالح اساسی برای ساخت و ساز هستند، مشکلی نداریم. مصالح زیادی در اهواز موجود است و حدود یکهزار و ۵۰۰ تن تاکنون به مناطق برده شده است و حدود یکهزار تن آن نیز توزیع شده است.

دهقانی افزود: هم مصالح و هم اعتبارات مورد نیاز به خوبی پیش‌بینی شده‌اند. تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده و منجر به انعقاد قرارداد شده است. یعنی حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد اعتبارات لازم فراهم شده است. تأمین ۱۵ تا ۲۰ درصد باقی‌مانده نیز طولی نخواهد کشید. تا امروز ۳۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به دست ما رسیده و تمام اعتبارات بلاعوض ما حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: تسهیلات معیشتی برای جبران خسارات وارد شده به اثاثیه منزل است. این تسهیلات اساساً برای خوراک و پوشاک در نظر گرفته نشده است و مراجعه‌کنندگان در صورتی که واجد شرایط باشند، این تسهیلات به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. باید به مردم گفت که زمان بسیار کوتاه است و باید هر چه سریع‌تر در کار بازسازی مشارکت کنند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: استان‌های معین قرار نیست بیشتر از سه تا پنج ماه در استان بمانند. اگر این استان‌ها بروند، کسانی که از پشتیبانی، تدارکات و نیروی فنی آن‌ها استفاده نکرده‌اند، ضرر می‌کنند.

تعمیر منازل سیل‌زدگان باید تا پایان شهریورماه به اتمام برسد

دهقانی تاکید کرد: مردم نگران اعتبارات نباشند. کسی اعتباری که آمده است را برنخواهد گرداند. حدود ۸۰ درصد اعتبارات تأمین شده است. البته ما هنوز در ابتدای جذب اعتبارات هستیم. عوامل اجرایی به اندازه کافی در منطقه هستند. مهلت بازسازی مناطق سیل‌زده در استان برای واحدهایی که باید احداث شوند حداکثر تا پایان اسفند است و برای واحدهایی که به بازسازی نیاز دارند حداکثر تا پایان شهریور فرصت باقیمانده است.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی سه ضلع دارد؛ ضلع اصلی آن مردم هستند. بخشی از کار بازسازی بر عهده بانک‌ها است و بخشی نیز بنیاد مسکن و مجموعه دولت. تاکنون مشارکت مردم خوب بوده است اما سرعت کار کند است و باید این سرعت بیشتر شود. به تمام بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها در جلسات تاکید کردم که منتظر رخ دادن یک اتفاق خوب نباشید که مثلاً اعتبارات بیشتر شود بلکه منتظر اتفاقات بد باشید.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: هرگونه تغییری که در اعتبارات صورت گیرد، این تغییر برای همه سیل‌زدگان خواهد بود. یک حادثه طبیعی رخ داده است و همه ما باید همراه هم باشیم و به هم کمک کنیم. بهترین کار نیز توانمند کردن افراد آسیب‌دیده و پای کار آوردن آن‌ها است.

دهقانی افزود: منطقه ما آبستن اتفاقات زیادی است. در حال حاضر تمام مقدمات و عوامل اجرایی کاملاً مهیا است و هیچ بهانه‌ای نه برای ما و نه برای مردم وجود ندارد. تنها مسأله‌ای که ممکن است کم‌کاری ما را توجیه کند، مساله گرما است.

شهرستان اهواز در بازسازی منازل سیل‌زدگان از مناطق دیگر عقب‌تر است

وی تصریح کرد: کار بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در استان به طور متوازن در حال انجام است اما در شهرستان باوی به دلیل حجم کار کمتر، کار بهتر پیش می‌رود. وضعیت حمیدیه، شادگان، شوش و شعیبیه نیز خوب است. اما از شهرستان اهواز راضی نیستیم. شهرستان اهواز در این زمینه کند عمل کرده و انتظارات را برآورده نکرده است و از همه جاهای دیگر عقب‌تر است.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: ما به دنبال ایمن‌سازی روستاها هم از نظر سیل‌بند و هم از نظر واحدهای مسکونی هستیم. سیاست ما این است که تا جایی که می‌توانیم از جابجایی و انتقال روستا جلوگیری کنیم اما احتمال انتقال هشت روستا هنوز وجود دارد و در این زمینه هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن