ره‎آورد سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی


ره‎آورد سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- خراسان شمالی، دیروز میزبان رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید بود، کاروانی که با سفر یک روزه اش، کوله باری از امید را برای مردم این خطه به سوغات آورد.

به گزارش ایرنا، مردم خراسان شمالی در سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) مهمانی از شخص دوم کشور را به فال نیک گرفته و برکات و ره‌آورد این سفر را عیدی میلاد امام هشتم به خود می‌انگارند.

افتتاح طرح‌های عمرانی بزرگ بارقه‌های امید را در دل مردم این سامان روشن کرد و تصویب اعتبارات و مصوبه‌ها، دریچه ای روشن تر را به روی آینده این استان برای توسعه اقتصادی و رونق اشتغال آن گشود.

بر اساس این گزارش، در این سفر کاروان دولت تدبیر و امید، که رئیس دفتر رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان امور اداری و استخدامی و وزیران راه و شهرسازی، اطلاعات، صمت، کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و نیز معاون امور مجلس رئیس جمهوری دکتر روحانی را همراهی می کردند، رئیس جمهوری اسلامی به صورت ویدئوکنفرانس دهها طرح عمرانی، کشاورزی، صنعتی و تولیدی را افتتاح کرد و عملیات اجرایی چندین طرح دیگر را آغاز کرد.

در این سفر ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی را، که عمدتاً در سفر پیشین دولت در قالب ۳۰ طرح برای شهرستان‌های مختلف مصوب شده بود، به بهره برداری رسید.

بر اساس اعلام مسئولان استان، برای اجرای این طرح‌ها در مجموع هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است که با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

افتتاح سیکل ترکیبی شیروان

رئیس جمهوری دیروز پس از حضور در میان مردم استان در مجموعه ورزشی شهدای کارگر شیروان، به نیروگاه سیکل ترکیبی رفت و ۲ واحد بخار این مجموعه را با ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری افتتاح کرد.

این نیروگاه دارای سه واحد بخار است که دو واحد آن روز گذشته افتتاح شد. بر اساس اعلام مسئولان سرمایه گذاری انجام شده برای هر واحد حدود ۱۳۰ میلیون یورو است و با افتتاح این نیروگاه که ظرفیت هر واحد آن تولید ۱۶۰ مگاوات برق است، میزان صرفه جویی سوخت سالانه آن هم به ۳۷ میلیون یورو خواهد رسید.

اکنون با ۳۰ درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در حقیقت تمام نیاز برق استان خراسان شمالی تأمین می‌شود و ۷۰ درصد مازاد تولید آن هم برای تأمین برق دیگر استان‌ها در نظر گرفته شده است.

ظرفیت کنونی تولید این نیروگاه یکهزار و ۱۱۴ مگاوات است که با بهره برداری از واحدهای بخار در دست اجرا، این رقم به یکهزار و ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شامل ۶ واحد گازی هر کدام با ظرفیت ۱۵۹ مگاوات و سه واحد بخار هر کدام ۱۶۰ مگاوات است که در مجموع توان تولید آن هزار و ۴۳۴ مگاوات است.

این نیروگاه از نظر بزرگی بعد از نیروگاه دماوند تهران و نکا در شمال، سومین نیروگاه بزرگ کشور محسوب می شود.

افتتاح سد و شبکه چندیر

در سفر یک روزه رئیس جمهوری به خراسان شمالی، شماری از وزیران هم او را همراهی کردند و طرح‌های مختلف در شهرستان‌های استان به دست وزیران افتتاح شد.

سد و شبکه آبیاری چندیر در شهرستان راز و جرگلان با یکهزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار و شبکه و آبیاری غلامان با ۲۴۴ میلیارد ریال اعتبار از طرح‌های افتتاحی در سفر کاروان دولت تدبیر و امید بود.

افتتاح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب اسفراین، کارخانه شمش آلومینای جاجرم، فولاد کیمیای صبا و طرح کیمیاداران نوین شمال در اسفراین از دیگر طرح‌های افتتاح شده در سفر کاروان تدبیر و امید است.

همچنین همزمان با سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، ۲۸ پروژه کلنگ زنی شد که برای این پروژه‌ها چهار هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی هزینه شده که با بهره برداری از آن برای یکهزار و ۷۰۵ نفر اشتغال ایجاد شد.

راه اندازی بزرگترین طرح صنعتی بخش خصوصی خراسان شمالی

شرکت صنعتی فولاد آلیاژی کیمیای صبای اسفراین که بزرگترین پروژه بخش خصوصی حوزه صنعت در خراسان شمالی است روز گذشته با دستور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس در اسفراین بهره برداری شد.

برای بهره برداری از این طرح صنعتی بخش خصوصی ۴ هزار ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و در فاز نخست ۵۶۰ نفر اشتغال زایی می‌کند و این پروژه صنعتی در فاز نخست در واحد ذوب آهن آلیاژی فعالیت می‌کند و در فاز دوم این طرح که دیروز کلنگ زنی شد در واحد نورد فعال خواهد شد.

شرکت صنعتی فولاد آلیاژی کیمیای صبا سالانه ۳۲۰ تن شمش فولاد تولید می‌کند.

بهره برداری از ۷۰ کیلومتر از بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان

روز گذشته ۷۰ کیلومتر از بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان در حوزه شهرستان‌های مانه و سملقان، بجنورد و گرمه با حضور وزیر راه و شهرسازی راه‌اندازی و بهره‌برداری شد.

در این سفر قول‌های مساعدی نیز برای توسعه حمل و نقل خراسان شمالی داده و مقرر شد این استان تا پایان کار دولت به راه‌آهن سراسری بپیوندد و بر این اساس طرح راه آهن جوین - اسفراین و بزرگراه بجنورد - جنگل گلستان تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و بهره برداری شود. بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان هم در مدت باقی مانده از دولت دوازدهم اجرا می‌شود.

پروژه راه آهن جوین - اسفراین به طول ۵۷ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال اجرا شده و خراسان شمالی از این طریق به راه آهن سراسری وصل می‌شود.

مسیر بجنورد - جنگل گلستان ۲۷۷ کیلومتر از مسیر دالان شرقی و غربی است که ۱۱۷ کیلومتر آن قبل از سال ۹۶ آماده شده، ۷۰ کیلومتر آن دیروز افتتاح رسمی شد و ۹۰ کیلومتر باقی مانده جزو مواردی است که تا پایان دولت تکمیل می‌شود.

بهره برداری از ۴۰۸ واحد مسکن مهر، دو مرکز معاینه فنی، مجتمع بین راهی و راه روستایی و پروژه آر. وی. آر فرودگاه بجنورد برای بالا بردن افق دید با اعتبار یک هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های افتتاحی حوزه این وزارتخانه در استان خراسان شمالی بود.

در این سفر چهار هزار میلیارد ریال برای حوزه راه و راه آهن خراسان شمالی مصوب شد.

ایجاد ۱۵۴۰ شغل در بخش کشاورزی خراسان شمالی

با حضور رئیس جمهوری بیش از ۱۰۰ طرح و پروژه بخش کشاورزی خراسان شمالی نیز به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد که با بهره بردای از این طرح‌ها برای یکهزار و ۵۴۰ نفر شغل ایجاد شد.

برای اجرای ۱۰۰ پروژه سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است. ۵۰ طرح در زمینه آب و خاک تکمیل شده است که تجهیز کشتزارهای روستای دشت در شهرستان گرمه به آبیاری نوین از مهم‌ترین این طرح‌ها است.

امضای ۱۷ تفاهم نامه

دیروز ۲۸ توافق در قالب ۱۷ تفاهم نامه با حجم سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال در نشست شورای اداری و توسعه خراسان شمالی که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، امضا شد.

امضای تفاهم نامه با شرکت ایمیدرو و ای درو به مبلغ پنج هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال، بانک صنعت و معدن ایران به مبلغ ۲۹ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال، تعدادی از بانک‌ها از قبیل ملی، سپه، صادرات، کشاورزی و… به مبلغ ۳۰ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال، مرکز ملی فرش ایران به مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال و صندوق کارآفرینی امید به مبلغ دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از جمله آنها بود.

همچنین تفاهم نامه‌ای با شرکت عمران و توسعه شایگان مبتکر به منظور مشارکت و طراحی و استحصال آب بین سد گلیل و سرانی به میزان ۱۵ میلیون متر مکعب و سازمان توسعه تجارت ایران به منظور تأسیس مدرسه صادرات و چند سازمان دیگر نیز در این نشست منعقد شد.

امضای تفاهم‎نامه ایجاد ۵ ناحیه صنعتی در خراسان شمالی

همزمان با سفر رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان خراسان شمالی، تفاهم نامه همکاری برای اجرای زیرساخت‌های ۵ ناحیه صنعتی در این استان به امضا رسید.

امضای این تفاهمنامه ها در حضور رئیس جمهوری، بین معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نیابت از معاون وزیر و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استاندار خراسان شمالی انجام شد

این اقدام با هدف ایجاد بسترهای صنعتی و توسعه صنایع کوچک به منظور محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفت. این نواحی صنعتی روستایی در مدت ۳ سال در شهرستان‌های اسفراین، فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان و در مناطق خرق، صفی آباد، غلامان، جرگلان و پیش قلعه اجرا می‌شود.

در خراسان شمالی هم اکنون ۶ ناحیه صنعتی ۹ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی قابل واگذاری به سرمایه گذاران صنعتی دارد.

امضای ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه در استان

ره آورد مهم سفر پر خیر و برکت رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به این استان امضای ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه است.

کلنگ زنی ۲۸ پروژه

همزمان با سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، ۲۸ پروژه کلنگ زنی شد که برای این پروژه‌ها چهار هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی هزینه می‌شود و با بهره برداری از آن برای یکهزار و ۷۰۵ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

ساخت سد خاکی دربند مانه و سملقان یکی از طرح‌هایی است که روز گذشته با حضور وزیر نیرو و با اعتبار سه هزار میلیارد ریال آغاز شد.

این سد خاکی با هسته رسی در ۳۱ میلیون متر مکعب حجم مخزن است. سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده که از این میزان ۳۴۰ میلیارد ریال برای قرارداد اولیه سیستم انحراف سد است.

قرار است این پروژه توسط آستان قدس رضوی به اجرا درآید.

آغاز ساخت بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خراسان شمالی

عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خراسان شمالی هم روز گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان مانه و سملقان آغاز شد.

مجتمع گلخانه‌ای امام رضا (ع) در زمینی به گستره ۳۰۰ هکتار در سه فاز و در ۶۰ قطعه اجرا شده است. فاز اول این پروژه شامل ۲۴ قطعه در ۱۷ هکتار، فاز دوم ۱۶ قطعه در ۱۲ هکتار و فاز سوم شامل ۲۰ قطعه در ۱۳ هکتار است.

استان خراسان شمالی دارای ۸ شهرستان و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است.

۷۱۸۵/‏‬۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد