با هواپیمای ATR بیشتر آشنا شوید!


با هواپیمای ATR بیشتر آشنا شوید!

افرادی که علاقه‌مند به صنعت هوایی هستند و یا سفرهای هوایی اولویتشان است احتمالاً با نام هواپیماهای ATR‌ آشنایی دارند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ایرپلن تیکت، اما هواپیمای ATR دقیقاً دارای چه مشخصات و ویژگی‌هایی است؟ اگر مایلید تا همه چیز در مورد هواپیمای ATR را بدانید با این مطلب از مجله‌ی ایرپلین تیکت همراه شوید.

ATR مخفف عبارت ‘Aerei de Trasporto Regionale’ یا ‘Avions de transport regional’ به معنی حمل‌ونقل هوایی منطقه‌ای است. ATR نام یک کمپانی فرانسوی-ایتالیایی است که به‌عنوان سازنده‌ی هواپیما شناخته می‌شود. دفتر مرکزی این کمپانی در فرودگاه بین‌المللی بلنیک تولوز (Toulouse Blagnac International Airport) در فرانسه قرار دارد. کمپانی ATR در سال ۱۹۸۱ توسط کمپانی Aerospatiale فرانسه که هم‌اکنون با نام ایرباس شناخته می‌شود و کمپانی Aeritalia ایتالیا، با نام کنونی لئوناردو، تأسیس شد.

کمپانی ATR سازنده‌ی دو مدل هواپیما به شمار می‌رود: ATR۷۲ و ATR۴۲. ATR هم‌اکنون توسط ۲۰۰ اپراتور در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید کمپانی ساخت تجهیزات لئوناردو در نزدیکی ناپل ایتالیا مسئولیت ساخت بدنه و بخش دم هواپیما را بر عهده دارد. بال‌های هواپیمای ATR نیز توسط کمپانی ایرباس در بخش غربی فرانسه سوار و سر هم می‌شوند. اسمبل نهایی هواپیما، تست پرواز و دیگر آزمایش‌های آن در زمره‌ی مسئولیت‌های ATR در تولوز (Toulouse) فرانسه است.

همان‌طور که ذکر شد هواپیمای ATR بیشتر در مسیرهای داخلی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از پر تقاضاترین مقاصد داخلی جزیره‌ی کیش است. بلیط هواپیما کیش توسط غالب شرکت‌های هواپیمایی داخلی عرضه می‌گردد. البته ATR تنها هواپیمایی نیست که برای مقصد کیش مورداستفاده‌ی شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، بوئینگ و فوکر از دیگر هواپیماهای قابل‌توجه در مسیرهای داخلی به شمار می‌روند. همان‌طور که ذکر شد کیش به‌عنوان مقصدی پرطرفدار در تمامی فصول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، این در حالی است که در برخی از فصول قیمت بلیط هواپیما کیش ارزان‌تر از دیگر فصول ارائه می‌شود.

محصولات

کمپانی ATR تاکنون دو مدل هواپیمای مسافربری ساخته که در ادامه به بررسی و مقایسه‌ی یک سری از آن‌ها می‌پردازیم: ATR۴۲ سری ۶۰۰ و ATR۷۲ سری ۶۰۰ (ازاین‌پس ATR۷۲ سری ۶۰۰ را ۶۰۰-۷۲ و ATR۴۲ سری ۶۰۰ را ۶۰۰-۴۲ می‌خوانیم).

هواپیمای ۶۰۰-۴۲ دارای ۴۸ صندلی و ۶۰۰-۷۲ دارای ۷۰ صندلی است. طول هواپیما در ۶۰۰-۴۲ به حدوداً ۲۳ متر و در ۶۰۰-۷۲ به ۲۷ متر می‌رسد. عرض بال‌ها در ۶۰۰-۴۲ تقریباً ۲۵ متر و در ۶۰۰-۷۲ در حدود ۲۷ متر برآورد می‌شود. ارتفاع هواپیمای ۴۲-۶۰۰ از زمین ۷.۵۹ متر و دیگر هواپیما ۷.۶۵ متر است. حداکثر وزن هواپیما به هنگام بلند شدن از زمین در مدل ۴۲ هواپیمای ATR حدوداً ۱۸۶۰۰ کیلوگرم و در مدل ۷۲ در حدود ۲۳ هزار کیلوگرم تخمین زده می‌شود.

هر دو هواپیما به موتور PW۱۲۷M کمپانی پرَت اند ویتنی کانادا (Pratt Whitney Canada) مجهز هستند. موتور هواپیماهای ATR توربوپراپ است. توربوپراپ (Turboprop) نوعی موتور گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ هواپیما و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌گردد. در طراحی موتور توربوپراپ سرعت گاز خروجی فدای قدرت چرخاندن محور می‌شود تا بیشتر نیروی موتور صرف گرداندن ملخ شود. به بیان ساده‌تر، واژه‌ی توربوپراپ از دو قسمت توربین و پراپ به معنی ملخ تشکیل‌ شده است، در حقیقت به‌جای فن بزرگی که در موتورهای توربوفن استفاده می‌شده، موتورهای توربوپراپ دارای یک پروانه‌ی ملخی هستند. لازم است بدانید موتور توربوپراپ در سرعت‌های بیش از ۷۳۰ کیلومتر بر ساعت کارآیی خود را از دست می‌دهد. درواقع در سرعتی بالاتر از میزان ذکر شده، موتور صدای بسیار زیادی تولید می‌کند. از موتورهای توربوپراپ غالباً در هواپیماهای جنگی و هواپیماهای مسافربری کوچک مانند ATR استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته خریدهای اینترنتی تا حدود زیادی پروسه‌ی سفر را برای مسافران آسان نموده است؛ اما همان‌طور که می‌دانید برای خریدهای آنلاین به وب‌سایتی مطمئن نیاز است. ایرپلین تیکت یکی از سامانه‌های معتبر و خوش‌نام در زمینه‌ی فروش‌ آنلاین بلیط هواپیما است. در این سامانه نه تنها با یک‌بار جستجو لیستی از کامل‌ترین و بهترین پروازها به مقصد موردنظر خود را مشاهده خواهید کرد، بلکه امکان مشاهده‌ی مدل هواپیما در هر پرواز نیز فراهم آمده است. به‌عنوان‌ مثال اگر قصد خرید بلیط هواپیما کیش را دارید کافیست مبدأ و تاریخ سفر خود را وارد کرده تا ایرپلین تیکت لیستی کامل از تمامی پروازهای کیش به همراه هواپیمای مورد استفاده در آن‌ها را به نمایش بگذارد.

تا پایان دسامبر سال ۲۰۱۸ کمپانی ATR‌ در کارنامه‌ی خود نزدیک به ۱۷۰۰ فروند هواپیمای فروخته شده، ۱۵۰۰ فروند هواپیمای تحویل داده‌ شده، ۳۰ میلیون ساعت پرواز و ۵ هزار پرواز در روز را داراست. در هر ۸ ثانیه یک هواپیمای ATR در نقطه‌ای از جهان یا بر زمین نشسته و یا از زمین بلند می‌شود.

انتهای رپرتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل