ازن؛ عامل اصلی آلودگی هوا در فصل گرم سال


رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نسبت به آلاینده «ازن» هشدار داد و گفت: عامل اصلی آلودگی…

ازن؛ عامل اصلی آلودگی هوا در فصل گرم سال

خطر ازن در کمین بیماران ریوی؛

ازن؛ عامل اصلی آلودگی هوا در فصل گرم سال
سیناپرس: رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نسبت به آلاینده «ازن» هشدار داد و گفت: عامل اصلی آلودگی هوا در فصول بهار و تابستان آلاینده ازن است.

دکتر عباس شاهسونی در این خصوص اظهارداشت: سهم آلایندگی ازن، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید نیتروژن در بهار امسال به ترتیب 24، 15 و 13 روز بوده است.

وی با اشاره به اینکه بهار امسال هیچ روز هوای خوبی نداشتیم، گفت: بهار امسال یک روز هوای بسیار ناسالم، هشت روز ناسالم و ۴۳ روز ناسالم و ۴۱ روز قابل قبول داشته ‌ایم.

وی به علت افزایش میزان آلایندگی ازن در فصول بهار و تابستان اشاره کرد و افزود: هر چه شدت نور خورشید زیادتر باشد، "ازن" هم بیشتر می ‌شود؛ تابش باعث شکسته شدن دی اکسید نیتروژن و ایجاد رادیکال اکسیژن و در نهایت تولید "ازن" می ‌شود.

به گفته وی، ازن، پس از ذرات معلق ۲.۵ میکرون، خطرناک ‌ترین آلاینده برای انسان به ویژه بیماران ریوی، مبتلایان به آسم و کودکان به حساب می آید.

رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با توصیه به مردم( به ویژه بیماران تنفسی و کودکان) گفت: بهتر است کودکان، مبتلایان به آسم و بیماری های تنفسی و همچنین افرادی که فعالیت های سنگین در فضای خارج از خانه دارند، تا حد امکان از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر در فضای آزاد حضور نیابند.

وی بیان کرد: دی اکسید نیتروژن(NO2) عاملی پیش ساز برای تولید ازن است بنابراین هرکجا احتراق و اشتعال داشته باشیم، دی اکسید نیتروژن نیز وجود دارد.

شاهسونی درباره راهکارهای کنترل این آلاینده هوایی به ایسنا گفت: یکی از راهکارهای موثر برای کاهش میزان این آلایندگی، کنترل دی اکسید نیتروژن است. در حال حاضر خودروها احتراق دارند و دی اکسید کربن تولید می کنند. امروزه کشورهای اروپایی، با بکارگیری کاتالیست‌ های سه راهه، مونوکسیدکربن ، دی اکسید نیتروژن و هیدروکربن را حذف می ‌کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که کاتالیست ‌ها نتوانند دی اکسید نیتروژن را حذف کنند، دی اکسید نیتروژن افزایش می ‌یابد. این مبحث باید در خودروها (مخصوصا خودروهای دیزلی) رعایت شود زیرا احتراق‌شان زیاد است.

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس